
Newsroom ČT24
Výzkum zvyků a stereotypů mediálního publika prováděla agentura Pew Research Center od března do dubna 2014, kdy sledovala 2901 Američanů. Šetřením například zjistila, že celkem 61 procent lidí ve věku od 18 do 33 let si politické zprávy čte na Facebooku. Televizní zpravodajství v této skupině sleduje zhruba každý třetí (37 procent).
To takzvaná generace X, tedy lidé ve věku od 34 do 49 let, sleduje novinky v televizi o něco častěji. Kvůli zpravodajství si ji pustí 46 procent z nich. Na Facebooku se informace z politiky dozví každý druhý (51 procent).
Lidi ve věku nad padesát let (nazývaní jako „baby boomers“) jsou o poznání konzervativnější. Raději než na sociální sítě se dívají na televizní zpravodajství (zprávy o politice jich z obrazovky získává 60 procent, z Facebooku 39 procent).
Studie nesledovala osoby starší 69 let. „Tato věková kohorta pravděpodobně výrazně méně používá internet. A pokud jsou někteří z nich online, nebudou nejspíš pro svou generaci jako celek reprezentativní,“ uvedla agentura.
Výzkum nicméně potvrdil, že první ze třech zmiňovaných generací nejeví o politiku příliš zájem – dokazuje to i nízká volební účast. K průběžným volbám v minulém roce přišlo jen 21 procent mladých do 33 let.
Přesto platí, že vysoká míra politického zpravodajství, čtení a sdílení na Facebooku ještě víc posiluje význam sociálních médií. Politici to vědí a ve svých kampaních na tuto platformu nezapomínají. Revoluční byl v tomto ohledu rok 2008, kdy na prezidenta poprvé kandidoval Barack Obama.
A bude to právě v příštích měsících, kdy se kampaň na sociálních sítích znovu rozjede naplno. V listopadu 2016 totiž budou Američani vybírat nového prezidenta. Na straně republikánů už svůj zájem o tento post ohlásilo několik kandidátů, demokrati mají zatím jedinou favoritku – bývalou první dámu a ministryni zahraničí Hillary Clintonovou.