Otevřete si lahváč, povolte gumu u trenýrek, zavzpomínejte na veget u Mácháče a mrkněte na životní trapasy takové normální rodinky policejního poručíka Františka Sýkory, který se ve svých snech pravidelně stává tajným agentem Fredem, jehož Walther PPK nikdy nemine cíl a v jehož očích se topí všechny krasavice světa. Není to zdaleka tak blbé jako Babovřesky, ale ani zdaleka tak vtipné jako Muž z Ria, zdaleka tak chytré jako Walter Mitty a jeho tajný život a zdaleka tak noirově parodické jako Těžký život dobrodruha.
Film Život je život se potácí mezi žánry a komediálním vzduchoprázdnem
Nosíte slipy nebo trenýrky? Tady se dozvíte, jaký to může mít vliv na pohlaví vašeho potomka. Konkubíny celého světa spojte se a přijeďte se nechat oplodnit Sperminátorem, jehož spermie jsou tisíckrát rychlejší než ty Ondřeje Vetchého (což pokládám za výmysl závistivého scenáristy). Chlapácký Vetchý je střídavě českým policajtem a střídavě tajným agentem, jemuž na pokyn papeže, kvůli likvidaci spermidoidního predátora, vrátili povolení zabíjet.
Spisovateli Kalinovi pomalu docházejí přítelkyně, protože od něj už všechny utekly, takže se opět chystá v plačtivém rauši skočit z balkónu, neboť nemá s kým jet na Srí Lanku. Přesto však dokázal z kosočtverce, symbolizujícího ženské pohlaví, který kdosi načmáral na poštovní schránku paní Malé, vykouzlit několika tahy slunce a upozornit ji, jak je dobře, že se v kontextu s tímto nejmenuje Velká. Přesvědčivý důkaz, jak citlivý je to umělec. A také si tu zazávodíte v opuštěném tunelu Blanka a setkáte s tím, co se stane šestnáctce, když bude souložit za zády svých rodičů s velkým dredem. A navíc zděšeně zjistíte, že někdo nakecal (jinak soudnému) Milanu Cieslarovi, že natočil crazy komedii.
Tahle rodinka vypadá, jako by sem zabloudila odněkud ze sitcomu, kam zapomněli domíchat obligátní smích. Nekompromisně tu velí policajt František, který chce pro své tři dcery jen to nejlepší. Ale nějak se mu to mrví, protože jedna si vzala opožděného blba, druhá střídá v posteli neakceptovatelné exoty a ta nejmladší (šestnáctiletá) právě otěhotněla, což Františkova policajtská hlava nebere, protože to v tomhle věku naivně pokládal za fyzicky nemožné. A okolo téhle horké rodinné bramboračky létá jako starostlivá slepice jeho žena Jana, která má také své nenaplněné sny.
„Co kdybychom jeli příští rok k moři?“ - Sýkora (otráveně): „A co bysme tam jako dělali?“ - Sýkorová (zasněně): „Milovali se pod palmami“ - Sýkora (rezolutně): „Pojedeme na Mácháč! Tam to znám.“
Tenhle dialog výstižně ilustruje nejen rodinné poměry, ale i dikci humoru, která je pro Život je život příznačná. Jako by si Milan Cieslar (Der Lebensborn - Pramen života, Krev zmizelého) chtěl sám také zarelaxovat, odpočinout od těžkých dramatických témat a velmi volně navázat (se stejným scenáristou Martinem Horským) na předchozí, nezávazný opus Láska je láska. Navzdory výměně dominancí v rámci tandemu Vetchý - Stašová jsou výsledkem podobná klišé a zkarikované figury, které poté, co se představí, už nemají příliš co nového dodat.
Dominantní figurou hereckého týmu je tu (nikoli v jediné dvojroli) Ondřej Vetchý v kombinaci českého taťky, Bonda a protagonisty tradiční záchranné akce na Mácháči, kde to před nějakými třiceti léty všechno začalo. Bez něj by tenhle film šlapal tak na půl plynu, protože ostatní, včetně Simony Stašové, která sama sebe ujišťuje, že ještě stojí za hřích, jejich tří dcer, plačtivě nedomrlého Miroslava Táborského a vydřeného zeťáka Petra Vančury (kterému se z něj zpomalily spermie), mu jenom s respektem přihrávají.
Život je život jako by se nedokázal rozhoupat a poradit si s mixem komedie, akčňáku, parodie a krizí středního věku některých zúčastněných. Je místy spíše komický nežli komediální, vlažně tempařský, nenáročný, ale nikoli úplně blbý, jednoduchý, ale ne primitivně triviální a hospodsky, podbízivě obhroublý či vulgární. Dva paralelní světy ale nejsou dotažené ani naplněné, střídají se bez zjevné logiky a vlivu na celkový děj, kde hlavní problém není ve formě, ale v obsahu a je primárně založen ve scénáři, s čímž ani snažící se herci už nic moc nenadělají. Proč a pro koho tahle řídká oddychovka vlastně vznikla, ptám se, a rozšiřujíc jednu z replik Jany Sýkorové dodávám: „Františku, Milane, Martine, proberte se!“
ŽIVOT JE ŽIVOT. Česko 2015, 95 min., od 12 let, 2D. Režie: Milan Cieslar. Scénář: Martin Horský. Kamera: Václav Tlapák. Hudba: Alexius Tschallener. V kinech od 21. května 2015.