České aerolinie přidávají do flotily nové letadlo – první po sedmi letech, kdy se naopak strojů zbavovaly. Motivem obratu je rostoucí zájem o letenky nejen v hlavní sezoně. Posilovat svou flotilu bude také společnost Travel Service.
ČSA věří v příznivější časy, chystají rozšiřování své flotily
Nově objednané letadlo ATR - jeho prodloužená verze ATR 72 - by mělo začít létat za ČSA na jaře příštího roku. Letadlo se vyplatí nasazovat na vzdálenost do 800 kilometrů. Tedy například Praha–Bologna.
„ČSA má dvoutypovou flotilu, takže můžeme přidávat jen letadla ATR, nebo Airbus,“ říká mluvčí společnosti Daniel Šabík.
Další letadla, sedm modernizovaných Airbusů, by měly aerolinie postupně odebírat kolem roku 2020.
V příští letní sezóně budou létat stroje ČSA na 50 letišť v 25 zemích. Nově například do italské Verony, portugalského Lisabonu, islandského Keflavíku nebo dánského Aarhusu.
Velké plány a záchrana před bankrotem
Na přelomu tisíciletí měly ČSA 28 letadel. Páteř jejich flotily tvořily boeingy, kterých bylo 17. Kromě nich měla společnost v roce 2000 devět strojů ATR a 2 airbusy.
O tři roky později, kdy se schylovalo k výrazné změně v ČSA, bylo letadel 35. Optimismus už po 11. září 2001 opět stoupal, letecké dopravě se věštily velmi dobré časy. A šéfem českého národního dopravce byl od srpna 2003 bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík.
ČSA pod jeho vedením připravovaly radikální obměnu za desítky milionů dolarů. Ve své strategii z roku 2004 hovořil o výměně nejmenších turbovrtulových letadel ATR za novější. Později měly být vyměněny dálkové Airbusy A310 za výkonnější A330-200.
Nejrazantnější změna se pak chystala u letounů pro střední tratě. Vyhlášen byl tendr na nákup 15 letadel. Podle představ Tvrdíka se mělo nově létat do Japonska, Číny, Jižní Koreje, Singapuru či Thajska.
Společnost se také chtěla výrazně prosadit v zemích bývalého Sovětského svazu. Pro vzdálený rok 2007 dokonce šéf aerolinek počítal se vstupem na kapitálový trh.
V těchto dobách euforie pak nastává příklon k letounům Airbus, které se začnou prosazovat na úkor boeingů. A také marný boj s drahým palivem při nepříznivém vývoji cen ropy. Ziskové hospodaření roku 2004 se stává minulostí, proběhnou sporné personální změny ve vedení, nedaří se naplňovat plánované počty cestujících.
V roce 2006 skončil Tvrdík, po něm následovali Radomír Lašák, Miroslav Dvořák až k současnému Václavu Řehořovi, který vede Český Aeroholding. Po velkých plánech nastalo tvrdé procitnutí, šetření na mnoha frontách, prodej toho, co se dá, výrazné snížování flotily ČSA.
Hrozil i bankrot, jemuž se v nedávné minulosti podařilo zabránit například injekcemi z Českého Aeroholdingu či privatizací, kdy hlavní podíl získaly Korean Air.
Nejvíce strojů měly ČSA v roce 2008, kdy jich provozovaly 51. V roce 2009 již převážily airbusy nad boeingy, 19:18, plus 12 strojů ATR. V roce 2014 pak už boeingy nebyly „na soupisce“. Nejmenší počet letadel vykázaly ČSA vloni, ke konci roku jich provozovaly šestnáct.
Co chystá Travel Service
Největší česká letecká společnost Travel Service má v současné době podepsané smlouvy na dodávky 25 nových letadel typu Boeing 737 typu MAX. Některé půjdou na obnovu flotily, jiné na její rozšíření, uvedla tisková mluvčí Vlaďka Dufková.
Společnost o sobě také uvádí, že je lídrem charterového trhu v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a významný podíl má v Polsku. V roce 2015 měla podle výroční zprávy pronajato 37 letadel. Základ flotily tvoří boeingy, zejména 737-800 s přepravní kapacitou 189 cestujících.
Stránky společnosti informují, že letadla Travel Service přistávají během roku na více než 300 letištích čtyř kontinentů. Firma působí kromě Česka také na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, kde má své dceřiné společnosti.
- ČSA
- Většinu v ČSA drží korejská společnost Korean Air (44 procent). Travel Service drží 34 procent, necelých 20 procent spravuje státní podnik Prisko a zbylých 2,26 procenta patří České pojišťovně.
- Travel Service
- Čínský investor CEFC drží téměř poloviční podíl (49,92) ve společnosti Travel Service, která patří do skupiny Unimex Group.
- Zdroj: ČT24, ČTK