Lidé v srpnu více investovali do volného času. Tržby obchodů se vrátily k rychlejšímu růstu

Zprávy ve 12: Tržby v maloobchodě během srpna meziročně stouply o osm procent (zdroj: ČT24)

Tržby v maloobchodě bez započtení aut v srpnu zrychlily meziroční růst na osm procent. Nejrychleji lidé utrácí za výrobky pro volný čas, na kulturu, sport a rekreaci. Podle analytika ČSOB Petra Dufka to odpovídá všeobecně se zvyšující životní úrovni. Na lepší tržby obchodníků ale měla vliv i skutečnost, že měl srpen více pracovních dnů než před rokem. Vývoj ovlivnil i větší počet pracovních dnů. Silné zvýšení ale zaznamenalo nepotravinářské zboží a motoristický segment.

Srpnové hodnoty maloobchodu podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera příjemně překvapily a překonaly tržní odhady analytiků. „Domácnosti nadále zůstávají optimistické ohledně ekonomického vývoje, což potvrzují i indikátory spotřebitelské důvěry nacházející se poblíž svých maximálních hodnot,“ uvedl.

Neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží meziročně přidaly 12,4 procenta. „Vzrostl prodej ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,3 procenta, s výrobky pro domácnost o 14,1 procenta,“ uvedl ČSÚ. Podobně na tom byly obchody s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, kterým v srpnu vzrostly tržby o 10,7 procenta.

„I nadále platí, že lidé mají zájem v podstatě o cokoliv. Asi nepřekvapí, že nejrychleji utrácí za výrobky pro volný čas, což odpovídá tomu, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň. Zbytné věci, na kterých se dříve spíše šetřilo, se tak dostávají stále více do popředí spotřebitelského zájmu,“ okomentoval analytik ČSOB Petr Dufek. 

  • Výraznější meziroční růst než v srpnu zaznamenaly tržby letos v únoru, kdy stouply o 9,7 procenta. Šlo tehdy o nejrychlejší růst za sedm a půl roku. V září 2008 si obchodníci polepšili o 8,7 procenta.

„Výsledek i nadále potvrzuje rostoucí kupní sílu obyvatel,“ poznamenal ekonom Komerční banky Viktor Zeisel. „Celkový objem platů roste a přetavuje se do vyšších maloobchodních tržeb. Aby maloobchod rostl ještě rychleji, museli by spotřebitelé začít i méně spořit,“ dodal.

Analytik Novák: Roste prodej po internetu i v prodejnách. Po síti ale několikanásobně rychleji (zdroj: ČT24)

Dlouhodobě pak nejvyšší tempo růstu vykazuje internetový prodej, který v srpnu vzrostl o 31,3 procenta. „Lze očekávat, že trend přesunu nákupu z kamenných prodejen směrem na internet bude pokračovat,“ řekl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Na osmiprocentním výsledku maloobchodních tržeb se ale podepsala i skutečnost, že měl letošní srpen o dva pracovní dny více než ten loňský. Na druhé straně v červenci, který měl o tři pracovní dny méně než loni, zaznamenal maloobchod růst jenom o 1,6 procenta.

S tímto ohledem byla meziroční dynamika v obou letních měsících srovnatelná a pohybovala se na celoročním průměru, poznamenal Seidler. Po očištění o sezonní vlivy vzrostly v srpnu maloobchodní tržby meziročně o 5,6 procenta, v červenci o 5,1 procenta.

Významný růst u motorových vozidel i pohonných hmot

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziročně o 11,5 procenta. Neočištěné vykázaly růst až o 18,8 procenta.

Spotřebitelský sentiment zůstává silný a spotřeba domácností tak bude v letošním roce patřit mez hlavní faktory růstu tuzemské ekonomiky.
Jakub Seidler
hlavní ekonom ING Bank
Jak Češi utrácejí (zdroj: ČT24)

Výraznou položkou jsou i pohonné hmoty, jejichž neočištěné tržby vzrostly o 10,7 procenta. „Projevuje se tak stále nízká cena pohonných hmot, ale i skutečnost, že více českých domácností letos trávilo svou dovolenou v Česku nebo v blízkém okolí,“ dodal Zeisel.  

„I nadále si myslím, že je otázkou času, kdy se růst tržeb v motoristickém segmentu začne zpomalovat, neboť silná dynamika růstu zde trvá již déle než dva a půl roku,“ podotknul hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč. 

I když tržby obchodníků celkově rostou, zvyšování cen příliš vidět není. „Na jedné straně je to způsobeno velkou konkurencí obchodníků mezi sebou, na druhé straně je to způsobeno i velkou konkurencí internetových obchodů proti kamenným. Určitě je to i odrazem nízkoinflačního prostředí v podstatě v celé Evropě,“ řekl Novák.