Kradené telefony jsou k dostání i v Datartu

Praha - Koupit si mobilní telefon je v podstatě úplně jednoduchá a bezproblémová věc. Stačí jen vybrat si z nepřeberného množství přístrojů. Koupit ho pak lze kdykoli a kdekoli. Někteří hledají tu nejlevnější variantu, a tak třeba nakupují přes internet. Jiní si ale raději pár korun připlatí a zamíří rovnou do kamenného obchodu, který představuje mnohdy jedinou záruku jistoty. Jenže ani to nemusí vždycky vyjít a z jednoduchého nákupu může být nakonec problém.

Miloslav Kozler si chtěl koupit mobilní telefon. Ve značce měl jasno, rozhodl se pro Apple iPhone 4. Jasno měl i v tom, kde nakupovat. V Datartu. „Datart je kamenný obchod, mám s nimi ty nejlepší zkušenosti, takže jsem byl přesvědčený, že je to ta nejbezpečnější varianta,“ tvrdí pan Kozler.

V červenci se tedy pan Kozler vydal do prodejny Datartu na Pankráci. Telefon koupil, připlatil si ještě za prodlouženou záruku, takže celkem zaplatil něco málo přes 18 tisíc. Telefon na prodejně nezkoušel. Spěchal, protože odjížděl na služební cestu. Telefon jen polepil ochrannou folií a zamknul jej do šuplíku v kanceláři. Asi po čtrnácti dnech jej u svého operátora aktivoval. Tehdy ale nastal problém.

Pan Kozler:

„Kdykoli jsem chtěl telefon použít, tak hlásil, ať se dostavím na policii, že telefon je blokovaný pro všechny sítě.“

Nejprve se pan Kozler domníval, že jde o nějakou softwarovou chybu. A telefon v prodejně reklamoval. „Řekli mi jen, že ten telefon mi neprodali. Odmítli se mnou sepsat reklamační protokol, odmítli zavolat vedoucího, prostě mě po dvou hodinách čekání vyhnali,“ uvedl pan Kozler. A tak mu nezbylo, než se vydat na policii, jak mu hlásil telefon. A tam zjistil, že tento telefon je hlášen jako kradený. Nezbylo mu tedy než přístroj vydat policii a znovu jej reklamovat. Po předchozích zkušenostech ale raději e-mailem, a to přímo na vedení společnosti. Jenže ani tady se nenašlo řešení. Prodejna reklamaci neuznala.

Reklamace přišla až dlouho po nákupu

„Přišel mi e-mail, kde se mi snažili vysvětlit, že uplynula dlouhá doba mezi nákupem a zjištěním, že je telefon kradený. Tak se mě snažili přesvědčit, že mi ho mezitím někdo vyměnil. To ale není možné, telefon byl celou dobu zamčený v šuplíku,“ tvrdí pan Kozler.

O tuto docela kuriózní situaci jsme se začali zajímat v redakci Černých ovcí. Nejprve jsme se vydali do prodejny Datart na Pankráci. Paní vedoucí byla sice příjemná a milá, její odpověď však nás ani zákazníka nepotěšila. „Není reklamace jako reklamace. Řešíme to jako stížnost. Reklamace nebyla sepsaná, protože pán sice poslal reklamaci písemně, ale bez výrobku,“ řekla nám. Jenže panu Kozlerovi nic jiného nezbývalo, když mu výrobek zabavila policie.

Co na to říká právník?

„Právní úkon, který se příčí zákonu, což v tomto případě nastalo, když došlo k prodeji kradeného výrobku, je neplatný,“ uvedl advokát Viktor Pak. „V takovém případě se zákazník může domáhat náhrady škody, která mu tímto vznikla,“ upřesnil. Jinými slovy - pan Kozler má právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

O vyjádření jsme samozřejmě požádali i vedení společnosti Datart. Případ nejspíš z tohoto důvodu začal řešit generální ředitel společnosti Datart a s panem Kozlerem si domluvil schůzku. Jakým způsobem ale bude celou situaci řešit, nám neprozradil. Doufejme však, že celá věc nakonec pro pan Kozlera dopadne dobře. „Vždy se snažíme o spokojenost zákazníka a stejně tak tomu bude i v tomto případě,“ zní slibně už vyjádření šéfa Datartu Pavla Slámy.

A rada pro vás? Pokud je to možné, zakoupený přístroj si nechte předvést přímo na prodejně. A zkontrolujte si, zda souhlasí výrobní číslo přístroje s číslem uvedeným na krabici a v záručním listě.