Mattoni a Pepsi pod jednou střechou. Karlovarské minerální vody kupují PepsiCo ve třech zemích střední Evropy

Karlovarské minerální vody kupují podniky PepsiCo v Česku, Maďarsku a na Slovensku. Transakci musejí schválit antimonopolní úřady, čeká se, že bude dokončena v prvním pololetí letošního roku. Skupina KMV tak navýší roční obrat o padesát procent a stane se největším dodavatelem minerální vody a nealkoholických nápojů v regionu. 

Limonáda Pepsi
Zdroj: ISIFA/Sipa Press Autor: Kristoffer Tripplaar

Podniky Pepsi zaměstnávají v Česku, Maďarsku a na Slovensku 900 lidí a ročně mají obrat zhruba 4,2 miliardy korun. Kromě toho získají Karlovarské minerální vody také dva výrobní závody.

KMV tak v Česku bude dodávat nápoje Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Lipton nebo například nápoje Toma. Zároveň převezme distribuci bramborových lupínků Lay's a Cheetos. Nápoje PepsiCo už KMV distribuuje a vyrábí v Bulharsku.

Společnost KMV neupřesnila, kolik za převzetí podniků PepsiCo ve třech zemích střední Evropy zaplatila. Transakce má být dokončena do léta.

Podle analytika BH Securities Martina Vlčka musela skupina KMV zaplatit relativně vysokou cenu. „Odhadnout cenu je složité, nicméně lze předpokládat, že prodejní cena byla relativně vysoká, protože pravděpodobně zahrnovala prémii za velký balík silných značek a vysoký podíl na trhu, který tato transakce kupci zajistí,“ okomentoval obchod analytik Vlček.

Karlovarské minerální vody (Mattoni)
Zdroj: ČTK
Autor: Hofmanová Markéta

Český antimonopolní úřad se převzetím PepsiCo zatím nezabývá. „Úřad se k uvedenému spojení soutěžitelů vyjádří až ve svém rozhodnutí, které bude výsledkem správního řízení o návrhu na povolení spojení. Úřad bude samozřejmě o věci rozhodovat pouze v případě, že fúze bude notifikována u nás, a nikoliv u Evropské komise,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Změna vlastníka PepsiCo bude podle analytika negativní zprávou pro odběratele nápojů a pochutin z řad hotelů, restaurací a kaváren, ale také pro konkurenční Kofolu. „KMV získá vůči svým zákazníkům silnější vyjednávací pozici, protože bude poskytovat ještě širší a komplexnější portfolio značek a produktů,“ uvedl. U Kofoly se tak zvyšuje možnost, že se sama bude snažit získat silnější pozici na trhu, dodal.

Letos očekává společnost KMV tržby osm miliard korun. Akvizicí jí vzrostou o polovinu a stane se největším dodavatelem minerální vody a nealkoholických nápojů v těchto třech státech.

KMV loni rostly, Pepsi snižovala ztrátu

Česká pobočka PepsiCo předloni snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy Kč. Ztráta byla podle firmy způsobená navýšením marketingových nákladů na podporu všech značek. 

Skupině KMV loni podle odhadů vzrostly tržby na osm miliard korun, když předloni činily 7,5 miliardy. Za prvních deset měsíců loňského roku skupina zvýšila prodej vod o 2,9 procenta. U ochucených vod například značka Mattoni zvýšila prodané objemy o 5,8 procenta. Celkové prodeje skupině vzrostly za loňská tři čtvrtletí meziročně o šest procent.

V současnosti je skupina KMV největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. Založena byla karlovarským rodákem Heinrichem Mattonim v roce 1873. V  Česku vyrábí KMV vedle tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Vody vyváží do dvaceti zemí světa a ve všech zemích, kde působí, zaměstnává zhruba 1300 zaměstnanců.