Ve Francii poprvé vzlétl konkurent dreamlineru – Airbus A350

Toulouse – Ve francouzském Toulouse poprvé vzlétl nový typ dopravního letadla Airbus A350. Jedná se o první evropský širokotrupý stroj vyrobený převážně z karbonového kompozitu. Výrobce jím chce konkurovat předloni zprovozněnému Boeingu 787 Dreamliner. Na letounu A350 firma Airbus pracovala sedm let a jeho vývoj stál asi 15 miliard dolarů (289 miliard korun).

K centrále Airbusu se přišly na událost podívat tisíce lidí, zejména zaměstnanci, a to včetně vedení evropského koncernu EADS, který bude dálkový velkokapacitní letoun vyrábět.

Stroj byl ve vzduchu přes čtyři hodiny a na jeho palubě bylo šest lidí – francouzský a britský testovací pilot a čtyři technici shromažďující údaje o letu. Podle pilota Petera Chandlera se letoun choval během letu „mimořádně dobře“.

Po úspěšně absolvovaném pokusném letu budou v příštích dnech, týdnech a měsících následovat další – v klasické letové hladině 10 000 metrů nad mořem, stejně jako v jiných výškách, a také v krajních klimatických podmínkách - v arktické zimě či pouštní výhni.

Předvedení nového Airbusu tři dny před aerosalonem Le Bourget u Paříže, který se koná od 17. do 23. června, předznamenává ostrý boj o zakázky mezi evropským výrobcem a jeho americkým rivalem. Airbus už na A350 získal více než 600 objednávek.

  • Interiér nového Airbusu A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477488.jpg
  • Airbus A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477494.jpg
  • Airbus A350-1000 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477491.jpg
  • Airbus A350-900 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477490.jpg
  • Airbus A350-800 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477489.jpg
  • Airbus A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477497.jpg

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo světa a mezi aerolinkami si získal velkou oblibu díky své úspornosti. Stroj A350 má údajně díky lehkým materiálům z uhlíkových kompozit oproti svému přímému konkurentovi o šest až osm procent nižší spotřebu. Oproti letadlům předchozí generace – Boeing 777 a Airbus A330 – to má být dokonce o 25 procent méně.

Airbus doufá, že jeho nový stroj naruší vedoucí pozici Boeingu na trhu těchto letounů, zvláště když Boeing narazil s dreamlinery na problémy s opakujícími se závadami na bateriích. Dodávky nových strojů chce společnost zahájit do konce roku 2014.

2 minuty
Zkušební let Airbusu A350
Zdroj: ČT24

FAKTA O AIRBUSU A350

Airbus A350 je širokotrupý dopravní letoun určený pro lety na dlouhé vzdálenosti. Jedná se o první Airbus s trupem i křídly vyrobenými především z uhlíkových vláken, resp. z polymeru vyztuženého uhlíkovým vláknem (angl. CFRP – carbon fibre reinforced polymer).

A350 bude převážet podle varianty 270 až 350 cestujících ve třech sedadlových třídách, počet cestujících může stoupnout v případě zhuštění sedadel u varianty A350-1000 až na 550. Typ je tedy přímým konkurentem letounů Boeing 787 a větších Boeingů 777.

Původní A350 měl používat velké množství komponentů z již existujícího typu A330 (např. trup), ale velký úspěch zcela nového Boeingu 787 a reakce potenciálních zákazníků přinutily společnost Airbus změnit projekt A350 od základu na zcela nový typ dopravního letounu.

Airbus slibuje, že provozní náklady v současné podobě vyvíjeného A350, nyní prezentovaného jako A350 XWB (angl. extra wide body), budou o 8 procent nižší než u hlavního konkurenčního typu Boeing 787.

Prvním zákazníkem, který si letoun závazně objednal, jsou Qatar Airways. Mají zájem o 80 kusů napříč všemi třemi v současnosti vyvíjenými verzemi. První letoun by měl být nasazen do provozu v první půli roku 2014.

Airbus A350 disponuje třemi typy: 800, 900 a 1000.

