Recenze: Andrej Stankovič. Houbař i básník, nesmířlivý kritik i občan

Z konference, pořádané k nedožitým osmdesátinám básníka a kritika Andreje Stankoviče, vyšel také sborník, který v recenzi hodnotí Josef Rauvolf. Publikace Stankovič 1940–2020 nabízí široký pohled na výraznou osobnost našeho kulturního života.

A dodejme hned, že na osobnost zároveň velice jedinečnou, a to jak v básnické tvorbě, tak v publicistice a kritice. Pokud se totiž o někom dá říct, že nezapadal, Stankovič může sloužit jako čítankový příklad – ovšem je nutno si uvědomit, že jakkoli mohly některým připadat jeho verše nesrozumitelné, zaumné a jeho ostré a nekompromisní kritické soudy jako umanuté, je to pouze velice povrchní pohled. Protože Stankovič, přezdívaný přáteli Nikolaj, byl vším, jen ne nějakým střelcem od boku.

A zmiňovaná konference i sborník to jen potvrzují, přičemž zdůrazňovat, že podobné kritické osobnosti, jako byl právě Andrej Stankovič, nám dnes trestuhodně chybí, není klišé, ale – bohužel – realita.

Přesvědčivé argumenty

Ať již se jednotlivé příspěvky zaobíraly Stankovičovou poezií a publicistikou, nebo životem bohatým na různé zvraty, či jeho houbařskou vášní, vždy je z textů cítit poctivá snaha o postižení toho základního, tedy Stankovičovy nebývalé poctivosti.

Protože při čtení některých Stankovičových filmových kritik, a to především těch, probírajících oslavovaná díla, se čtenář jaksi podvědomě vzpírá autorovým argumentům. Nakonec jim však musí ustoupit, tak přesvědčivé jsou. A to nemluvíme o kritikách například Skřivánků na niti nebo Kolji, o článcích, nasvěcujících například Miloše Formana či Jiřího Menzela v jiném, spíše nelichotivém světle.

Klidně proti většině

Není ovšem divu, že si tím znepřátelil tvůrce, kteří, přesvědčeni o své velikosti, někdy neváhali sáhnout k nečestným praktikám. A neměli ho ani v oblibě další recenzenti, zvláště sahal-li jim na jejich vymazlené bůžky a zároveň je samé usvědčoval z nekompetentnosti. Tedy něco, co se u nás nepromíjí, a tak dostal po relativně krátkém působení v Lidových novinách výpověď.

V souvislosti s těmito texty, v nichž šel Stankovič klidně proti většinovému názoru, nelze nezmínit jeho občanské postoje: nejenže byl jedním z prvních signatářů Charty 77, velice aktivně se také podílel na činnosti VONS (Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných). A za to se tehdy zavíralo, a ne na pár měsíců. 

O tom všem se na konferenci hovořilo, bohužel prostor recenze nedovoluje probírat každý z šedesáti příspěvků, snad tedy – pro přiblížení – jen pár jmen autorů: filozofové Miroslav Petříček a Petr Rezek, literární vědec Michael Špirit, režisér Dušan Hanák, básníci Petr Král a Jaromír Typlt, básník a hudebník Vratislav Brabenec, písničkář Vlastimil Třešňák…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 5 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 11 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 13 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 17 hhodinami
Načítání...