Z českých vesnic dál mizí malé obchody. Za loňský rok jich zavřelo víc než 500. Nejčastěji končí nezávislí provozovatelé, někdy ale podlehnou i podnikatelé zapojení do některé z maloobchodních sítí. Vyplývá to z údajů Asociace českého tradičního obchodu, která však nesleduje případy, kdy některé z uzavřených provozoven obnoví noví majitelé.
Malé obchody mizí z českých obcí. Velké prodejny jsou naopak na vzestupu
V obci Údraž na Písecku již lidé o svůj obchod přišli. „Provozovatel řekl, že dál už nemůže, protože tady nebyla ekonomika a kupní síla,“ řekl Miroslav Ušatý (SNK Změna), starosta Albrechtic nad Vltavou, pod které Údraž patří.
Lidé tak jezdí nakupovat například do pět kilometrů vzdálených Chřešťovic. Tady obchod vznikl z rekonstruované školy na náklady obce, která jeho provoz i podporuje.
„Hlavně mi pomohli tím, že udělali rekonstrukci a taky nižším nájmem v obchodu,“ uvedla prodavačka Lenka Kothánková.
Nemůže si příliš dovolit zvyšovat ceny. Lidé by pak častěji jezdili nakupovat do Písku, do prodejen obchodních řetězců.
„Konkurence má velký vliv. Pokud se otevře, řekněme do dvaceti kilometrů nějaký hypermarket, tak ty prodejny jdou velmi rychle do ztráty a brzy zaniknou,“ uvedl předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka.
„Pro obchodní řetězce je důležité, aby se do toho obchodu dostali lidé z okolí. Čili není podstatné, že je to třeba menší městečko, pokud je okolo ještě hodně vesnic, které nemají vlastní obchody, tak je to zajímavá lokalita,“ soudí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Další výstavbu brzdí nedostatek vhodných pozemků. Řetězce i proto investují spíš do rekonstrukcí stávajících obchodů.