Tržby v maloobchodě bez aut v květnu zrychlily meziroční růst na 7,5 procenta z dubnových 4,9 procenta. Vyšší byl prodej zejména nepotravinářského zboží a pokračoval dlouhodobý růst prodejů prostřednictvím internetu či zásilkové služby. Oznámil to Český statistický úřad (ČSÚ). Podle analytiků je hlavním důvodem více pracovních dnů.
Maloobchodní tržby se zvedaly hlavně díky nákupům na internetu
Tržby očištěné o kalendářní vlivy se meziročně zvýšily o čtyři procenta. „Meziroční růst tržeb bez očištění byl ovlivněn vyšším počtem pracovních dní, kterých bylo v květnu 2016 o tři více než ve stejném měsíci 2015,“ uvedl ČSÚ.
Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 11,2 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 8,6 procenta a potravin o 4,6 procenta. „Pokračoval dvojciferný růst tržeb internetových a zásilkových obchodů, tentokrát o 25 procent,“ popsal ČSÚ.
Zvýšení tržeb ale zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Nejrychlejší růst vykazovaly obchody se zbožím pro domácnost, kterým tržby vzrostly o více než devět procent. O 7,6 procenta vzrostly tržby prodejnám farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Více lidé utráceli také za počítače a komunikační zařízení, oděvy a obuv či výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.
Tržby za potraviny se zvýšily v nespecializovaných prodejnách o 4,7 procenta a ve specializovaných o 4,1 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziročně o 19,1 procenta. Tržby ze samotného prodeje motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly skoro o pětinu a za opravy motorových vozidel o 16,2 procenta.
Podle analytiků maloobchod v květnu těžil z pracovní dnů navíc
Ekonom Komerční banky Viktor Zeisel upozornil, že maloobchodu stejně jako průmyslové produkci pomohl vyšší počet pracovních dní v květnu. Podle něj i po očištění o kalendářní efekty je zřejmé, že rostoucí zaměstnanost a s tím související zvyšování platů podporuje chuť spotřebitelů utrácet. „Po očištění totiž tržby meziročně stouply o 4 procenta a drží si tak slušné tempo z předchozích měsíců. Situace spotřebitelů by měla zůstat velmi dobrá i v nadcházejících měsících,“ chválí si ekonom.
I když ekonomický růst zpomalí, tak nezaměstnanost zůstane poblíž rekordně nízkých hodnot a tlak na zvyšování mezd přetrvá, myslí si Zeisel. „Poslední údaje ukázaly, že firmy se musejí vzdávat části svých zisků na úkor odměny zaměstnancům. Spotřebitelé navíc těží a nadále budou těžit z nízké inflace. Zejména levnější pohonné hmoty lákají motoristy do aut, když tržby za pohonné hmoty vzrostly o 11,2 procenta,“ popsal Zeisel.
Hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda očekává, že růst maloobchodních tržeb bude pokračovat i v dalších měsících. „Nálada spotřebitelů sice od svého lednového vrcholu klesá, ale to je pouze korekce neudržitelně optimistické nálady, umocněné povánočními slevami a zlevňováním pohonných hmot, které se na svém cenovém dně ocitly na přelomu února a března,“ řekl a dodal, že s růstem cen pohonných hmot se nálada spotřebitelů nepatrně snížila. Nic by to ale na růstu měnic nemělo.