Sobotka: Minimální mzda vyžene šoféry ze zaměstnaneckého poměru

Vynucování minimální mzdy v Německu nebo ve Francii může zaměstnance v dopravě vytlačovat ze zaměstnaneckého poměru do pozice osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), uvedl během sjezdu Odborového svazu dopravy premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Zákon nařizující platit pracovníkům na území těchto dvou západoevropských zemí místní minimální mzdu se totiž vztahuje jen na zaměstnance, a je tím podle předsedy vlády diskriminační.

„Je to v neprospěch řidičů. V okamžiku, kdy budou nuceni přecházet do pozice OSVČ, tak to samozřejmě snižuje jejich zabezpečení a snižuje jejich možnosti a práva vůči zaměstnavatelům,“ uvedl Sobotka. Ve Francii i v Německu je pojetí samostatně podnikajících osob jiné než v Česku. Na OSVČ proto nové zákony nemyslely.

Vláda proto podle Sobotky už více než rok tlačí na Evropskou komisi, aby rozhodla, zdali jsou zákony platné v obou evropských zemích v souladu s evropským právem.

Mluvčí Evropské komise Anna-Kaisa Itkonenová připomněla, že už v září zahájila evropská exekutiva řízení s Francií i Německem kvůli dopadům jejich národní legislativy o minimální mzdě na oblast mezinárodní dopravy. 

Například v Německu má tlak komise vliv alespoň do té míry, že místní úřady řidiče dosud nepokutují, přestože nařízení o minimální mzdě platí od začátku letošního roku. Do médií se ale nedávno dostal případ, kdy pokutu dostal český řidič ve Francii.

Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová uvedla, že ve sporu o vynucování minimální mzdy v dopravě stojí Evropská komise na stejné straně jako Česká republika. „Do doby, než se toto vyřeší, tak by státy tato opatření určitě uplatňovat neměly,“ poznamenala Marksová, která dnes o tématu jednala s eurokomisařkou pro zaměstnanost a sociální věci Marianne Thyssenovou.

Jednání vlády však není možné podle premiéra chápat tak, že česká vláda nepřeje řidičům vyšší platy. Tuzemské spediční firmy budou muset platy podle něho stejně zvyšovat bez ohledu na nařízení o minimální mzdě v západních zemích. Obává se ale, aby tato nařízení nefungovala jako nástroj, jak se zbavit konkurenčních českých firem na západoevropském trhu.

Jednání o platech šoférů autobusů

Kromě platů kamionových dopravců jezdících v mezinárodní dopravě premiér s odboráři jednal také o navyšování platů šoférů autobusů na pravidelných linkách. Na začátku měsíce vláda schválila zvýšení minimální mzdy šoférů jezdících na dotovaných linkách ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun.

obrázek
Zdroj: ČT24

Kdo ale nakonec navýšení platů zaplatí, bude jasné až z výsledků jednání mezi vládou a kraji, které linkovou dopravu objednávají. Nyní premiér očekává, že po vzniku koalic po krajských volbách a ustanovení nového vedení Asociace krajů vládu k vzájemnému jednání vyzvou noví zástupci krajů.