Malé obchody mizí z českých obcí. Velké prodejny jsou naopak na vzestupu

Události: Zanikání malých obchodů pokračuje (zdroj: ČT24)

Z českých vesnic dál mizí malé obchody. Za loňský rok jich zavřelo víc než 500. Nejčastěji končí nezávislí provozovatelé, někdy ale podlehnou i podnikatelé zapojení do některé z maloobchodních sítí. Vyplývá to z údajů Asociace českého tradičního obchodu, která však nesleduje případy, kdy některé z uzavřených provozoven obnoví noví majitelé.

V obci Údraž na Písecku již lidé o svůj obchod přišli. „Provozovatel řekl, že dál už nemůže, protože tady nebyla ekonomika a kupní síla,“ řekl Miroslav Ušatý (SNK Změna), starosta Albrechtic nad Vltavou, pod které Údraž patří. 

Lidé tak jezdí nakupovat například do pět kilometrů vzdálených Chřešťovic. Tady obchod vznikl z rekonstruované školy na náklady obce, která jeho provoz i podporuje. 

„Hlavně mi pomohli tím, že udělali rekonstrukci a taky nižším nájmem v obchodu,“ uvedla prodavačka Lenka Kothánková.  

Nemůže si příliš dovolit zvyšovat ceny. Lidé by pak častěji jezdili nakupovat do Písku, do prodejen obchodních řetězců.

Obchod podíl
Zdroj: ČT24

„Konkurence má velký vliv. Pokud se otevře, řekněme do dvaceti kilometrů nějaký hypermarket, tak ty prodejny jdou velmi rychle do ztráty a brzy zaniknou,“ uvedl předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka. 

„Pro obchodní řetězce je důležité, aby se do toho obchodu dostali lidé z okolí. Čili není podstatné, že je to třeba menší městečko, pokud je okolo ještě hodně vesnic, které nemají vlastní obchody, tak je to zajímavá lokalita,“ soudí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. 

Další výstavbu brzdí nedostatek vhodných pozemků. Řetězce i proto investují spíš do rekonstrukcí stávajících obchodů.