Nově značená piva? Zbytečné komplikace s etiketami i v soutěžích, kritizují minipivovary

Ministerstvo zemědělství od prosince mění značení piv. Největší potíž bude výměna etiket, shodují se minipivovary. Podle některých pivovarníků jsou úpravy nelogické a podnikům mohou přinést ztráty. Komplikace mohou nastat i při soutěžích.

Největším problémem bude pro malé pivovary nové označení speciálů s vyšší stupňovitostí. Ty se budou nově nazývat silná piva. Sládci je vaří po menších várkách, a to jen několikrát do roka. Štítky na ně ale často objednávají po tisících kusech. „Máme natištěnou zásobu etiket,“ vysvětluje Hana Mayerová, majitelka pivovaru Berounský medvěd. „Pokud nám zbydou, bude to pro nás znamenat ztráty,“ dodává.

Nové štítky sice bude muset na lahve začít lepit až od prosince 2019, ale už teď tuší, že jí roční lhůta na upotřebení těch stávajících nebude stačit. Stejně jsou na tom třeba i v Měšťanském pivovaru v Poličce nebo v rodinném pivovaru v Chodové Plané. „Budeme muset být opatrní,“ říká prezident společnosti Jiří Plevka.

  • Nealkoholické pivo, které má do 0,5 procenta objemu etanolu, bude nadále nealkoholickým. 
  • Pivo se sníženým obsahem alkoholu, tedy mezi 0,5 až 1,2 procenta objemu alkoholu, bude nově nazývané nízkoalkoholické pivo.
  • Stolní pivo se stupňovitostí do 6 své označení nemění.
  • Výčepní pivo se stupňovitostí mezi 7 a 10 své značení nemění.
  • Ležákem se stupňovitostí 11 až 12 budou nadále jen piva spodně kvašená.
  • Nově vzniká kategorie plných piv, která mají také stupňovitost 11 až 12, ale jsou svrchně kvašená.
  • Speciální pivo se stupňovitostí od 13 výše se přejmenuje na silné pivo.
  • Atypickým pivním nápojem se bude označovat nápoj na bázi piva s modifikovaným podílem sladu nebo modifikovaným způsobem kvašení.

Kromě toho, že pivovarníci označují opatření za nákladné, je podle nich také nelogické. „Nemá to smysl, přijde mi to hloupé,“ komentuje nová pravidla ředitel poličského pivovaru Karel Witz. „Nerozumím, proč se zavádí nová značení,“ říká zase spolumajitel unětického pivovaru Štěpán Tkadlec.

„Myslím, že to žádný význam nemá,“ přidává se i Plevka. „Ke sladění názvu s okolními státy, kterým se často argumentuje, stejně nedojde,“ tvrdí. „Například z pohledu bavorských pivovarů znamená silné pivo 16 stupňů a víc, u nás se teď tak budou značit piva už od 13 stupňů,“ vysvětluje. Některé pivovary se dokonce bojí úbytku zákazníků. „Slovo silný podle mě vzbuzuje spíše obavy a nedobrý pocit,“ říká Witz s tím, že je možné, že teď bude o speciály menší zájem.

Zmatek na pivních soutěžích?

Komplikace ale můžou nastat i při různých pivních soutěžích, které jsou pro minipivovary často klíčové. „Změní se kategorie, budou se muset třeba rozdělovat,“ říká sládek Patrik Godovský z Pivovaru Kunratice. „Může to být matoucí, někteří majitelé například nebudou vědět, kam se hlásit,“ domnívá se. On sám ale změnu vítá: „Dobře je především to, že se svrchně kvašená piva už nebudou jmenovat ležák.“

Z marketingového hlediska s ním ale Karel Witz nesouhlasí: „Lidi nebudou nové názvy chápat“. „Je to čistě profesní záležitost,“ přidává se k němu Plevka. „Myslím, že nás jako sládky může to, že dáváme na štítky nepřesné označení, iritovat. Ale zákazník se k tomu nikdy nedočetl,“ uzavírá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Výdaje na zbrojení rostly loni nejrychleji od konce studené války

