Média formují naši představu o světě, obává se režisér satiry o válečné novinářce

4 minuty
Rozhovor s Brunem Dumontem
Zdroj: ČT24

Režisér Bruno Dumont předkládá v novince France svůj pohled na novinařinu a společnost. Filmová satira měla premiéru v Cannes, nyní ji promítají i česká kina. Vyznění snímku mění aktuální kontext, kdy média zaplňují zprávy z války na Ukrajině.

„Dnešní média formují naši představu o světě. Je to prostředník, díky kterému získáváme přístup k realitě. Je to velmi důležitá věc, která je problematická,“ domnívá se Bruno Dumont, který k filmu napsal i scénář.

Novinařinu si jako téma filmu vybral proto, že podle něho v koncentrované podobě ukazuje nový svět, ve kterém žijeme. „Jsme obklopeni obrazovkami, monitory. Jsou všude kolem nás a bez nich už ani nedokážeme fungovat. To je nejvíce vidět právě v prostředí médií, novinářů. Svět médií vytváří podívanou na té nejvyšší úrovni, velmi sofistikovanou, ale taky umělou,“ vysvětluje.

Hlavní hrdinka France je moderátorkou politických debat a válečnou reportérkou. Hraje ji Léa Sydouxová, francouzská herečka, které se podařilo prorazit i v Hollywoodu. Známá je mimo jiné z posledních dvou bondovek: Není čas zemřít a Spectre.

„Je svázaná rolí, ale zároveň ji může svobodně interpretovat,“ říká Dumont o tom, jak Léa Sydouxová přistoupila ke své postavě. „Jako když budete hrát skladbu od Bacha, pořád to bude Bach, ale vy ho budete interpretovat. Léa při natáčení měla text, ale mohla ho interpretovat po svém. A to se nechci srovnávat s Bachem,“ dodává režisér.

Film France osciluje mezi dramatem a komedií. „Velmi mě zajímá tragikomedie, neustálý střet tragiky a komična, ale ze všeho nejvíc jejich spojení v jednom celku,“ přiznává Dumont. „France má být ale spíše komediální, jde o satiru, ne sociologickou sondu do světa médií. Je to satirický pohled na mediální prostředí,“ uzavírá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025

Mapa událostí v české kultuře

Události v kultuře přinášejí každý den informace o tuzemském kulturním dění. Mapa na webu ČT24 podává přehled aktuálních reportáží o divadelních premiérách, nových výstavách i jednorázových akcích.
4. 6. 2025
Načítání...