Mezi zákazníky e-shopů poprvé převážily ženy. Kromě oblečení kupují potraviny a léky

Události ČT: Mezi zákazníky e-shopů převážily ženy (zdroj: ČT24)

Internet čím dál většímu počtu lidí nahrazuje nákupy v kamenných obchodech. V letošním roce už on-line nakupuje 44 procent těch, kteří mají doma internet, vyplývá z dat Českého statistického úřadu. Poprvé přitom v této skupině dominují ženy. Víc než muži po internetu shánějí potraviny, drogerii, léky a oblečení s obuví.

Lidé čím dál častěji kupují on-line léky a vitaminy, v e-shopech si je objednává už každý desátý. Před šesti lety to přitom byli jen dva lidé ze sta. Podobně vzrostl zájem také o internetový nákup potravin a drogerie, které si v e-shopu vybírá šestnáct procent lidí nakupujících on-line. Posílily také segmenty oblečení a sportovních potřeb.

Naopak stagnuje takzvaná bílá technika a mírně se propadla elektronika s výjimkou počítačů a tištěné produkty jako knihy.

Velké rozdíly jsou v tom, jestli nakupuje žena nebo muž. Hned tři čtvrtiny žen, které si věci pořizují na internetu, si objednávají oblečení. Výrazně také převažují v oblasti potravin, drogerie, léků a vitaminů či hraček.

Zboží nakoupené po internetu
Zdroj: ČT24

V případě mužů není žádný z druhů zboží tak silně zastoupen jako móda u žen, i když oblečení si také objednávají nejčastěji – tento druh zboží uvedlo 38 procent mužů. Třetina pak v e-shopech pořizuje sportovní potřeby a elektroniku.

  • V oblasti služeb nakupují Češi na internetu zejména vstupenky na kulturní akce, jde zhruba o jednu třetinu lidí nakupujících on-line. Jejich podíl se ale během let výrazně nezměnil. Od roku 2010 naopak významně vzrostl internetový prodej ubytování, letenek a jízdenek.

Jak zaplatit? Oblíbená je dobírka

Muži a ženy jsou nicméně stejní v tom, kolik udělají nákupů přes internet. Přes polovinu z těch, kdo si pořizují věci on-line, jich v posledních třech měsících udělalo maximálně dva nákupy. Šest až deset on-line objednávek provedla desetina z nich. Lidé nakupující po síti ještě častěji se pak počítají v jednotkách procent.

„Lidé v menších obcích platí častěji dobírkou, méně často volí bezhotovostní placení,“ dodal vedoucí oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti statistického úřadu Daniel Böhm.

I ve městech nad padesát tisíc obyvatel je ale dobírka jednou z nejčastějších možností platby. Druhou nejčastější možností je placení prostřednictvím internetového bankovnictví. Až za těmito dvěma formami placení je osobní odběr, následovaný platební kartou a na posledním místě je elektronická peněženka.