#jsi_user? Like. Tak mazej do Ypsilonky

Praha – Závislost na internetu může být skutečnou hrozbou, což dokázal třeba už i mladík Michal Kolesa, jemuž internet nahrazoval sociální kontakt a na síti trávil dvacet hodin denně. Tato postava posloužila pražské Ypsilonce pro hru s názvem #jsi_user, která bude mít premiéru dnes večer. Inscenace Braňa Holička je prý hra „herce a tabletu“.

Holiček chtěl nenásilným způsobem upozornit na „internetové zlo“. Všechno je tu o moderních technologiích, a i scénář byl tedy z velké části sestaven z příspěvků vyvěšených na internetu. Režisér Holiček se snažil najít formu inscenace odpovídající internetovému obsahu textu.

Herci tak budou komunikovat za využití tabletů a pokusí se vystihnout absenci emocí v internetovém světě, kde zejména mladí lidé tráví mnoho času na úkor skutečného života. Průměrná doba strávená na internetu se za poslední roky zvýšila z dvaceti minut na čtyři hodiny denně.

Netolismus: závislost na internetu ve formě hraní her, chatování, psaní mailů, běžného surfování či komunikace na sociálních sítích apod.

#jsi_user se tak vrací k osudu nemocného mladého muže Michala Kolesy, který nebyl schopen běžné komunikace s lidmi. Zemřel ve svých devětadvaceti letech za nevyjasněných okolností, přičemž nepřímou vinu údajně nesla právě síť, která se stala jeho denním chlebem a podřídil jí veškerý život. I tak prý ale není hra jen o něm, ale o uživatelích obecně. Divadelníci se nepokouší účelově moralizovat, z dob povinné školní docházky totiž ještě pamatují invazivní vzdělávací bloky, od nichž se chtějí držet dál.

„Základním problémem bylo, jak něco říkat teenagerům, když sami tráví na internetu mnohem více času než my. Mezitím zemřel Michal Kolesa a my jsme zjistili, že v jeho příběhu psychicky nemocného člověka, který svůj kontakt s reálným světem nahrazoval virtuálním světem internetu, je i celý náš příběh,“ přibližuje genezi inscenace dramaturg Jan Tošovský.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

OSA obcím skokově zvýšila poplatky, ty zvažují omezení slavností

Radnice řeší vyšší náklady na autorské poplatky. Ochranný svaz autorský (OSA) letos upravil pravidla pro akce financované z veřejných peněz. Reaguje tak na výhrady komerčních pořadatelů, že dotované události mají konkurenční výhodu. Obce už začaly dostávat vyúčtování za městské slavnosti a letní festivaly, proti loňsku jsou vyšší o desítky tisíc korun.
před 5 hhodinami

Za Česko půjde do oscarového klání dokument Ještě nejsem, kým chci být

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) se rozhodla za Českou republiku vyslat do boje o Oscara snímek režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být. Celovečerní dokument zachycuje život fotografky Libuše Jarcovjákové.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Videoherní Mafia se v novém titulu vrací na Sicílii

Úspěšná videoherní série Mafia, kterou před 23 lety odstartovali Češi, se vrací v novém pokračování. I tentokrát se na hře podíleli tuzemští vývojáři i herci. Hlavního hrdinu ztvárnil Oskar Hes. Titul s názvem „Mafia: Domovina“ se příběhem vrací na italskou Sicílii. Novinka se svou hratelností výrazně podobá prvnímu dílu z roku 2002, za kterým z velké části stál kreativní ředitel studia Warhorse Daniel Vávra.
včera v 07:20

Statisíce lidí přijely do Budapešti na festival Sziget

Budapešť opět žije hudbou a zábavou. Statisíce lidí přijely na jeden z největších festivalů Evropy Sziget. Ten letošní prošel výraznou změnou. Nabízí víc druhů umění, a to i s českou účastí. Do programu už před začátkem zasáhl krok maďarské vlády, která irské kapele Kneecap zakázala přijet. Podle kabinetu podporuje teroristy z Hamásu a Hizballáhu. Skupina to odmítla, stejně jako pořadatelé.
9. 8. 2025

„Nepůsobí jako trpící národ.“ Režisér vzal tři skeptiky na válečnou Ukrajinu

Jednu z prvních projekcí a debatu s diváky má za sebou režisér dokumentu Velký vlastenecký výlet Robin Kvapil. Do centra válečného konfliktu vyrazil filmový štáb v říjnu loňského roku se třemi protagonisty, fanoušky ruského vůdce Vladimira Putina, aby se přesvědčili, jak vypadá válka na Ukrajině, na vlastní oči. „Vidím poprvé v životě sídliště, kde není vůbec nikdo,“ sděluje ve filmu jeden z nich.
8. 8. 2025

Vagnerová zkouší být pod parou v remaku oscarového filmu

Do tuzemských kin vstupuje film z česko-slovenské koprodukce Pod parou. Snímek je remakem dánského oscarového filmu Chlast z roku 2020. Výraznou změnou je, že mužský kolektiv nahradil ženský. Historie kinematografie zná řadu případů, kdy se úspěšný filmový příběh adaptuje v dalších zemích.
7. 8. 2025

Začíná Brutal Assault, zahrají Gojira či King

Do barokní pevnosti Josefov v Jaroměři se vrací Brutal Assault. Na metalový festival se sjede přes sto čtyřicet umělců, hlavními taháky jsou Gojira, Mastodon či Ministry. Návštěvníci musejí počítat se ztíženou dopravní situací.
6. 8. 2025

Před sedmdesáti lety se poprvé promítala Cesta do pravěku

Cestu do pravěku, jeden z nejúspěšnějších filmů československé kinematografie, vidělo publikum poprvé před sedmdesáti lety. Šlo o první celovečerní hraný film režiséra Karla Zemana. A slogan měl: Fantastické putování čtyř chlapců za poznáváním dávné minulosti naší Země. Snímek vznikal dva roky a dostal se do distribuce ve více než sedmdesáti zemích světa. Obdiv k vizuální originalitě filmů Karla Zemana doteď přiznávají jeho zahraniční kolegové, třeba režiséři Tim Burton, Wes Anderson nebo Terry Gilliam. Jednou z na svou dobu nejpůsobivějších scén celého filmu byl souboj mezi dvěma dinosaury – stegosaurem a zřejmě ceratosaurem, který však více připomínal nejslavnějšího dinosaura všech dob, Tyrannosaura rexe.
5. 8. 2025
Načítání...