Praha - České dráhy dnes oficiálně vyhlásily několik měsíců slibované výběrové řízení na pronájem osmi nízkopodlažních motorových vlaků. Dvoučlánkové nízkopodlažní jednotky stejné typové řady s maximálním stářím deseti let chtějí České dráhy pronajmout na šest let, pronajimatel bude muset zajistit jejich kompletní údržbu. Hlavním kritériem výběru bude cena, která se odhaduje na téměř 400 milionů korun. Lhůta pro doručení nabídek je 29. červen, den poté se obálky otevřou.
České dráhy shánějí osm nízkopodlažních vlaků
Nové motorové vlaky chtějí dráhy od podzimu nasadit na rychlíky Praha - Kladno - Rakovník a Praha - Písek - České Budějovice. „Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagóny je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou,“ uvedl koncem dubna ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák.
Dráhy zvolily cestu pronájmu, protože roční smlouvy o provozu rychlíků prý nedávají jistotu návratnosti investice v případě nákupu. Do tendru se zřejmě nepřihlásí přímo výrobci či jiní dopravci, protože nemají volných vlaků nazbyt. Vlaky tak nejspíš nabídnou specializované leasingové společnosti, které se pronájmem zabývají. V úvahu připadají například jednotky Desiro, které vyrábí Siemens a které již na některých regionálních tratích v česko-německém pohraničí jezdí.
Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského v současné době zároveň vrcholí přípravy na vyhlášení výběrového řízení na nákup stovky ojetých rychlíkových vagonů. Vagony by měly nabídnout vyšší komfort než současné soupravy Českých drah vyráběné v 70. a 80. letech minulého století. O tomto tendru se rovněž hovoří již několik měsíců.