Po vánočních svátcích řada lidí řeší, co s nevhodným vánočním dárkem. Nejčastěji lidé do obchodů vrací hračky, které se sejdou pod stromečkem dvakrát, nebo oblečení, které obdarovanému nepadne. Zákon sice obchodníkům nenařizuje povinnost zboží vyměnit, většina z nich to ale dělá. Další variantou je pak nechtěný dar nabídnout k prodeji třeba na aukčním portálu.
Sešly se vám pod stromkem tři stejné hračky? Většina obchodníků dárky vyměňuje
V minulých letech vyrážela řada lidí do obchodů už na Štěpána, aby se pokusila dárky vyměnit. Letos jsou ale poprvé všechny velké obchody zavřené, hlavní nápor tak začne až od úterý.
Právník spotřebitelského časopisu dTest Miloš Borovička upozorňuje na rozdíl mezi reklamací a vracením dárku, což je z pohledu legislativy odstoupení bez udání důvodu: „Pokud nakupujeme v běžném kamenném obchodě, tak to záleží na něm, jaké podmínky si pro vrácení dárku stanoví.“ Obchodník pak může zákazníkovi vrátit peníze, dát poukázku na další nákup nebo zboží vyměnit.
Třeba Globus dárky vyměňuje do 30 dnů: „Zákazníci mohou zboží vracet do 30 dnů od zakoupení. Potřebujeme, aby bylo nepoškozené, nenošené, v originálním obale a ideálně i s pokladním dokladem,“ dodává mluvčí Pavla Hobíková.
U dárků koupených přes internet mají lidé právo vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů. V souvislosti s vánočními svátky ale většina e-shopů tuto lhůtu prodlužuje. „V e-shopu původní obal být nemusí, ale zase pokud to spotřebitel vyhodí, tak mu může být stržena část ceny,“ upozorňuje Miloš Borovička.
Nevhodný dárek ale vždy nemusí skončit zpátky v obchodě. „Dostala jsem dva mixéry a ten jeden sem pak umístila na aukční stránky,“ popisuje Denisa Kottová. Hned po Štědrém dnu se na aukčních webech podobných nabídek objevila řada.
Mnoho lidí se pak podobným situacím snaží předcházet a darují buď hotovost, nebo dárkovou poukázku. Takto obdarovaní pak mají výhodu v tom, že mohou dárky vybírat v povánočních slevách.