Ťok: Podali jsme trestní oznámení kvůli dodatkům ve smlouvě s Kapschem

Ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení týkající se dodatků ke smlouvě se společností Kapsch na desetiletý provoz mýtného systému. Dodatky vznikly během působení bývalých ministrů dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) a Aleše Řebíčka (ODS). Současný ministr Dan Ťok (ANO) tyto úpravy původní smlouvy i její podobu dlouhodobě kritizuje.

Smluvní podmínky, které nepočítaly s přechodem na nového provozovatele po roce 2016, jsou podle Ťoka hlavním důvodem, proč se dosud nepodařilo na provoz systému vypsat výběrové řízení.

Nejznámější je dodatek umožňující společnosti Kapsch stavět mýtné brány i na úsecích, které získají stavební povolení po vypršení nynější smlouvy na konci letošního roku. Podle ministerstva dopravy se smlouvami s Kapschem začala policie zabývat ještě předtím, než úřad trestní oznámení podal.

  • Mýto se vybírá v Česku prostřednictvím mýtných bran od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za devět let provozu se vybralo více než 67 miliard korun.
  • V loňském roce bylo vybráno 9,7 miliardy korun. 
  • Za stavbu a provoz systému platí stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba pětinu vybrané částky. 
  • Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Proto koncem srpna podepsalo s Kapschem dodatky ke smlouvě. Za provoz mýta a další služby na maximálně tři roky má získat 5,27 miliardy korun.
  • Zdroj: ČTK

Kdo za to může?

O podání trestního oznámení mluvil Ťok už v lednu. Tehdy řekl, že by se nemělo vztahovat k některému z předchozích ministrů nebo jiné konkrétní osobě, ale bude podáno na neznámého pachatele. Konkrétního viníka ministerstvo nezná a je prací policie, aby jej odhalila, uvedl.

Společnost Kapsch se dlouhodobě brání nařčení, že ji původní smlouva vůči státu neúměrně zvýhodňovala. Argumentuje zejména tím, že definitivní podoba smlouvy byla součástí zadávacích podmínek a se stejným dokumentem tak pracovali všichni čtyři tehdejší uchazeči o provoz elektronického mýtného systému v Česku.

Další roky s Kapschem…

Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch na konci letošního roku vyprší. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby začít pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019. Tuto variantu hodlá předložit vládě k posouzení.

Kabinet má o výběru elektronického mýta jednat 24. února. Datum bylo několikrát posunuto, nyní ministerstvo ještě přepracovává podklady pro vládu a zapracovává připomínky koaličních partnerů. 

O převzetí systému již od příštího roku má přitom zájem několik firem. Nabídku zaslaly společnost SkyToll, výběrčí mýta na Slovensku, a maďarská společnost National Toll Payment Services.