Ministerstvo dopravy změnilo názor. Nyní odmítá zrušit přimíchávání biopaliv

Ministerstvo dopravy změnilo svůj postoj k poslaneckému návrhu, který chce zrušit povinné přimíchávání biopaliv do pohonných hmot. Ještě koncem týdne zaujalo na vládním webu kladné stanovisko, nyní je jeho postoj negativní.

„Ministerstvo dopravy dalo k poslanecké novele zákona o ochraně ovzduší skutečně kladné stanovisko, které jsem změnil. O žádný veletoč se ale nejedná, byl jsem několik dní v zahraničí a původní stanovisko podepsal náměstek, který mě zastupoval,“ sdělil ve středu ministr dopravy Ťok prostřednictvím tiskového odboru ministerstva.

S návrhem novely zákona o ochraně ovzduší, který by povinné přimíchávání zrušil, přišly čtyři desítky poslanců z pětice klubů. Přimíchávání biopaliv první generace podle nich přináší negativní důsledky. Uvádějí, že podle řady důkazů se biopaliva nepodílejí na snižování emisí skleníkových plynů.

Jedním z největších zpracovatelů řepkového semene a výrobcem metylesteru, který se přimíchává do bionafty, je společnost Preol z holdingu Agrofert. Vlastníkem Agrofertu byl premiér Babiš, který akcie Agrofertu kvůli změně zákona o střetu zájmů převedl v roce 2017 do svěřenského fondu.

Pokuta od Evropské komise?

Premiér Andrej Babiš (ANO) přede dvěma týdny při sněmovních interpelacích řekl, že s poslaneckým návrhem nesouhlasí. Podle něj by vedl pouze k tomu, že by za to hrozila Česku pokuta od Evropské komise.

Ministerstvo dopravy koncem minulého týdne na vládním webu doporučilo vládě zaujmout kladný postoj a s návrhem souhlasilo. Poznamenalo, že přimíchávání představuje zvolený způsob, jak dosáhnout desetiprocentního cíle používání energie z obnovitelných zdrojů k roku 2020 v dopravě.

Jak ministerstvo otočilo

„Existuje však již velké množství důkazů o tom, že biopaliva první generace se nepodílí na snižování emisí skleníkových plynů, ba naopak,“ stálo v původním stanovisku ministerstva.

Nově ministerstvo zaujalo negativní postoj. „Po podrobnějším vnitroresortním projednání a při zohlednění stanovisek jiných oslovených resortů zaujímá ministerstvo dopravy k výše uvedenému poslaneckému návrhu negativní stanovisko,“ stojí v aktuálním vyjádření na vládním webu.

Ťok říká, že to nejde

Ministr Ťok uvedl, že původní stanovisko říkalo, že přimíchávání biopaliv první generace je z řady důvodů problematické a je třeba postupně je nahrazovat biopalivy druhé generace. Problémem však podle něj je, že to nelze udělat hned a už vůbec ne přijetím navrhovaného zákona.

Poukázal i na to, že zrušením povinnosti přimíchávání biosložek do paliv by Česko nesplnilo závazek EU používat deset procent energie z obnovitelných zdrojů v dopravě do roku 2020. Připomněl, že sněmovna již schválila zákon, který podíl biopaliv druhé generace v pohonných hmotách započítává dvojnásobně.

„Stalo se to, že v pátek dalo ministerstvo pozitivní stanovisko k našemu návrhu na zrušení povinného přimíchávání biopaliv do nafty, aby v úterý to zrevokovalo a dalo tam negativní stanovisko k úplně stejnému návrhu. Pozoruhodné na tom je, že lhůta k připomínkování byla do pondělí,“ řekl agentuře ČTK poslanec Ferjenčík.