Maximálně radikální DK. Bez sentimentu

Je nutné, abychom jako osobnosti byli maximálně radikální. Je to jediná svoboda, kterou máme. Slova rakouského architekta Raimunda Abrahama uvozují dokument, který pátrá po osobnosti českého tvůrce Davida Kopeckého. Snímek DK, intimní pohled na životní cestu bláznivého divouse, natočila jeho žena, režisérka Bára Kopecká. Manžel jí zemřel před čtyřmi lety ve věku 46 let.

„O Davidovi nelze říct nic, aby zároveň neplatil i opak,“ říká Kopecká, která začala natáčet hlavně proto, aby se vyrovnala se smrtí partnera. Když zemřel, byla si vdova jistá jenom tím, že to byl architekt a otec jejího dítěte. Na to ostatní musela znovu přijít. Vlastní vzpomínky a filmy, které Kopecký točil sám na pomezí homevidea a videoartu, však nestačily. Proto začala s kamerou obcházet jeho přátele a kolegy. Postupný ponor do života a díla není pouze terapií autorky, nýbrž strhujícím vyprávěním o rozporuplné a fascinující tvůrčí osobnosti, o proklatém mezi architekty.

Představte si budoucnost

Pro některé může být objevem sama existence pozoruhodného autora, pro jiné živelný svět architektonické práce, všichni pak mohou s úzkostí sledovat pátrání milující ženy, která neví, zda žila s bláznem, nebo géniem. Spolupracovníci Kopeckého popisují jako extrémně inspirativního člověka, který dokázal zapalovat druhé a překvapoval zcela nečekanými nápady. Jenže byl zcela neschopný dodržet termíny, držet se zadání stavby, návrhy donekonečna předělával. Na prvním místě byl experiment. Většinu projektů nikdy nedokončil. Za ty ostatní pak sbíral prestižní ceny.

David Kopecký studoval na Akademii výtvarných umění u Emila Přikryla, Jeho první dílo byl mrakodrap o jediném patru. V roce 1995 se postavil společně s Jánem Studeným do čela vlastní kanceláře ksa. Zaujali domem ve slovenské Stupavě, který byl jako křehký chrám světla postaven ze skleněných tvárnic. Za dům v Černošicích, který má podobu hranolu, obdrželo studio řadu prestižních ocenění včetně Piranesi Award udělované ve Slovinsku. ksa. zastupovali Českou republiku také na osmém benátském bienále.

Do Itálie přivezli svérázný návrh modulů, které měly pomoct každému, aby si utvářel prostor dle libosti. Architektura bez architektů. „Představte si stavební systémy umožňující vám rozhodovat o formě stavby, nebo její části, v níž chcete bydlet. Představte si společnost, kde vás architekti berou jako rovnocenného partnera s právem na vlastní estetické experimenty a poskytují vám k tomu intelektuální zázemí, dokonale fungující hardware a snadno zvládnutelný software. Představte si budoucnost,“ popisoval sám Kopecký.

Dětský pokoj v masu a uzeninách

To, co shledal nevkusným, vyhodil nebo zbořil. Nevkusné bylo téměř všecko. Prostor „dezinfikoval“, dokud neodřel zdi na beton, nevpustil maximum světla. Jaký byl v tvorbě, takový byl i jeho osobní život. Jako partner byl obtížný a okouzlující, báječný a děsný. Nevyzpytatelný a paličatý. „V jakési dražbě se prodávala velká vesnická samoobsluha a David onemocněl touhou ji získat. Já a dětský pokoj budeme v masu a uzeninách, zatímco on obsadí všechno od rohlíků po mléčné výrobky,“ vzpomíná Kopecká.

Rodina s malou dcerkou spala na zemi, často nebylo ani na chleba, děravá okna se ucpávala starými hadry. Kopecký odmítal ordinérní zakázky a raději pracoval na vysněných projektech, které nikdo nežádal. I domy, které se realizovaly, jejich majitelé posléze často změnili v zájmu funkce, kterou Kopecký pojímal svojsky. „Ptala jsem se, proč staví domy, ve kterých nechce nikdo bydlet. Proč místo architektury raději nedělá konceptuální umění,“ vypráví Bára: „Ale pak mi došlo, že on ho dělá.“

David Kopecký byl vyhraněný a neústupný. Rád se vrhal do rvaček, ačkoliv nemohl vyhrát, a když se rozzuřil, vyhazoval televize oknem. Jeho náladovost se začala stupňovat, když onemocněl zhoubným nádorem mozku. Začínám bejt zlej, říkal. Film je svědectvím o oddanosti, se kterou Kopecká o svého muže pečovala až do konce, kdy doma umíral. Až do poslední chvíle chtěl pracovat, ačkoliv už nedokázal mluvit ani jasně myslet.

Kopecká se naštěstí nikdy nenechá strhnout sentimentem. Její pohled je chápavý, ale přímý. Forma citlivě kopíruje kontury Kopeckého života, když koláže nervní domácí kamery přecházejí v těkavé ohledávání prostoru - sklo, neomítnutá stěna, tvář, ocel - aby nakonec vidění dospělo k poslednímu spočinutí bílého světla. Zvukovou stránku dotváří industriální rachot Kopeckého - jak jinak než - experimentální kapely.

Co si jdou vlastní cestou

DK není v první řadě filmem o architektuře, ačkoliv i jako takový slouží. Ohledává vnitřní stranu tvorby, posedlost, křehkost vize. Můžeme doufat, že snímek posloužil i jako žádaná terapie zraněné manželky Báry Kopecké. Coby režisérka vytesala více než působivé memento.

„Na našem území se nevyskytuje moc individuí, co si jdou vlastní cestou. Experimentují, hledají, nebojí se chybovat a nedělají jen to, co se očekává. Nebyla náhoda, že takřka nic nedokončil a řada spoluprací skončila velkými osobními roztržkami,“ napsal Kopeckého kolega a kritik architektury Adam Gebrian. Ten si s Kopeckým povídal na radiu Wave. Tehdy již Kopeckému kradla slova rakovina, on to ještě netušil.

DK  / ČR 2013 / 73 minut / česky / režie Bára Kopecká / kamera Braňo Pažitka / střih Michal Dvořák / produkce Česká televize / premiéra 7. listopadu

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...