Zemřel Jiří Srnec, svět okouzlil černým divadlem

Ve věku 90 let zemřel v neděli Jiří Srnec. Tento herec, režisér, autor, skladatel, výtvarník i divadelní manažer je spojen především s černým divadlem. Československé diváky, ale i publikum ve světě okouzlil tímto neotřelým principem v šedesátých letech.

Černé divadlo využívá toho, že na zatemněném jevišti nejsou vidět černě odění herci, ale jejich rekvizity ano. S nápadem založit takovou scénu přišel Srnec ještě při studiu na vysoké škole. Do prvního představení, kde neviditelní herci „čarují“ s létajícími předměty a se světlem, se se spolužáky pustil v roce 1959. Soubor získal pozvání na mládežnický festival do Vídně a následně i do Kyjeva a Moskvy. V té době také vznikla známá etuda Pradlenka, která je dnes nejstarší scénkou v repertoáru divadla.

Za oficiální datum vzniku Černého divadla Jiřího Srnce je ale považován rok 1961, kdy Srnec získal povolení k založení od ministerstva kultury. Přelomovou roli sehrál rok 1962, kdy tehdy ještě poloamatérský soubor dostal pozvání na prestižní festival do skotského Edinburghu. Sedm nadšenců sklidilo velký úspěch a o jejich dalším profesionálním zaměření bylo rozhodnuto.

„Ve vší skromnosti: to, co bylo v tisku potom – úžasné, báječné. Dokonce psali o rudé záři nad Edinburghem, což nás pobavilo, protože nikdo z nás nebyl straník. Ale odjížděli jsme a měli jsme smlouvu na Austrálii i Spojené státy,“ vyprávěl Srnec.

2 minuty
Zemřel zakladatel černého divadla Jiří Srnec
Zdroj: ČT24

„Malé divadlo velkých zázraků“ se stalo jedním z nejznámějších zástupců tuzemské scény. Srnec se se svým souborem zúčastnil mnoha desítek mezinárodních festivalů a realizoval přes 300 zahraničních turné v Evropě, Severní a Jižní Americe, Asii, Africe i Austrálii. Představení Černého divadla vidělo dosud více než pět milionů diváků v 68 zemích světa. Že divadlo mohlo vycestovat i v časech normalizace, považoval Jiří Srnec tak trochu za záhadu.

Do vizuálně působivé show přetvořil příběh o Alence v říši zázraků, pražské legendy nebo Petra Pana. Téma pro novou hru není těžké vymyslet, poznamenal v roce 2010 v rozhovoru po pořad Na plovárně.

Jak říkal Miles Davis o muzice. ‚Je to těžké, když těch tónů je jenom dvanáct?' se ho někdo zeptal. A on se podíval nahoru a řekl: ‚Tam je muziky.' Pokud se budou lidi rodit a pokud budou mít tvořivou fantazii – a že ji mají –, tak bude stále o čem hrát divadlo, o čem psát muziku.
Jiří Srnec

V současnosti jádro divadla tvoří zájezdový soubor, který vystupuje v zahraničí. Doplňuje ho pražský soubor, který při pravidelných reprízách vychovává mladé nadějné umělce k budoucí černodivadelní praxi.

Spolupráce s dalšími soubory

Srnec spolupracoval i s dalšími domácími a zahraničními soubory, mimo jiné s divadlem Semafor, Laternou magikou, Divadlem Spejbla a Hurvínka či Státní operou v Mnichově. Na počátku devadesátých let založil a vedl soubor Imaginativ Praha. Komponoval také hudbu k několika filmům.

S principem černého kabinetu pracoval už v posledním ročníku DAMU, kde studoval na loutkářské fakultě. Potvrdil tím svůj široký umělecký talent – předtím totiž vystudoval grafickou střední školu a na konzervatoři se věnoval klavíru. V té době už psal vlastní hudbu. 

Za formativní považoval Srnec už své dětství. „Tatínek se věnoval černému řemeslu, ale chtěl z nás mít něco víc, než byl sám. Staral se o to, aby z nás opravdu něco bylo. Nejen abychom něco uměli, ale podporoval sám svou vnitřní tvořivostí i tvořivost naší,“ vzpomínal.

Další vliv mělo přestěhování z rodného Žalova do pražských Holešovic. „Bydlel tam Ota Janeček, Richard Fremund, mnoho vynikajících, krásných lidí, výtvarníci, muzikanti. Richard Fremund sbíral loutková divadla. Mimo jiné první plakát (černého divadla) dělal Libor Fára, který také sbíral nejen loutková, ale i ta papírová divadla,“ zmiňoval některé z osobností, s nimiž se v holešovických ulicích potkával. 

V roce 2011 převzal od prezidenta Václava Klause medaili Za zásluhy v oblasti kultury a v březnu 2018 mu byla udělena Cena Thálie 2017 za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění.

22 minut
Jiří Srnec hostem pořadu Na plovárně
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025

Trabanty nahradila žába. Žlutý obojživelník se vypravil do Mongolska

Cestovatel Dan Přibáň vyměnil žluté trabanty za obojživelné vozidlo stejné barvy. S ním a s česko-slovenskou partou dobrodruhů vyrazil do Ulánbátaru – a od 24. dubna se vydá i do kin. Cestopisný film Žlutou žábou do země modrého nebe dokumentuje téměř osmnáct tisíc kilometrů mezi Prahou a hlavním městem Mongolska. Vznikl v koprodukci České televize.
22. 4. 2025

Hřebejk a Formanová řeší v komedii Na tělo krizi středního věku

Jan Hřebejk natáčí nový seriál podle knižní předlohy a scénáře Martiny Formanové. Ironická vztahová komedie Na tělo o krizi středního věku, dospívajících dětech a třídním srazu po třiceti letech zamíří na obrazovky jako hlavní titul jarní sezony 2026. V obsazení se vedle Ivy Janžurové či Zuzany Bydžovské objeví také Hřebejkovi režisérští kolegové.
21. 4. 2025

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
17. 4. 2025

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
16. 4. 2025
Načítání...