Zemřel režisér William Friedkin. „Hurikán Billy“ filmem Vymítač ďábla šokoval diváky

Ve věku 87 let zemřel americký režisér, scenárista a producent William Friedkin. Za režii snímku Francouzská spojka získal Oscara, proslul ale také díky hororu Vymítač ďábla. O úmrtí informoval web The Hollywood Reporter s odvoláním na Friedkinovu manželku.

Režisér zemřel v Los Angeles, uvedla jeho manželka, bývalá producentka a vedoucí studia Sherry Lansingová.

Friedkin patřil k nejobdivovanějším režisérům z vlny filmařů, kteří se prosadili v sedmdesátých letech dvacátého století a proslavili se provokativními, individualistickými a protiautoritářskými snímky, napsal The Hollywood Reporter. Podle agentury Reuters vytvořil některé z nejznepokojivějších, nejnásilnějších a nejkontroverznějších snímků v dějinách filmu.

Do filmové historie se Friedkin zapsal redefinováním žánrů krimi a hororu. Francouzská spojka z roku 1971 s Genem Hackmanem v hlavní roli a Vymítač ďábla z roku 1973 dohromady posbíraly několik Oscarů a Zlatých glóbů. Zatímco akademie mu režijního Oscara dala jen za Francouzskou spojku, Zlatý glóbus má jako režisér za oba dva snímky.

„Hurikán Billy“

Odpůrci ho považovali za vznětlivého a arogantního hrubiána, přezdívali mu „Hurikán Billy“. Friedkin v minulosti přiznal, že po natočení dvou rozhodujících filmů sedmdesátých let měl pocit oprávněnosti a pýchy.

Co se týče Vymítače ďábla, ten šokoval filmové diváky. Některé pohoršil příběhem o nevinné dvanáctileté dívce v podání Lindy Blairové, která podstoupí trýznivý exorcismus, aby se zbavila posedlosti démonem. Film se stal kulturním fenoménem a po započtení inflace jedním z nejvýdělečnějších filmů všech dob.

Žádný z jeho dalších filmů nedosáhl takového úspěchu jako jeho dva velké triumfy.

Natáčel filmy pro dospělé diváky

„Moje filmy byly vždy studií lidského chování v jeho extrémních podobách,“ řekl Friedkin v rozhovoru v roce 2012. „Nejsou určeny mladým lidem, ale dospělým. Existuje nějaká hranice, kterou bych nepřekročil? … Nevím,“ dodal.

V roce 2014 Friedkin převzal na karlovarském festivalu Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.

Jeho poslední film s Kieferem Sutherlandem – The Caine Mutiny Court-Martial – má mít teprve premiéru na festivalu v Benátkách. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
29. 3. 2025

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
29. 3. 2025

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
28. 3. 2025

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
28. 3. 2025
Načítání...