Kapsch je jediná varianta pro mýtný systém, tvrdí posudky

Kapsch je jediná varianta pro mýtný systém (zdroj: ČT24)

Od začátku příštího roku může mýtné brány spravovat jedině stávající provozovatel Kapsch. Vyplývá to z dvojice posudků, které si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. Potvrzují tak názor ministerstva, že pro ostatní zájemce není technicky možné převzít systém za zbývající zhruba půl rok.

Zájem o tříletý provoz systému za šest miliard mělo více firem, včetně slovenského výběrčího, firmy SkyToll. Výsledky posudků jim ale cestu ke správě systému uzavírají.

Oba posudky se shodly na tom, že z technických důvodů, a je jich více, není možné, aby stávající systém od příštího roku spravoval jiný provozovatel a přitom nedošlo k přerušení výběru mýta.
Tomáš Neřold
mluvčí ministerstva dopravy

„Vznikly dva znalecké posudky šest tisíc stran dlouhé smlouvy a dodatků k mýtnému systému. Z nich vyplývá, že stávající systém elektronického mýta může od příštího roku z technických důvodů spravovat jen stávající provozovatel. Jiným způsobem není možné předejít riziku kolapsu systému a nevýběru mýta, které v současnosti je deset miliard korun ročně,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Posudky pro ministerstvo zpracovaly společnosti e-FRACTAL a A-Consult plus.

Konkrétně SkyToll nicméně už dříve prohlásil, že pokud ministerstvo dopravy prodlouží smlouvu do roku 2019 s rakouskou společností Kapsch, dosavadním provozovatelem mýtného systému, tak se s žalobou obrátí na soud.

Ministerstvo dopravy ale tlačí čas. V březnu tak vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po roce 2016, podle níž má ministerstvo dopravy vypsat přímou zakázku. Cílem je garantovat, aby se mýtné vybíralo i po prvním lednu 2017. Kapsch sice v této souvislosti nebyl přímo zmíněný, ale posudky a vývoj situace mluví ve prospěch této rakouské firmy.

Zároveň bude ministerstvo pokračovat v přípravě technologicky neutrální soutěže tak, aby byla nachystána nejpozději v polovině roku 2017. V nejbližších dnech bude připravené výběrové řízení na takzvaného projektového manažera, který úřadu s přípravou miliardového tendru pomůže.

Birke (ČSSD): Nechci lacině kritizovat, ale je třeba zařadit dvojku (zdroj: ČT24)

Ministerstvu chybí dohoda s Kapsch o spolupráci při předání systému

Společnosti Kapsch končí smlouva závěrem letošního roku a ministerstvo dopravy již dříve přiznalo, že otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá, i když původně s ní počítalo, a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem.

Překážku by mohl v této cestě vystavět i antimonopolní úřad. „ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody odůvodňující využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedlo ministerstvo. Zadání bez soutěže chce zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou se společností Kapsch o spolupráci při předání systému novému provozovateli.

O dojednání smlouvy se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže. Jedním z požadavků společnosti Kapsch bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systému. Tyto informace stát potřeboval pro přípravu soutěže a zároveň je plánoval předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.

  • Mýtné se v Česku vybírá prostřednictvím mýtných bran od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun.
  • Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.