
Ťok: Ten, kdo psal smlouvu o mýtném, vůbec nepočítal s výměnou Kapsche
Ve více než dvouhodinové debatě mohli vystupovat jen politici s přednostním právem - tedy mimo jiné členové vlády nebo předsedové poslaneckých klubů.
Současná smlouva je podle ministra napsaná tak, že do konce roku bude provozovatelem Kapsch a pak už nebude nic. Neupravuje předání systému jinému provozovateli a nestanovuje ani, kdo zúčtuje mýtné za prosinec 2016.
Trestního oznámení se předchůdci bát nemusí
Ťok zároveň zopakoval, že ministerstvo dopravy podá trestní oznámení v souvislosti s dodatky, které jsou pro stát nevýhodné. To by se podle ministra nemělo vztahovat k některému z předchozích ministrů nebo jiné konkrétní osobě, ale bude podáno na neznámého pachatele. Konkrétního viníka totiž ministerstvo nezná a je prací policie, aby jej odhalila, dodal ministr.
„V tuto chvíli není pravděpodobnější varianty, než že si koupíme další dva roky s Kapschem. Pokusíme se co nejrychleji udělat to otevřené výběrové řízení, které tady mělo už dávno být, a snad bude Kapsch slyšet na to, že nám dá nějakou slevu.“
David Klimeš
„My budeme navrhovat, aby byla prodloužena stávající smlouva na nezbytně dlouhou dobu. Odhadujeme, že to bude maximálně na dva až tři roky. Tato smlouva by pak měla zajistit součinnost při předání novému vítězi po tom neutrálním výběrovém řízení,“ uvedl ještě před jednáním předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek.

Komentátor HN Klimeš: Nezbývá nám nic jiného než si od Kapsche koupit čas
Při dalším jednání s Kapschem ale bude ministerstvo dopravy požadovat slevu. Podle Faltýnka by mělo jít až o stovky milionů korun.
Nejdřív s branami, pak po svém
Při vypsání navazujícího tendru na mýtný systém neuspělo před Ťokem už pět ministrů dopravy. Jde o to, že firmě Kapsch, která v Česku systém provozuje od jeho úplného začátku, vyprší smlouva na konci roku. A právě na další tři roky, tedy 2017 až 2020, se mělo vypsat výběrové řízení, jež by vybralo nového provozovatele.
Ten by ale mýto vybíral prostřednictvím mýtných bran, které nainstaloval Kapsch. Navazovat by pak měla další soutěž, jež by vybrala dalšího provozovatele od roku 2020. Toto výběrové řízení by už ale bylo technologicky neutrální – nový provozovatel by tedy mohl přijít s vlastním mýtným systémem a nemusel by přebírat ten od Kapsche.
Přes všechny problémy a mediální prohlášení je ale samotný mýtný systém podle Ťoka spolehlivý a funguje. Ministr upozornil na to, že příprava tendru na nového provozovatele mýtného trvá čtyři až pět let, toho si prý museli být jeho předchůdci vědomi, a přesto nic neudělali.
Ťok je moc hodný, nemá ostré lokty
Předseda TOP 09 a Starostů František Laudát řekl, že pokud projekt hledání nového provozovatele skončí krachem, pak je vláda zralá na to, aby skončila. Ministr Ťok je podle jeho slov příliš hodný na to, aby byl krizovým manažerem, protože na řešení tohoto problému jsou třeba hodně ostré lokty.

Události, komentáře: Nejasná budoucnost mýta
Události, komentáře: Nejasná budoucnost mýta
Ťok: Smlouva vůbec neřeší, kdo bude s mýtem pokračovat
Stanjura: ODS je připravena s mýtem pomoci
Kalousek: Vláda neudělala za dva roky skoro nic
I přes kritiku ze strany opozice nechce ale ODS podle předsedy svého poslaneckého klubu (a bývalého ministra dopravy) Zbyňka Stanjury, aby se mýtný systém zhroutil, a je ochotná nabídnout vládě pomoc.
Poslední plán ministra dopravy a vlády podle Stanjury říká, že letos někdy koncem roku spustí velký tendr. „To znamená, že po třech letech vlády budeme ve stejné situaci, jako když Sobotkova vláda nastupovala,“ uvedl Stanjura s tím, že by sněmovna měla vytvořit pracovní skupinu, do níž by přizvala nezávislé experty. Řešení se podle něj navíc neobejde bez změny některých zákonů.