Evropská komise žaluje Německo u evropského soudu kvůli plánu na silniční mýtné pro osobní auta. Komise to uvedla v tiskové zprávě s tím, že podle jejího názoru německý systém není v souladu s unijní smlouvou, konkrétně se zásadou zákazu diskriminace na základě státní příslušnosti a volného pohybu zboží a služeb. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt věří, že soud dá Berlínu za pravdu.
Německý plán na mýto pro osobní auta má problém. Evropská komise podala žalobu
Původně měl nový systém mýtného v Německu fungovat od počátku letošního roku, ale už minulý rok Německo oznámilo, že odkládá jeho spuštění. Komise začala prošetřovat německou legislativu, která by se týkala také českých řidičů, od června. Letos v dubnu dostal Berlín dva měsíce na nápravu stavu, které však využít nedokázal.
Podle žalovaných pravidel mají mít majitelé aut registrovaných v Německu nárok na plný odpočet silničního poplatku z daně z motorových vozidel, fakticky jsou tak od něj osvobozeni. Komise nyní navíc upozornila na to, že ceny za krátkodobé - tedy na dobu kratší než rok - dálniční známky, určené pouze pro vozidla registrovaná v zahraničí, jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.
„Navzdory tomu, že Komise od listopadu 2014 mnohokrát jednala s německými orgány, nebyly její zásadní výhrady dosud vyřešeny. Komise proto předkládá případ Německa Soudnímu dvoru EU,“ uvedla unijní exekutiva.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt krok uvítal. „Mýtné odpovídá evropskému právu, což Soudní dvůr EU potvrdí,“ je přesvědčen německý ministr dopravy. „Německo očekává svižné řízení, aby po něm mohlo být mýtné technicky zavedeno,“ poznamenal Dobrindt.
Poplatky musí být shodné pro všechny uživatele silnic
Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítaly sousední země včetně Rakouska, Nizozemska nebo České republiky.
Komise zdůraznila, že je právem členských států EU rozhodnout o zavedení mýtného pro osobní či nákladní auta na svých silnicích. Poplatky však musí být shodné pro všechny uživatele silnic. Zavedení poplaku jen pro cizí státní příslušníky - ať už formou zákona, či jeho praktickými důsledky - je podle názoru Evropské komise diskriminační a v rozporu s unijními smlouvami.