Nestydí se za sebe. Barbie pózovala v jubilejním čísle Sports Illustrated

New York – Plavková příloha sportovního časopisu Sports Illustrated slaví půl století od vydání prvního čísla. Na svou padesátou titulní stranu, která vyjde v omezeném nákladu 1000 kusů, si magazín vybral tu největší krasavici - panenku Barbie. Spojení dvou ikon americké popkultury ovšem vyvolává kritiku z řad bojovníků za ženská práva.

Ten, kdo předvádí plavky na první straně nejslavnějšího sportovního časopisu, se stává automaticky módní hvězdou. „Barbie je legendou sama o sobě. Zvládla více než 150 různých zaměstnání a hodnota její značky je ceněna na 3 miliardy dolarů,“ tvrdí mluvčí výrobce panenky Mattel Michelle Chidoniová. „Je ve skvělé společnosti legend jako třeba Heidi Klumová nebo Christie Brinkleyová,“ dodala.

Kritici ovšem magazín obviňují, že vytváří falešný ideál krásy a podněcuje mladé dívky k nezdravému hubnutí. Stejnou pověst má přitom i panenka Barbie. Na jubilejní titulce zapózuje v pruhovaných plavkách, ve stejném modelu, v němž v roce 1959 začínala.

„Když vezmeme našim holčičkám jednu z jejich hraček a předložíme ji obdivu mužů vedle sexualizovaných a odlidštěných obrazů žen, je to v mnoha ohledech špatně,“ kritizovala postup Sports Illustrated Eve Vawterová, editorka blogu pro rodiče Mommyish.

Barbie na titulní straně Sports Illustrated (zdroj: ČT24)

Avšak vydavatelům ani výrobcům panenky toto provokativní propojení vůbec nevadí, spíše naopak. Pro své 50. číslo proto připravila kampaň s drzým sloganem „nezahanbená“ (#Unapologetic). Jako hashtag se objevuje na sociálních sítích i na billboardu na newyorském Times Square.

„Přestože je stále vystavována kritice za své tělo a za to, jak vypadá, pózováním v tomto čísle dává Barbie sobě i svým kolegyním-legendám možnost oslavovat to, čím jsou a co dokázali, a zároveň se za to nestydět,“ hájí titulní stránku Mattel.

Čtyřstránkovou sérii snímků nafotil fotograf Walter Iooss Jr., který modelky v plavkách pro magazín fotí již čtyřicet let. Limitované vydání jubilejního čísla se v objemu 1000 exemplářů prodávalo na webu a během plážového večírku v newyorském Manhattanu. Za to, že se Barbie v časopisu objevila, Mattel vydavateli zaplatil. Přesnou částku ovšem ani jedna ze stran nezveřejnila.