Ve Francii poprvé vzlétl konkurent dreamlineru – Airbus A350

Toulouse – Ve francouzském Toulouse poprvé vzlétl nový typ dopravního letadla Airbus A350. Jedná se o první evropský širokotrupý stroj vyrobený převážně z karbonového kompozitu. Výrobce jím chce konkurovat předloni zprovozněnému Boeingu 787 Dreamliner. Na letounu A350 firma Airbus pracovala sedm let a jeho vývoj stál asi 15 miliard dolarů (289 miliard korun).

K centrále Airbusu se přišly na událost podívat tisíce lidí, zejména zaměstnanci, a to včetně vedení evropského koncernu EADS, který bude dálkový velkokapacitní letoun vyrábět.

Stroj byl ve vzduchu přes čtyři hodiny a na jeho palubě bylo šest lidí – francouzský a britský testovací pilot a čtyři technici shromažďující údaje o letu. Podle pilota Petera Chandlera se letoun choval během letu „mimořádně dobře“.

Po úspěšně absolvovaném pokusném letu budou v příštích dnech, týdnech a měsících následovat další – v klasické letové hladině 10 000 metrů nad mořem, stejně jako v jiných výškách, a také v krajních klimatických podmínkách - v arktické zimě či pouštní výhni.

Předvedení nového Airbusu tři dny před aerosalonem Le Bourget u Paříže, který se koná od 17. do 23. června, předznamenává ostrý boj o zakázky mezi evropským výrobcem a jeho americkým rivalem. Airbus už na A350 získal více než 600 objednávek.

  • Interiér nového Airbusu A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477488.jpg
  • Airbus A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477494.jpg
  • Airbus A350-1000 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477491.jpg
  • Airbus A350-900 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477490.jpg
  • Airbus A350-800 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477489.jpg
  • Airbus A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477497.jpg

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo světa a mezi aerolinkami si získal velkou oblibu díky své úspornosti. Stroj A350 má údajně díky lehkým materiálům z uhlíkových kompozit oproti svému přímému konkurentovi o šest až osm procent nižší spotřebu. Oproti letadlům předchozí generace – Boeing 777 a Airbus A330 – to má být dokonce o 25 procent méně.

Airbus doufá, že jeho nový stroj naruší vedoucí pozici Boeingu na trhu těchto letounů, zvláště když Boeing narazil s dreamlinery na problémy s opakujícími se závadami na bateriích. Dodávky nových strojů chce společnost zahájit do konce roku 2014.

Zkušební let Airbusu A350 (zdroj: ČT24)

FAKTA O AIRBUSU A350

Airbus A350 je širokotrupý dopravní letoun určený pro lety na dlouhé vzdálenosti. Jedná se o první Airbus s trupem i křídly vyrobenými především z uhlíkových vláken, resp. z polymeru vyztuženého uhlíkovým vláknem (angl. CFRP – carbon fibre reinforced polymer).

A350 bude převážet podle varianty 270 až 350 cestujících ve třech sedadlových třídách, počet cestujících může stoupnout v případě zhuštění sedadel u varianty A350-1000 až na 550. Typ je tedy přímým konkurentem letounů Boeing 787 a větších Boeingů 777.

Původní A350 měl používat velké množství komponentů z již existujícího typu A330 (např. trup), ale velký úspěch zcela nového Boeingu 787 a reakce potenciálních zákazníků přinutily společnost Airbus změnit projekt A350 od základu na zcela nový typ dopravního letounu.

Airbus slibuje, že provozní náklady v současné podobě vyvíjeného A350, nyní prezentovaného jako A350 XWB (angl. extra wide body), budou o 8 procent nižší než u hlavního konkurenčního typu Boeing 787.

Prvním zákazníkem, který si letoun závazně objednal, jsou Qatar Airways. Mají zájem o 80 kusů napříč všemi třemi v současnosti vyvíjenými verzemi. První letoun by měl být nasazen do provozu v první půli roku 2014.

Airbus A350 disponuje třemi typy: 800, 900 a 1000.

A350-800

  • dolet – 15 750 km
  • kapacita – 270 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 440 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

A350-900

  • dolet – 15 540 km
  • kapacita – 314 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 475 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

A350-1000

  • dolet – 15 360 km
  • kapacita – 350 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 550 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

První let nového airbusu můžete sledovat živě zde.