Obálka rozlepena: Miliardu korun za ČSA

Praha - Konsorcium firem Unimex - Travel Service nabídlo státu za zhruba 92 procent akcií Českých aerolinií miliardu korun. Oznámili to mluvčí společnosti Travel Service Vlaďka Dufková a mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Vláda by měla rozhodnout do dvou týdnů, zda nabídku přijme. Konsorcium je jediným zájemcem, který v privatizaci ČSA zbyl; k podání nabídky využilo nejzazší možný termín.

Konsorcium je podle tiskového prohlášení připraveno převzít veškeré závazky vůči financujícím institucím, včetně závazků vyplývajících z leasingových smluv, které údajně přesahují částku 14 miliard korun. V materiálech předaných ministerstvu financí zájemce také slibuje, že bude využívat Ruzyni jako domovské letiště a využije ekonomických efektů, které z akvizice vyplynou.

Tisková mluvčí společnosti Travel Service Vlaďka Dufková:

„Nabídka je nadstandardní, neboť vychází z předpokladu, že spojení obou společností by přineslo řadu synergických efektů - například optimalizaci flotily a zrušení některých činností, které se dnes dějí duplicitně.“

Unimex si nicméně klade jednu podmínku. Nabídka platí pouze pro případ, že v okamžiku převzetí akcií bude hodnota vlastního jmění Českých aerolinií alespoň nulová. Jak však nedávno uvedla Mladá fronta Dnes s odkazem na neveřejné materiály pro dozorčí radu, výše vlastního kapitálu ČSA klesla na konci června do minusu v řádech stovek milionů korun.

Analytik: Nejspíše se čekalo víc

Původní odhady analytiků se přitom pohybovaly od tři sta milionů do 4,5 miliard korun. „Je tam určitě značka a hodnota té společnosti se stále pohybuje na vyšších hodnotách. Myslím, že pánové očekávali nabídku mezi 2 a 3 miliardami,“ domnívá se analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.

Podle výkonného ředitele analytické společnosti Patria Corporate Finance Petra Kováče lze za nabízenou cenu o prodeji uvažovat. „Není to tak, že by bylo automaticky jasné, že to je příliš nízká cena,“ uvedl. Podle něj však bude záležet na celé řadě dalších podmínek.

Podle ministerstva financí je nabídka po formální stránce v pořádku a platí, cenu úřad komentovat nechce. „Teď se tím budeme vážně a intenzivně zabývat, aby vláda mohla do dvou, tří týdnů definitivně rozhodnout, zda tu nabídku bere, či nebere. Pokud by ji nebrala, musel by nastoupit okamžitý restrukturalizační plán na ozdravení aerolinií,“ řekl Jakob.

Konsorcium je jediným zájemcem

Už v dubnu vláda z privatizace vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční společnost Odien. V srpnu z tendru odstoupila letecká společnost Air France - KLM. Někteří analytici to tehdy označili za konec soutěže.