Ťok: Ten, kdo psal smlouvu o mýtném, vůbec nepočítal s výměnou Kapsche

2 minuty
Ťok: Ten, kdo psal smlouvu o mýtném, vůbec nepočítal s výměnou Kapsche
Zdroj: ČT24

Opozice nakonec mimořádnou schůzi sněmovny k mýtnému systému neprosadila, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale před poslanci promluvil.  Prohlásil, že tvůrce smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtného systému buď vůbec nepočítal s výběrem mýta i po roce 2016, nebo se změnou provozovatele, případně s tím, že jeho změna bude drahá a obtížná. Vláda proto bude s firmou podle Ťoka chtít zjednat nápravu chyb v uzavřených dodatcích.

Ve více než dvouhodinové debatě mohli vystupovat jen politici s přednostním právem - tedy mimo jiné členové vlády nebo předsedové poslaneckých klubů.

Desetiletá smlouva s dosavadním provozovatelem společností Kapsch skončí s letoškem. Ministr dopravy Ťok ale navrhne vládě pokračování dohody i po vypršení tohoto termínu. Zároveň však nevyloučil další jednání s provozovatelem mýtného systému na Slovensku, firmou SkyToll, jež projevila o výběr v Česku zájem.

Současná smlouva je podle ministra napsaná tak, že do konce roku bude provozovatelem Kapsch a pak už nebude nic. Neupravuje předání systému jinému provozovateli a nestanovuje ani, kdo zúčtuje mýtné za prosinec 2016.

Trestního oznámení se předchůdci bát nemusí

Ťok zároveň zopakoval, že ministerstvo dopravy podá trestní oznámení v souvislosti s dodatky, které jsou pro stát nevýhodné. To by se podle ministra nemělo vztahovat k některému z předchozích ministrů nebo jiné konkrétní osobě, ale bude podáno na neznámého pachatele. Konkrétního viníka totiž ministerstvo nezná a je prací policie, aby jej odhalila, dodal ministr.

V tuto chvíli není pravděpodobnější varianty, než že si koupíme další dva roky s Kapschem. Pokusíme se co nejrychleji udělat to otevřené výběrové řízení, které tady mělo už dávno být, a snad bude Kapsch slyšet na to, že nám dá nějakou slevu.
David Klimeš
komentátor Hospodářských novin

„My budeme navrhovat, aby byla prodloužena stávající smlouva na nezbytně dlouhou dobu. Odhadujeme, že to bude maximálně na dva až tři roky. Tato smlouva by pak měla zajistit součinnost při předání novému vítězi po tom neutrálním výběrovém řízení,“ uvedl ještě před jednáním předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek.

7 minut
Komentátor HN Klimeš: Nezbývá nám nic jiného než si od Kapsche koupit čas
Zdroj: ČT24

Při dalším jednání s Kapschem ale bude ministerstvo dopravy požadovat slevu. Podle Faltýnka by mělo jít až o stovky milionů korun.

Nejdřív s branami, pak po svém

Při vypsání navazujícího tendru na mýtný systém neuspělo před Ťokem už pět ministrů dopravy. Jde o to, že firmě Kapsch, která v Česku systém provozuje od jeho úplného začátku, vyprší smlouva na konci roku. A právě na další tři roky, tedy 2017 až 2020, se mělo vypsat výběrové řízení, jež by vybralo nového provozovatele. 

Ten by ale mýto vybíral prostřednictvím mýtných bran, které nainstaloval Kapsch. Navazovat by pak měla další soutěž, jež by vybrala dalšího provozovatele od roku 2020. Toto výběrové řízení by už ale bylo technologicky neutrální – nový provozovatel by tedy mohl přijít s vlastním mýtným systémem a nemusel by přebírat ten od Kapsche. 

Přes všechny problémy a mediální prohlášení je ale samotný mýtný systém podle Ťoka spolehlivý a funguje. Ministr upozornil na to, že příprava tendru na nového provozovatele mýtného trvá čtyři až pět let, toho si prý museli být jeho předchůdci vědomi, a přesto nic neudělali. 

Ťok je moc hodný, nemá ostré lokty

Předseda TOP 09 a Starostů František Laudát řekl, že pokud projekt hledání nového provozovatele skončí krachem, pak je vláda zralá na to, aby skončila. Ministr Ťok je podle jeho slov příliš hodný na to, aby byl krizovým manažerem, protože na řešení tohoto problému jsou třeba hodně ostré lokty.

I přes kritiku ze strany opozice nechce ale ODS podle předsedy svého poslaneckého klubu (a bývalého ministra dopravy) Zbyňka Stanjury, aby se mýtný systém zhroutil, a je ochotná nabídnout vládě pomoc.

Poslední plán ministra dopravy a vlády podle Stanjury říká, že letos někdy koncem roku spustí velký tendr. „To znamená, že po třech letech vlády budeme ve stejné situaci, jako když Sobotkova vláda nastupovala,“ uvedl Stanjura s tím, že by sněmovna měla vytvořit pracovní skupinu, do níž by přizvala nezávislé experty. Řešení se podle něj navíc neobejde bez změny některých zákonů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 58 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...