Američtí pivaři si stěžují: Budweiser se ředí vodou

Los Angeles - Pivovary Anheuser-Busch čelí ve Spojených státech žalobě spotřebitelů. Tvrdí, že firma ředí pivo vodou a opírají se při tom o výpovědi bývalých zaměstnanců. Odškodnění by se mohlo vyšplhat až do desítek milionů dolarů. Firma ale jakékoli pochybení odmítá. Podle Jana Kočky z firmy Pivní rozmanitost ale nejde o implicitní ředění vodou, ale o použitou technologii. Pro zajímavost: V 15. století byli sládci za naředění piva topeni ve Vltavě, teď je to praxe povolená zákonem.

Spotřebitelé říkají, že Anheuser-Busch InBev uvádí odlišný obsah alkoholu, než jaký je ve skutečnosti. A to u několika druhů piv včetně Budweiseru. Pivo údajně ředí těsně předtím, než jde do lahví, a tím podvádí zákazníky.

Jan Kočka, Pivní rozmanitost

„Podle mého názoru Anheuser-Busch zákazníky nepodvádí. Používá metodu HGB (high gravity brewing), kdy vyrobí vícestupňové pivo, které se potom ředí upravenou vodou na nižší stupňovitost, aby se ušetřily náklady.“

Tvrzení však žalující strana neopírá o nezávislé testy výrobků firmy, ale o údajná slova jejích bývalých zaměstnanců. Zástupce firmy Peter Kraemer obvinění odmítl jako bezpředmětné. Společnost podle něj přesně dodržuje všechny zákony o označování alkoholu.

Spotřebitelé podali hlavní žalobu, která podle právníků může mít dopad na desítky milionů konzumentů piva, v pátek v San Francisku. Nyní údajně chystají i další v New Jersey, Pensylvánii a dalších amerických státech.

Zatímco v 15. století byli sládci za naředění piva topeni ve Vltavě, teď je to praxe povolená zákonem. Pivovar ale nesmí překročit únosnou míru a dodržet obsah alkoholu udávaný na etiketě. Ředěním se sníží stupňovitost piva a z dvanáctky se tak může stát třeba desítka.

„Ředění piva vodou je běžnou záležitostí v mnoha světových pivovarech,“ tvrdí Tomáš Brányik z VŠCHT.

Záruka dobrého piva?

Hospodští se shodují: Dobré nebo špatné pivo nedělá jen pivovar, ale i hospoda. Tady je důležitý hospodský, sklep a pivní trubky. V neposlední řadě ale i čistota a starání se o výtoč piva. Pivovary se přímo v hospodách snaží za své pivo zaručit nejrůznějšími certifikáty či pečetěmi kvality. Pro majitele restaurací jsou ale největší zárukou spokojení štamgasti.