Celosvětové vojenské výdaje se v loňském roce zvýšily o 9,4 procenta na 2,72 bilionu dolarů (téměř šedesát bilionů korun). Zaznamenaly tak nejprudší meziroční nárůst přinejmenším od konce studené války, počátkem devadesátých let minulého století. Nejvíc vynakládají na zbrojení USA, Čína a Rusko. Informoval o tom Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI).
před 56 mminutami

Jak odhalit podvodný e-shop? Pomoci mohou recenze i důkladné ověřování

Nákupy přes internet jsou mezi lidmi stále populárnější. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl mezi lety 2015 a 2023 podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu zhruba dvouapůlnásobně na 62,9 procenta. S tím ale přichází i řada rizik. Jedním z nich jsou podvodné e-shopy, které mohou na první pohled působit seriózně. Jak takový obchod rozpoznat a co dělat, pokud už člověk na podvodné stránce nakoupí?
před 5 hhodinami

Teplo kvůli modernizaci jeho výroby nejspíš zdraží. Pomoci by mohly dotace

Kvůli rozsáhlé modernizaci výroby tepla se chystá jeho zdražování. Zbrzdit růst cen by mohly dotace, které připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Teplárny přechází od uhlí k jiným formám výroby tepla – zejména k plynu. Důvodem změn jsou vysoké ceny emisních povolenek i plánovaný odchod od uhlí v roce 2033. Přeměna teplárenství si vyžádá miliardové investice. Na centrální zásobování jsou v Česku napojené zhruba čtyři miliony lidí.
před 16 hhodinami

Lidé spoří na stáří i přes dlouhodobé investice

Přes 150 tisíc lidí vložilo své peníze do takzvaného dlouhodobého investičního produktu (DIP). Zajišťují se tak na stáří s podporou státu. Podle makléřů zatím zájem lidí neovlivnily ani momentální prudké výkyvy na burzách.
před 16 hhodinami

Nejistota a obavy. Americké škrty komplikují humanitární pomoc

Humanitární organizace řeší americké úspory ve financování mezinárodní pomoci. Část z nich musí například propouštět zaměstnance nebo omezovat pomoc v rozvojových zemích. Podle ředitele organizace Člověk v tísni Šimona Pánka škrty americké administrativy přináší několikaměsíční nejistotu. Redaktorka ČT Lea Surovcová potvrzuje, že humanitární organizace v této souvislosti často zažívají obavy. Páteční 90' ČT24 moderoval Jakub Musil.
před 20 hhodinami

Ztráta letos klesne pod miliardu, tvrdí ředitel České pošty

Ztráta České pošty letos klesne pod jednu miliardu korun, řekl v Otázkách Václava Moravce její generální ředitel Miroslav Štěpán. Poštovní služby podle něj skončí na černé nule, ztráta půjde za Balíkovnou. Loni Česká pošta tratila téměř 1,25 miliardy. Štěpán v pořadu komentoval mimo jiné očekávaný termín prodeje budovy hlavní pošty v Jindřišské ulici v Praze nebo podle něj chybějící definici postavení podniku v digitalizovaném Česku.
před 21 hhodinami

Pavel podepsal flexinovelu zákoníku práce i mediální novelu

Prezident Petr Pavel podepsal šest nových zákonů, mezi nimi i takzvanou flexinovelu zákoníku práce a mediální novelu, která upravuje výši televizních a rozhlasových poplatků, ty se zvýší v květnu. Flexinovela zákoníku práce mění například zkušební dobu pro zaměstnance nebo povinnosti zaměstnavatelů v případě odchodu zaměstnance na rodičovskou dovolenou. Změny přinese patrně od června.
25. 4. 2025

Trump podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubokomořské těžby

Šéf Bílého domu Donald Trump ve čtvrtek večer podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubinné těžby na mořském dně. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž je tento krok součástí Trumpovy snahy zlepšit přístup Spojených států k niklu, mědi a dalším kritickým nerostům, které se hojně využívají v celé ekonomice.
25. 4. 2025
Načítání...