Nultý bod hovoří beze slov

Praha - III. ročník divadelního festivalu Nultý bod, který do Prahy přilákal to nejlepší z evropského nonverbálního divadla, v těchto dnech vrcholí. Nejprogresivnější proudy současné divadelní tvorby se potkávají v pražském klubu Roxy a na Nové scéně Národního divadla. Název festivalu Nultý bod konfrontuje českou scénu s nejvýraznějšími představiteli tzv. fyzického divadla. Nultý bod původně vznikl jako profilová přehlídka Spitfire Company a Teatro Pantomissimo (dnes Tantehorse). V současnosti přiváží do české metropole špičky světového alternativního divadla. Festival v české metropoli potrvá do 28. září.

„Chceme objevovat nové lidi, kteří už ve světě něco znamenají, ale v Čechách je nikdo nezná, zároveň přivážet legendy fyzického, tanečního, loutkového, vizuálního divadla a samozřejmě divadla mime,“ informoval umělecký šéf a dramaturg festivalu Petr Boháč.

Česká scéna si nevede vůbec špatně a sklízí úspěch na evropských festivalech. Tuzemské publikum, stejně jako v ostatních druzích umělecké tvorby, je ale spíše konzervativní. „Rozdíl proti německému nebo polskému publiku je diametrální. Neumíme to ještě číst, nejsme zvyklí na to chodit,“ doplnil Boháč.

Reportáž Maria Kubaše (zdroj: ČT24)

Největší hvězda letošního ročníku Nicole Mossoux ze souboru Mossoux-Bonté patří ke světovým legendám. Představení Twin-houses, které vstoupilo do učebnic loutkového divadla, hraje více než 16 let. „Proti tělesnosti herce stavíme neživý objekt. Jejich role se snažíme vyměnit, aby se herec stal vlastně něčím neviditelným a aby objekt ožil vlastním životem. Snažíme se diváka inspirovat, vyvolat v něm jeho vlastní vzpomínky a obrazy,“ vysvětlila Nicole Mossoux.

České nonverbální divadlo je na vzestupu, o čemž svědčí nejenom vyprodaná představení festivalu Nultý bod, ale i úspěch divadla Farma v Jeskyni nebo představení Rosti Nováka La Putyka.

Diváci letošního ročníku mají možnost uvidět butó tanečníka Imre Thormana, skupinu Mossoux Bonté z Bruselu, kteří nepochybně patří mezi absolutní špičku loutkového, vizuálního, tanečního a mimického divadla. V programu nechybí maďarská taneční skupina The Symptoms s vizuálním představením Nothing there, slovenská tanečnice a performerka Eva Klimáčková se svou skupinou Cie7ka, dále choreografka Juschka Weigel, která žije a tvoří střídavě v Německu a ve Španělsku, ani polské divadlo Dada von Bzdülöw, jehož hlavní představitelé Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska nejsou českým divákům neznámí. S nejnovější produkcí také vystoupí Spitfire Company a Tantehorse : physical mime theatre.

Festival bude zakončen v neděli 26. září na Lodi Tajemství představením Mladá krev v pohybu. Nejmladší generace mimického a fyzického divadla odstartuje performanci v 19 hodin.

Festival Nultý bod

začínal v roce 2008. Byla to snaha o nový festival jiných divadelních žánrů. Jeho specifikum je velmi propracovaná dramaturgie, dramaturgická tématičnost a kritický výběr účinkujících. Do budoucna by se měl celý festival proměnit ve festivalové laboratorium, ve kterém dochází k setkávání napříč žánry umění. V rámci festivalu by se měly konat přednášky, workshopy, odborné diskuse a představení.

Dramaturgický plán na příští roky počítá s tématy ABSURDITY, KRUTÉHO HUMORU, TERORISMU. Festival Nultý bod chce reagovat na současné problémy, a to s kritickým přístupem a jemným absurdním humorem.

  • THE SYMPTOMS (HU) - NOTHING THERE - tanec a vizuální divadlo zdroj: www.nultybod.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1964/196310.jpg
  • TEATR DADA VON BZDULOW (PL) - SEVERAL WITTY OBSERVATIONS- moderní tanec zdroj: www.nultybod.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1964/196309.jpg
  • TANTEHORSE (CZ) - SALOME- fyzické divadlo s prvky butó zdroj: www.nultybod.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1964/196308.jpg