V jihlavském Horáckém divadle vůbec poprvé nastudovali Žebráckou operu Václava Havla. Gangsterskou grotesku o propletených vztazích policie a podsvětí připravil se souborem z Vysočiny režisér Michal Lang.
Kdo koho vlastně hlídá? Žebrácká opera v Jihlavě paroduje současnost
Žebráckou operu původně napsal anglický dramatik John Gay, po uvedení v roce 1728 dosáhla velkého diváckého úspěchu. Stejně jako o dvě století později, kdy se do její adaptace pro německá jeviště pustili Bertold Brecht a Kurt Weill, hitem se stala především píseň o Mackie Messerovi, kterou interpretovala řada zpěváků od Louise Armstronga po Robbieho Williamse. Českým posluchačům je známá v podání Miloše Kopeckého s textem Jiřího Suchého.
Na začátku sedmdesátých let svou adaptaci Žebrácké opery napsal Václav Havel pro pražský Činoherní klub, kde ovšem byla nakonec uvedena až v devadesátých letech. Tehdy vznikla i filmová verze režírovaná Jiřím Menzelem.
I na jihlavské diváky čeká vyhlášený lupič, zloděj, ale také elegantní svůdník Macheath. „Je to chytře napsané, ale udržet ve stránkových monolozích, kdy je jedna věta na čtrnáct řádků, Havlovu myšlenku, je těžké,“ přiznává představitel Macheatha František Mitáš s tím, že nebylo pro herce snadné popasovat se s textem. „Je náročné nezabít všechny pointy,“ souhlasí Alexandra Palatínusová.
Na jevišti Horáckého divadla se proměnila v prohnanou prostitutku Jenny. Macheath je jejím osudovým mužem, jehož ovšem neváhá opakovaně zrazovat. Nástrahy čekají na krále podsvětí ale i od jeho zločineckého konkurenta Peachuma (v podání Jakuba Škrdly), který je zároveň spojencem policie. Kdo koho vlastně hlídá a kdo komu donáší?
Parodie i na současnost
Havel zasadil Žebráckou operu do první poloviny dvacátého století, jako parodie na společenské a politické poměry ovšem fungovala i v době Johna Gaye, stejně jako dnes. Propojení se současností navíc jihlavská scénografie zdůrazňuje zapojením moderních vymožeností, jako je televize, dron nebo mikrofony, do sto let staré doby.
Žebrácká opera zapadá v repertoáru Horáckého divadla do aktuální česko-slovenské sezony. Jihlavská scéna plánuje inscenaci, kterou poprvé uvedlo 23. března, odehrát i v dalších českých a také slovenských divadlech.