Recenze: Divadelní Pýcha a předsudek má lehkost a módní střih

Činohra Národního divadla uvedla premiéru dramatizace známého románu anglické spisovatelky Jane Austenové Pýcha a předsudek. Přes dvě stě let stará látka získala v režii Daniela Špinara lehkost a módní střih. Přehlídka námluv ironicky vybarvuje konvence sňatků z rozumu i vnitřní citová pnutí zamilovaných.

Agilní matka chce bohatě provdat všech svých pět dcer. Pohádku pro dospělé líčí současní tvůrci populárně, mnohem méně romanticky než stejnojmenný televizní seriál či film. Zábavnost pojetí (moderní plesové choreografie, svižná hudba, rytmizace domácích událostí Bennetových štronzem a zvukem spouště fotoaparátu) funguje především v první polovině inscenace, poté se zaběhnutá dynamika vytrácí ve prospěch „běžného“ děje. Jevištního zpracování se titul u nás dočkal už před devíti lety ve Slováckém divadle v režii Radovana Lipuse.

Omylný první pohled

„Pýcha a předsudek je založena na mluvních gestech specifické kvality: pomluva, mínění, nedorozumění, překrucování, odposlechnutý hovor, vyznání lásky formou hádky,“ vysvětluje dramaturg novinky Milan Šotek. Těžištěm zápletek často bývá mylný odhad zúčastněných, Austenová dokonce nazvala první verzi románu First Impressions/První dojmy. A v tomto duchu vztahových impresí běží i Špinarova adaptace.

2 minuty
Reportáž: Pýcha a předsudek v Národním divadle
Zdroj: ČT24

Ta dosahuje zvýraznění jednotlivých figur mimo jiné tím, že je nechává o sobě promlouvat. Forma monologických vizitek pomůže divákovi v orientaci a zároveň podpoří linii vyprávění. Rodinu Bennetových opakovaně představí sarkastický otec, rodinná stafáž rámuje začátky obou polovin. Scénu po většinu času zalidňují početnější skupiny postav, pohybová práce s nimi je velmi dekorativní, což umocňuje i světelný design, využívající podsvícení a pohyblivé kužely reflektorů nad jevištěm.

Co ale neomylně zaujme na první pohled i případné nepříznivce anglické love story je scénická výprava (Lucia Škandíková) v podobě řezu domem. Police knihoven s lampami slouží jako prolézačky k hraní ve více úrovních, nekonečně dlouhou pohovku zdobí stěny květované tapety, motiv květů mají též šaty žen. Prostor před domem, jakýsi bazén (prázdné orchestřiště s kovovým žebříkem) představuje intimní zónu aktérů, jejich duševní ponor. Zde se odehrávají důvěrné dialogy dvojic.

Najít svého Darcyho

Scénografii provází atribut papírové loďky, znak vzkazu, dopisu, cesty. Symbolicky patří k sebevědomému sexy Darcymu (Pavel Batěk), nezvykle málomluvnému hybateli dění. V jeho tanečním sále probíhají stěžejní setkání, hrdinové mluví do mikrofonů vnitřní monology, běžné repliky, obsahy korespondence. Patrně by šlo vše dobře vyjádřit i bez zvukové techniky, možná mikrofony zpodobují určité odosobnění.

Pýcha a předsudek
Zdroj: Národní divadlo Praha/Patrik Borecký

Zaujme nezdolná energie nervní a přesto tmelící matky Bennetové (Lucie Juřičková), komika otce a knihomola Benneta (David Prachař), elegance i razance bohaté Lady Catherine (Iva Janžurová), nepřehlédnutelná persóna tetičky Gardinerové (Eva Salzmannová), herecký styl směšného nápadníka Collinse (Filip Rajmont). Ze sester Bennetových pak nejvíce vyniká Eliza (Magdalena Borová). Vlastně je svým projevem méně stylizovaná a tím i více lidská. Proměna, kterou spolu s Darcym procházejí, reprezentuje citovou transformaci se vším všudy.

Představení Pýcha a předsudek sleduje i jistý marketingový záměr. Když nevezmete svoji drahou polovičku do divadla, vezme ona vás, protože pana Darcyho chce poznat každá. Ať už ho hraje blonďák Pavel Batěk nebo hnědovlasý Colin Firth. Nejbližší příležitost k společnému průzkumu Pýchy a předsudku máte v neděli 4. prosince.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Tolik Vietnamců v Thermalu nebylo.“ Premiéru měl první český celovečerní viet-film

Režisér a scenárista Dužan Duong přináší s lehkostí a vtipem autentický pohled do vietnamské komunity očima první generace, která vyrostla v Čechách. První český celovečerní viet-film s názvem Letní škola, 2001 měl premiéru na festivalu v Karlových Varech.
před 3 hhodinami

Forman je jedním z největších režisérů, míní americký producent

K hostům karlovarského festivalu patří také americký producent Paul Zaentz, který s Milošem Formanem spolupracoval na snímcích Amadeus a Goyovy přízraky. Jeho otec Saul spolu s Michaelem Douglasem – dalším letošním hostem – produkoval Přelet nad kukaččím hnízdem. V rozhovoru s Tadeášem Hlavinkou označil Paul Zaentz Formana za jednoho z největšího režisérů. A mluvil také o tom, že v postavě nekompromisní sestry, která brání svobodě, vidí lidé podobnost se současnou republikánskou stranou.
před 20 hhodinami

Silnice umějí zahrát Beethovena i Happy Birthday

Každý řidič, který vjede na dálnici vedoucí do města Fudžajra ve Spojených arabských emirátech, může zahrát Beethovenovu Devátou symfonii. Umožňuje to nově tamní vodorovné dopravní značení. Akustický efekt vyluzuje jinde ve světě i úryvky z Mozarta, anime seriálu i ruskou zlidovělou písničku.
před 21 hhodinami

Festival slibující Kanye Westa přestal prodávat lístky

Přípravu slovenského festivalu Rubicon provázejí pochybnosti, zda se uskuteční. Organizátoři pozastavili prodej lístků a server Denníku N uvedl, že na poli na okraji Bratislavy, kde se má akce od 18. do 20. července konat, ještě nezačaly přípravy. Organizační tým slíbil účast amerického rappera Ye, dříve známého jako Kanye West, ale proti jeho účasti vznikla petice kvůli jeho antisemitským výrokům.
včera v 11:00
Načítání...