Čínský Tencent vstoupil za 6,2 miliardy do českého studia Bohemia Interactive, píše server

Čínský technologický gigant Tencent vstoupil podle serveru The Information do české firmy Bohemia Interactive, která se zabývá vývojem počítačového softwaru či videoher. Za 260 milionů dolarů, zhruba 6,2 miliardy korun, získal podíl mezi 70 a 80 procenty. The Information se odvolává na dobře obeznámený zdroj. Tencent odmítl věc komentovat, české herní studio zatím na žádost webu o komentář nereagovalo.

Tato investice Tencentu je poslední z řady obchodů v oblasti videoher, které čínský internetový gigant uzavřel v Evropě po regulaci odvětví v Číně. Pandemie nemoci covid-19, během níž řada lidí trávila čas doma, byla pro videoherní průmysl vzpruhou. Tencentu za první čtvrtletí stouply tržby z tohoto sektoru o 31 procent.

Zahraniční akvizice Tencentu v herním průmyslu nabyly na významu zejména poté, co reorganizace čínských regulátorů médií zkomplikovala schválení nových her k distribuci v Číně. Úřady čínské vlády kontrolují před uvolněním do distribuce veškerý obsah filmů, knih i videoher. Od reorganizace se schvalování her, zejména těch založených na zahraničních vzorech, markantně zpomalilo, což významně dopadlo na tržby firmy.

Čínský holding vlastní širokou škálu společností podnikajících v technologickém sektoru a patří mezi největší světové hráče v této oblasti. Mezi přední firmy spadající do holdingu patří například studio Riot Games stojící za League of Legends. Tencent rovněž vlastní 40 procent firmy Epic Games, která vyvinula Fortnite, jednu z nejhranějších videoher současnosti.

V lednu technologický gigant koupil za přibližně 140 milionů dolarů norskou společnost Funcom. V lednu získal menšinový podíl v německém studiu Yager, která vyvíjí hru The Cycle. Největší akvizicí Tencentu v Evropě byl v roce 2016 nákup společnosti Supercell, kterou čínský internetový podnik získal ve spolupráci s dalšími partnery. Supercell se sídlem ve Finsku vyvíjí hry pro chytré telefony.

České studio Bohemia Interactive, které dosáhlo celosvětového úspěchu, založili bratři Ondřej a Marek Španělé. Prorazilo už v roce 2001 hrou Operation Flashpoint, tedy simulací válečného konfliktu mezi SSSR a Západem, která nabídla do té doby nevídanou interakci s prostředím. Z ní čerpá dodnes vycházející série podobných her ArmA včetně předloni vydaného úspěšného titulu DayZ.

Server The Information, který zprávu o akvizici přinesl, byl založen v roce 2013 a chtěl se zprvu soustředit na technologické odvětví. Postupně rozšířil působnost, informoval o akvizicích v řádu miliard dolarů a o interním dění ve velkých společnostech jako Apple, Facebook či Google. Odkazují na něj listy The Wall Street Journal a The New York Times či agentura Bloomberg.