Zájem o reklamu se posouvá od televize k internetu

Praha - V Praze dnes začíná již devátý ročník konference Forum Media, která má odborníky v oblasti reklamy a médií seznámit s aktuálními trendy a novinkami v mediální komunikaci. Jedním z významných rysů současného mediálního a reklamního trhu, kterým se bude zabývat i konference, je pokles zájmu o televize a rostoucí význam internetu.

Za první čtyři měsíce letošního roku klesla sledovanost celoplošných televizí ve srovnání se stejným obdobím roku 2006 o 16 procent. Diváky jim přebírá především internet. Ve středečním Dobrém ránu tento trend potvrdila mediální konzultantka Hana Hantová: „Dnes můžeme říct, že se svými 45 procenty zásahu v populaci je internet skoro stejně silné médium v zásahu jako rádio.“

Ruku v ruce s poklesem sledovanosti televize se snižuje také její význam v oblasti reklamy. Odborníci se však značně rozcházejí v názoru na to, jak rychle se bude tento trend prosazovat v budoucnosti. Hantová se domnívá, že pokles sledovanosti není jediným důvodem snižování zájmu o televizní reklamu. Klíčovou roli podle ní hraje také její zdražování. „Já si myslím, že to může urychlit tu vůli klientů učit se využívat jiná média, mimo jiné internet. To může urychlit změnu mediálního mixu jako takového, takže se může stát, že televize bude mít nižší a nižší podíl a že snížení, které z roku na rok vidíme, se může dramaticky urychlit,“ zdůraznila mediální konzultantka.

Názoru Hantové ve studiu ČT oponoval Martin Nováček, vedoucí nákupu elektronických médií agentury OMD: „Já bych to neviděl tak dramaticky, já si myslím, že ten proces bude dlouhodobý. Možná, že se podaří televizím zastavit pokles sledovanosti právě díky nové nabídce digitálních kanálů, které by měly začít vysílat v příštím roce.“ Digitální vysílání přinese divákům větší programovou pestrost. Díky té by se mohli k televizi vrátit diváci, kteří od ní již dříve odešli kvůli tomu, že jim nevyhovovala programová nabídka.

Možnost zvýšení počtu kanálů neuvítají pouze diváci. V oblasti reklamy ho ocení také její zadavatelé. Manažerka marketingové komunikace společnosti Telefónica O2 Jana Vyhlídalová k tomu dodává: „Domníváme se, že nám to umožní lépe plánovat jednotlivá média, která mohou být ještě navíc blíže cílena pro tu danou cílovou skupinu.“

Vydáno pod