Recenze: Rozpačitý rozjezd nové éry. Dva dost úmorné večery v Městských divadlech pražských

3 minuty
Reportáž: Kanibalky
Zdroj: ČT24

V divadelních kruzích hlavního města panuje jistá zvědavost, co předvede nová sestava v Městských divadlech pražských. První dvě premiéry her Moře a Kanibalky: Soumrak samců ale přinesly zklamání.

Městská divadla pražská (MDP) vstoupila do stávající sezony s novým uměleckým vedením v čele s ředitelem Danielem Přibylem a uměleckým šéfem Michalem Dočekalem a s tím spojeným ambiciózním dramaturgickým plánem pro všechny tři své scény, tedy pro Divadlo ABC, Divadlo Rokoko a Divadlo Komedie. Konzervativnější ABC vsadilo pro začátek na dobře napsanou hru o jedné rozpadající se, zdánlivě spořádané komunitě, do Rokoka slibovala vtrhnout „nespoutaná groteska“. Obě inscenace ovšem takříkajíc klopýtly o práh.

Plochá inscenace zestárlé hry

Hry Edwarda Bonda, hvězdy britského politicky laděného dramatu sedmdesátých let, jsou pověstně zatížené autorovým světonázorem, tedy v podstatě revolučním socialismem, jehož jsou do jisté míry hlásnou troubou. I proto značně odkvétají spolu s dobou, z níž vyrostly. Na druhou stranu je Bond považován za jakéhosi předchůdce Marka Ravenhilla, Sarah Kaneové a „in-your-face“ dramatiky devadesátých let obecně. Ta s jistou nadsázkou navázala na Bondovy hry, jejichž nekompromisní sociální rozměr autor servíruje v symbolistním až mystickém hávu s notnou dávkou záměrně šokujícího sadismu – v nejproslavenější scéně z Bondovy stěžejní hry Spaseni tak například dojde k ukamenování miminka v kočárku.

2 minuty
Reportáž: Moře
Zdroj: ČT24

Moře, hra z roku 1973, je o něco méně známá a svým komediálním laděním i o něco „méně bondovská“. Autor v ní předkládá obraz přímořského anglického městečka na počátku dvacátého století, jehož obyvatele poblázní poplašné zprávy o mimozemšťanech, kteří si dělají zálusk na vylodění v Británii. Paralela s dnešní přistěhovaleckou paranoiou a tím, co v lidech probouzí, je nasnadě – právě proto asi dramaturgie MDP po jinak už poněkud zastaralém titulu sáhla, a dalo by se tudíž předpokládat, že má v rukávu razantní interpretaci. Inscenace mladého slovenského režiséra Jána Luterána ze sporného výběru ovšem učinila jasný přehmat…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„To je on.“ Karel Fiala zůstal Limonádovým Joem

Přichází s ním zákon a jeho gusto nebyla whisky, ale chtěl-li přesnou mušku míti, musel kolaloku píti. Zdvořilý pistolník je jednou z nejznámějších parodických rolí české kinematografie a také tou zásadní pro herce a zpěváka Karla Fialu, od jehož narození uplynulo 3. srpna rovné století.
včera v 11:00

J na druhou. Dvě absolventky AVU spojila výstava

V pražské Spot Gallery se představují práce Jitky Petrášové a Jolany Škachové. Díla dvou čerstvých absolventek pražské Akademie výtvarných umění (AVU) vznikala pro výstavu i jako součást letošních diplomových prací.
1. 8. 2025

Gympl, Vejška a teď Džob. Měli by být dospělí, ale pořád chtějí dostat „po hubě“

Před osmnácti lety se v kinech poprvé objevili Jiří Mádl a Tomáš Vorel mladší jako dva sprejeři ve filmu Gympl. Následovala Vejška. A od konce letošního července i Džob, kterým režisér a scenárista Tomáš Vorel svou trilogii zakončuje. Snímek vznikl v koprodukci České televize.
1. 8. 2025

I nová Bláznivá střela se chce trefovat parodickým humorem

V Londýně se představila nová Bláznivá střela. Snímek má volně navazovat na původní trilogii z konce minulého století. Hlavní roli policisty, kterou proslavil kanadský komik Leslie Nielsen, ztvárnil tentokrát herec Liam Neeson. Česká kina budou novu Bláznivou střelu promítat od poloviny srpna.
31. 7. 2025
Načítání...