Život s Jakubem Špalkem: Praktikábl, to jsem já

Já jsem na jednu stranu asi slušný chlap, ale na druhou stranu se se mnou v podstatě nedá žít. Třiadvacet let, po které natáčela s divadelníkem Jakubem Špalkem, sestříhala dokumentaristka Helena Třeštíková do 89 minut Života s Kašparem. Snímku, jehož název říká mnohé. Špalek, to je Kašpar, divadelní spolek, kterého je principálem. Žít se Špalkem znamená žít s divadlem. Berte, nebo nechte být.

Síla, jakkoli to asi není nejpřesnější slovo, tohoto časosběrného dokumentu tkví v postupném odkrývání toho, jakou je Jakub Špalek osobností. Možná hrálo roli štěstí, možná Třeštíkové čuch na dobrý „objekt“ sledování, když si v říjnu 1989 vybrala pro jeden ze svých projektů dvacetiletého studenta DAMU. Portrét, zhušťující třiadvacet let jeho života do hodiny a půl, představuje individualitu, která vlastně nikdy nepřehodnocuje své priority. Ani v době, kdy by se čekalo, že od nich odstoupí, nebo z nich alespoň sleví.

Působí to sobecky a arogantně a možná Jakub Špalek sobecký a arogantní je - bylo by ovšem troufalé soudit jen podle obrazu, který o něm předložil sestříhaný film - rozhodně ale něco takového vyžaduje silné odhodlání. „Jedinec zmůže hrozně moc, ale musí jednat,“ říká v dokumentu Špalek nedlouho po sametové revoluci větu, která by mohla být jeho mottem.

„Jedno z Jakubových témat, které se ve filmu několikrát opakuje, je, že se nesmíme dát,“ potvrzuje Helena Třeštíková. „Pokud o něco usilujeme, musíme v tom být vytrvalí. Druhým tématem je usilování a jeho limity. Je krásné, když člověk o něco usiluje, ale měl by hlídat, jestli už nepřekračuje nějaké hranice. A třetí téma je téma oběti.“

Usilování a výše zmíněná témata, která jsou s ním spojena, se prolínají všemi třemi linkami, které dokument v životě Jakuba Špalka sleduje: „jeho“ revolucemi, vztahy a divadlem. Divadlo, nebo rodina? žádá po něm Třeštíková při jednom z natáčení, aby si vybral. „Asi divadlo, jakákoli vteřina, kterou utratím jinde, je hloupost,“ odpovídá Špalek.

Ve spolku Kašpar, který založil v roce 1990 a který působí v pražském Divadle v Celetné, naplňuje své představy o divadle. Realizuje se v něm, věnuje mu většinu své energie i času, Kašpar se stává pevnou součástí jeho života, možná posedlostí, každopádně neoddělitelnou. Tak neoddělitelnou, že přispěje k rozpadu dvou jeho vztahů. „Najednou jí začalo vadit, že máme doma kulisy. Ale praktikábl, to jsem já,“ přiznává po skončení druhého z nich Špalek. A je jasné - jemu i divákům - že jiný už nebude.

Život s Kašparem v dobrém i zlém, mohlo by se doplnit, oboje s ním Špalek za těch víc než dvacet let zažil - a oboje tím pádem jeho blízcí zažili se Špalkem. V dokumentu se mihne kupříkladu Jan Potměšil, jehož po nehodě zpátky na jeviště přitáhl právě tento divadelní spolek. Především se ale ono „v dobrém i zlém“ projevuje v souvislosti se současnou Špalkovou životní partnerkou Evou. Právě její nemoc je chvílí, kdy by on měl změnit své priority a být schopen pro blízkého člověka oběti - přesněji: v takové chvíli se to očekává.

Třeštíková v dokumentu (snad vůbec poprvé) nechala scénu, kdy mezi ní a Jakubem Špalkem došlo ke konfliktu. Vyčítá mu, že by chtěl, aby ho točila jen tehdy, když je všechno hezké. Tato situace se odehraje někdy v polovině 90. let a další léta natáčení ukáží, že se mýlila. Jakub před kamerou přiznává i svá nehezká období, patří k nim i Evina nemoc. A tím, že nechal zachytit, jakým způsobem se postavil k této zkoušce, velmi riskoval, že ho dokument představí v dost nelichotivém světle.

Špalek ale svá rozhodnutí nijak zásadně nepřehodnocuje ani zpětně, poté, kdy mohl svůj život vidět očima někoho jiného. „Přál bych každému, aby to mohl zažít,“ ohodnotil bez jakékoli stopy škodolibosti svou časosběrnou zkušenost. Možná ne poslední, Helena Třeštíková by totiž prý v dokumentování jeho života ráda pokračovala. Život s Kašparem je jejím třetím filmem o Špalkovi, předcházely mu snímky Kašpar (1993) a Deset let v životě mladého muže (1999), který byl součástí cyklu Člověk a čas (mimo jiné spolu s dokumentem o dalším „kašparovi“ Janu Potměšilovi).

