Systém zamykání u řady aut z koncernu VW prý lze „hacknout“

Desítky milionů vozů prodaných koncernem Volkswagen v uplynulých 20 letech, včetně některých současných modelů, čelí zvýšené hrozbě vloupání, protože do jejich elektronického systému dálkového zamykání se pomocí levných technických zařízení mohou nabourat zločinci. Zjistili to vědci z Birminghamské univerzity. Mezi automobily, které jsou zranitelné takovýmto útokem, podle nich patří většina modelů VW, Audi, Seat a Škoda prodávaných od roku 1995, napsala agentura Reuters.

Automobilka Volkswagen podle agentury DPA zdůraznila, že takovýto útok sice umožňuje vůz odemknout, ale ne s ním odjet. „Krádež vozu není tímto způsobem možná,“ uvedla firma.

„Je myslitelné, že všechna auta ze skupiny VW, s výjimkou některých vozů Audi, vyrobená v minulosti a některá vyráběná dnes se spoléhají na systém 'konstantního klíče', takže jsou zranitelná těmito útoky,“ píše se v dokumentu, který vědci zveřejnili. Nastínili v něm, jakým způsobem dokázali zkopírovat kontrolní prvky systému v okamžiku, kdy řidiči aktivovali zamčení či odemčení vozu.

Výjimkou jsou podle vědců vozy založené na nové platformě MQB. „Stále se prodávají některé modely VW, které nejsou založeny na nejnovější platformě a které tak zůstávají zranitelné,“ řekl agentuře Reuters spoluautor dokumentu Flavio Garcia.

Mluvčí Volkswagenu uvedl, že současným verzím modelů Golf, Tiguan, Touran a Passat nebezpečí útoku nehrozí. K rizikům u jiných modelů ve však nevyjádřil, napsala agentura Reuters.

Vědci o svých zjištěních skupinu Volkswagen poprvé informovali v listopadu a v únoru se setkali se zástupci podniku, kteří podle nich uznali, že tento problém existuje. Automobilka rozhovory potvrdila a označila je za konstruktivní. Vědci podle ní souhlasili, že ve své zprávě neuvedou podrobnosti, které by zločinci mohli využít ke vniknutí do automobilů.

Vědci odhalili dva body zranitelnosti aut VW

 Na bezpečností konferenci Usenix v Austinu tým vědců z birminghamské univerzity společně  s lidmi ze strojírenské firmy Kasper & Oswald odhalil velké chyby a dvě možnosti hacknutí auta. První z nich umožní zloději bezdrátově odemknout prakticky každé vozidlo skupiny Volkswagen, ktere se prodalo v posledních dvou desetiletích. Druhý druh útoku může ale odemknout i další auta včetně Alfy Romeo, Citroenu nebo Peugeotu.

Oba útoky využívají levný a snadno dostupný kus hadrwaru k zachycení radiových signálů z klíčků majitele auta. Poté si sám signál naklonuje a použije k odemknutí. Útok lze provést pomocí nadefinového softwaru z notebooku nebo pomocí levnější varianty. Tou je Arduino deska s připojeným přijímačem, kterou lze v Americe koupit za čtyřicet dolarů.