Pardubické letiště čeká těžký rok. Za jeden provaz netáhnou kraj ani město

Pardubické letiště vykazovalo v minulých letech ztráty a zvlášť chmurný je i letošní výhled. Jeho dva akcionáři, Pardubický kraj (34 procent) a město Pardubice (66 procent) se zároveň přou o zaplacení úroků z úvěru. 

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Situace regionálních letišť

Letiště v Pardubicích provozuje společnost East Bohemian Airport (EBA). Za loňský rok bude ztráta kolem 19 milionů korun, v předchozích dvou letech to pak bylo 5,2 a 10,6 milionu. Firma se potýká s odlivem cestujících, poklesem tržeb či se zdražováním energií. 

Letošní ztráta by podle některých odhadů mohla dosáhnout až 40 milionů korun. Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD) sice uvádí, že v tom jsou započtena všechna možná letošní rizika, ale také dodává, že tuto ztrátu není možné dlouhodobě držet. 

Situací se chce zabývat i město Pardubice, aby našlo řešení, které společnosti pomůže. 

Akcionáři jsou navíc nyní ve sporu. Kraj odmítá, aby úroky z úvěru přes čtyři miliony platilo letiště. Chce, aby je hradilo město. Hejtman Netolický uvedl, že kraj hodlá město tvrdě nutit k finančnímu plnění. I tím se bude město zabývat, uvedl mluvčí magistrátu Radim Jelínek. 

Nový terminál funguje, ale stále není dostavěn. „Evidentně ekonomický zázrak se nekoná… ukazuje se, že samotný terminál není předpokladem pro ekonomický boom letiště,“ podotkl hejtman. 

Letiště odbavilo před třemi roky 31 tisíc cestujících, o rok později 88 tisíc a vloni 147 tisíc. Letos čeká pokles kvůli výpadku letů do Petrohradu ruského dopravce, který se přesunul do Prahy. V názoru, zda Pardubice měly stavět terminál za 300 milionů korun, který je dodnes nedokončený, jsou odborníci rozdělení. Například dopravní expert Jan Sůra to považuje spíše za vyhozené peníze. „Terminál se postavil poměrně dost velkoryse, na mnohonásobně větší počet cestujících, než jaký je v tuto chvíli,“ soudí.

Ředitelka společnosti EBA Hana Šmejkalová zůstává optimistická. Zmiňuje nová jednání, například o posílení charterových letů. A ještě jeden faktor: „Letecká doprava roste. Do roku 2030 má být dvakrát taková,“ dodává s nadějí. 

Webové stránky Letiště Pardubice nyní zmiňují předpokládaný letní letový řád 2019, v němž je uvedeno 16 destinací (například španělské Alicante, londýnský Stansted či ruský Petrohrad) a sedm leteckých společností.