Facebook žije hlavně z mobilní reklamy. A vydělává čím dál víc

Los Angeles – Facebook žije z reklamy pro mobilní telefony a tablety, která tvoří už zhruba dvě třetiny příjmů firmy. Celkově si největší sociální síť na světě přišla ve třetím kvartálu v přepočtu na 17,5 miliardy korun. To je v porovnání s předchozím čtvrtletím nárůst skoro o polovinu. Zvyšuje se i počet uživatelů.

Facebook žije hlavně z mobilní reklamy (zdroj: ČT24)

Celkově má Facebook 1,35 miliardy uživatelů; aktivních je asi 860 milionů. Ti už zdaleka nevysedávají jen u počítače. Na sociální síť se mnohem častěji připojují přes chytré telefony. A Facebook to dokázal zpeněžit. Za pouhé dva roky, co mobilní reklamu prodává, se stala stěžejní ziskovou položkou.

„Na mobilní telefony se přesouvají zadavatelé reklamy. Ne že by ignorovali klasický desktop, ale vnímají mobilní telefon jako nosnou sílu svých reklamních kampaní,“ vysvětluje redaktor Živě.cz Jakub Čížek.

Podle analytiků však příjmy z mobilní reklamy letos dosáhly pomyslného vrcholu. „Ten růst už je zaplněn i jinými společnostmi, které na tento trh vstupují. To znamená, že Facebook tam našel své stabilní místo, ale neporoste už tak dynamicky,“ myslí si Tomáš Kálal, makléř Conseq Investment Management.

Mark Zuckerberg
Zdroj: ČTK/AP/Paul Sakuma

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg má ale plán: v příštích letech chce získat další komunikační aplikace. Za jejich používání by se navíc v budoucnu zřejmě platilo. „Do pěti let se šéf Facebooku chystá pravděpodobně zpoplatnit Instagram,“ předpovídá Kálal.

Zpoplatněný v současnosti není ani samotný Facebook, ani aplikace pro zasílání zpráv WhatsApp, kterou se americká sociální síť letos rozhodla koupit. Plánovaná transakce v hodnotě 19 miliard dolarů (413,6 miliardy korun) je největší v desetileté historii Facebooku.

Pokud by lidé platili byť za jedinou aplikaci, při miliardovém počtu uživatelů by společnost docílila markantního nárůstu tržeb. Jestli zůstane zdarma samotný Facebook, si odborníci netroufají odhadnout. Shodují se však, že bude na poli sociálních sítí udávat směr i nadále.

Vydáno pod