Špalek a Lavička - dva muži ve víru doby

Dokument Jakub Špalek: Život s Kašparem vstoupil do kin 4. dubna spolu s dalším časosběrným projektem Vojta Lavička: Nahoru a dolů. Režisérkou filmu o tomto romském hudebníkovi a aktivistovi je také Helena Třeštíková. Dokumentární diptych uvádí pod názvem Dva muži ve víru doby: „Myslím, že to platí pro oba, a společné je jim také téma usilování. Jsem ráda, že po filmech o životních outsiderech, jako byl René a Katka, jsou tu dva muži, kteří jsou opravdu aktivní, byť jim to nepřináší úplně štěstí a nejsou ani stoprocentně úspěšní.“

Oba snímky, které vznikly v koprodukci České televize, je možné zhlédnout (za poplatek) také v internetové videopůjčovně distribuční společnosti Aerofilms.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rapper „Diddy“ organizoval prostituci, dalšími zločiny je nevinen, rozhodla porota

Porota v USA ve středu uznala rappera Seana „Diddyho“ Combse vinným ze zločinu souvisejícího s organizováním prostituce, ve dvou závažnějších obviněních týkajících se obchodování s lidmi a vyděračství však podle porotců pětapadesátiletý hudební magnát vinu nenese. Porotci se po třech dnech úvah shodli na verdiktu, který může pro Combse znamenat až desetiletý trest a konec kariéry nejen v hudebním průmyslu, napsala agentura AP.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Sportovci na jevišti. Cirk La Putyka ukáže sílu i příběh

Připravovaná inscenace souboru Cirk La Putyka propojuje sport a umění. Kromě akrobatů, herců a tanečníků se na ní podílí i čeští vrcholoví sportovci. Představení nazvané St.art, které vzniká v pražském kulturním prostoru Jatka 78 pod režií principála Rostislava Nováka, diváky zavede to starověkých Athén, ale přiblíží i život profesionálních sportovců současné doby. „Jedná se o pohled do nitra vrcholového sportovce a do dna lidského bytí. Z čeho sport vznikl, kam nás dostal,“ popsal Novák. Inscenaci předcházelo přes šest let příprav, premiéra je naplánována na září.
před 14 hhodinami

Trojan končí v čele Pražského jara, odejde ke konci srpna

Pavel Trojan se rozhodl skončit ve funkci ředitele mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, správní rada v pondělí přijala jeho rezignaci. V tiskové zprávě obecně prospěšné společnosti Pražské jaro Trojan uvedl, že měl rozdílné představy o směřování festivalu než členové umělecké rady. Ve funkci zůstane do konce srpna, poté se na přechodné období do konce roku ujme přípravy akce Milan Němeček, vrchní ředitel sekce živého umění ministerstva kultury.
30. 6. 2025

Šéfdirigentem České filharmonie se v roce 2028 stane Jakub Hrůša

Jakub Hrůša se na podzim 2028 stane šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie (ČF). Třiačtyřicetiletý světově uznávaný dirigent nastoupí po stávajícím šéfdirigentovi a hudebním řediteli Semjonu Byčkovovi, který loni na jaře oznámil svůj odchod z čela prvního českého orchestru po završení své desáté sezony. Hrůšův mandát bude pětiletý, nicméně obě strany očekávají, že budou chtít ve spolupráci pokračovat i v budoucnu. Novináře o tom v pondělí informoval generální ředitel ČF David Mareček.
30. 6. 2025Aktualizováno30. 6. 2025

Nemám nic, co bych napsal jinak, říká Radek John

Bývalý investigativní novinář, spisovatel, jehož dílo se stalo první knihou, která v tuzemsku poprvé a otevřeně popisovala svět drog, a ministr vnitra za Věci veřejné. Sedmdesátiletý Radek John se nyní popisuje jako „šťastný člověk, kterému se otevřelo okno příležitosti žít úplně svobodně“. „Nemám tedy potřebu veřejně vystupovat – s jedinou výjimkou,“ řekl v Interview Speciál moderovaném Janou Peroutkovou. Onou výjimkou je psaní o halucinogenní droze ayahuasce.
29. 6. 2025

Pro děti v Osvětimi byl idol, nacisty „krotil“. O Fredym Hirschovi vypráví román

Byl nadaným sportovcem. Jako německého Žida ho ale místo sportovní kariéry čekalo ghetto v Terezíně a koncentrační tábor v Osvětimi. Na obou místech se Fredy Hirsch snažil zlepšit podmínky vězněných dětí. Jeho příběh připomíná nový román Učitel z Osvětimi britské spisovatelky Wendy Holdenové.
28. 6. 2025

Jízlivou něhu podává Naděžda Plíšková po lžících

Galerie Lázně Liberec představuje výstavu děl grafičky, sochařky a básnířky Naděždy Plíškové. Na uměleckou scénu pronikla v šedesátých letech minulého století, po invazi vojsk Varšavské smlouvy patřila mezi neoficiální umělce. Tvorbě se pak věnovala i po revoluci.
27. 6. 2025

Dopravci posilují spoje do Karlových Varů během festivalu, na zahájení už je část vyprodaná

Některé autobusové spoje mířící z Prahy na zahájení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech už jsou vyprodané. Největší zájem o jízdenky je podle autobusových dopravců právě na 4. července, kdy přehlídka začíná. Dopravci proto spoje posilují. Pro návštěvníky, kteří budou cestovat do Karlových Varů autem, magistrát doporučuje využívat velkoplošná parkoviště. Festival se uskuteční mezi 4. a 12. červencem.
27. 6. 2025
Načítání...