A350-800

  • dolet – 15 750 km
  • kapacita – 270 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 440 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

A350-900

  • dolet – 15 540 km
  • kapacita – 314 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 475 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

A350-1000

  • dolet – 15 360 km
  • kapacita – 350 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 550 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

První let nového airbusu můžete sledovat živě zde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Podle českých politiků jsou cla očekávaným kompromisem

Obchodní dohoda mezi Evropskou unií a Spojenými státy znamená pro obchod zásadní stabilitu a předvídatelnost, uvedl ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO) konstatoval, že by díky dohodě české firmy nemusely zásadním způsobem strádat. Dohodu, kterou v neděli uzavřela šéfka unijní exekutivy Ursula von der Leyenová a americký prezident Donald Trump, uvítal také německý kancléř Friedrich Merz.
před 13 hhodinami

Obrana potřebuje sedm miliard ke splnění závazku vůči NATO. Vyhlíží proto tanky

Plánované výdaje na obranu zatím letos dosahují 1,92 procenta očekávaného HDP, spočítala ČT. Vrcholní představitelé vlády včetně ministryně obrany Jany Černochové (ODS) přitom považují dodržení závazku vůči NATO vydávat na obranu dvě procenta HDP za klíčovou prioritu. Zatím ale chybí konkrétní plán, kdy a jak kabinet případně chybějících sedm miliard do obranného rozpočtu dodá. Černochová připustila, že by požadované peníze mohla dostat po uzavření zakázky na nové tanky.
včera v 07:00

O peníze na dostupné bydlení je obří zájem, vláda stopla příjem žádostí

Vláda kvůli mimořádnému zájmu pozastavila přijímaní nových žádostí o peníze na výstavbu či rekonstrukci nájemního bydlení. Kabinet totiž pro letošní rok vyčlenil sedm miliard korun, už teď se ale sešly požadavky obcí a firem za dvacet miliard. Podle opozice by mělo jít do programu peněz víc. Kabinet se hájí tím, že finance stačí vyčlenit v rozpočtu až pro příští roky, protože reálně se vyplácejí při zahájení prací. I proto ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) na letošek finance doplnit neplánuje.
včera v 06:00

Orbán pohrozil blokováním rozpočtu EU. Od Bruselu chce zmrazené peníze

Maďarská vláda nepodpoří nový sedmiletý rozpočet Evropské unie, dokud Brusel zemi neuvolní všechny zmrazené peníze z unijních fondů. V sobotu to prohlásil maďarský premiér Viktor Orbán v každoročním projevu v rumunském Sedmihradsku, kde žije maďarská menšina.
26. 7. 2025Aktualizováno26. 7. 2025

Škoda Auto zvýšila zisky, Volkswagen si pohoršil

Automobilka Škoda Auto v prvním pololetí zvýšila provozní zisk zhruba o dvanáct procent na téměř 1,29 miliardy eur (31,5 miliardy korun). Zvýšil se i celkový prodej aut. Mateřský koncern Volkswagen však zaznamenal meziroční pokles provozních zisků o třetinu, i když mírně zvýšil prodej aut na 4,36 milionu kusů z 4,34 milionu před rokem. Zároveň i kvůli dopadu amerických dovozních cel zhoršila automobilka celoroční výhled.
25. 7. 2025Aktualizováno25. 7. 2025

Dřevostavby bude možné stavět vyšší

Až osm podlaží místo čtyř budou moct mít dřevostavby od 1. srpna. Začne platit nová norma, která umožní stavět čistě dřevěné domy do osmnácti metrů a do dvaceti dvou a půl metru s nehořlavou, třeba železobetonovou spodní částí. Teď směly dřevostavby být maximálně dvanáctimetrové. Úprava normy by měla zrychlit výstavbu u bytových nebo kancelářských staveb.
25. 7. 2025

Evropská protiopatření by Američany určitě bolela, míní Horská

„Je to zhruba jedna pětina celkového exportu zboží do Ameriky. (...) Není to malá částka a je to něco, co by určitě američtí spotřebitelé pocítili a bolelo by je to,“ řekla v Interview ČT24 s moderátorem Danielem Takáčem poradkyně premiéra Petra Fialy (ODS) a hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská v souvislosti s předschváleným protiopatřením na americké zboží v hodnotě 93 miliard eur (2,3 bilionu korun). Opatření vejdou v platnost v případě, že se USA a EU nedohodnou, jednání s americkou administrativou ale dosud neskončila.
24. 7. 2025

Deště dál komplikují žně. Regenerativní pole zkouší vyzrát na klima

Časté přeháňky i vytrvalejší deště v posledních dnech komplikují farmářům sklizeň obilí a řepky. Na jižní Moravě je zatím sklizena jen zhruba třetina ploch. Každý další déšť navíc snižuje kvalitu obilí. V celém Česku zemědělci zatím sklidili necelých třináct procent jimi osetých polí, zlomek proti loňsku. Farmáři na Královéhradecku se na klimatickou změnu snaží vyzrát. Regenerativní pole se zaměřují na obnovu a oživení půdy.
24. 7. 2025
Načítání...