Nové motorové vlaky chtějí dráhy od podzimu nasadit na rychlíky Praha - Kladno - Rakovník a Praha - Písek - České Budějovice. „Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagóny je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou,“ uvedl koncem dubna ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák.
Dráhy zvolily cestu pronájmu, protože roční smlouvy o provozu rychlíků prý nedávají jistotu návratnosti investice v případě nákupu. Do tendru se zřejmě nepřihlásí přímo výrobci či jiní dopravci, protože nemají volných vlaků nazbyt. Vlaky tak nejspíš nabídnou specializované leasingové společnosti, které se pronájmem zabývají. V úvahu připadají například jednotky Desiro, které vyrábí Siemens a které již na některých regionálních tratích v česko-německém pohraničí jezdí.
Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského v současné době zároveň vrcholí přípravy na vyhlášení výběrového řízení na nákup stovky ojetých rychlíkových vagonů. Vagony by měly nabídnout vyšší komfort než současné soupravy Českých drah vyráběné v 70. a 80. letech minulého století. O tomto tendru se rovněž hovoří již několik měsíců.