Klasická auta dostanou šanci jen s čistými palivy. Musí pro ně ale do laboratoří

10 minut
Události: Alternativní paliva z laboratoře
Zdroj: ČT24

Ministři životního prostředí EU souhlasili, že rozhodným datem pro konec prodeje nových aut na benzin nebo naftu bude rok 2035. Automobily se spalovacím motorem dostaly šanci pokračovat jen v případě, že budou využívat takzvaná čistá alternativní paliva. Ta ovšem zatím na trhu nejsou k dispozici, jsou jen laboratorním produktem.

„Syntetická paliva jsou náhradou klasických fosilních paliv, která v současné době spotřebováváme z více než 95 procent pro pohon motorových vozidel, co jezdí po světě,“ řekl prorektor Ústavu technologie ropy a alternativních paliv VŠCHT Milan Pospíšil.

Tato syntetická paliva se mohou vyrábět z více zdrojů. Například ze surovin, které jsou biogenního původu na bázi rostlinných odpadů. Dají se vyrábět i ze zemědělských produktů (hydrogenované oleje či motorová bionafta na bázi řepkového oleje). Produkovat je lze také z průmyslových odpadů (ze staré pryže, pneumatik, z polymerních plastů či odpadního oxidu uhličitého).

„Tam kde najdeme uhlík a vodík dohromady, tak jsme schopni z toho vyrobit alternativní paliva,“ řekl Pospíšil.

Na některá z nich pak již existují zařízení a technologie.

  • Po roce 2035 se už nebudou prodávat nová auta na benzin a naftu, schválili ve středu ministři. Ta ojetá se prodávat budou smět, ale má být na ně uvalena vysoká daň.
  • Existují ovšem dvě výjimky. První dostanou auta, která využívají některá z čistých alternativních paliv. Jenže takové palivo zatím na trhu není k dispozici. Druhou výjimkou pak budou luxusní auta, jako například Ferrari nebo Rolls-Royce. Tedy automobilky, které ročně vyrobí méně než deset tisíc vozů. Podle této varianty by se spalovací motor stal v budoucnu symbolem luxusu.

„Prvním důležitým krokem je vyrobit kapalinu, kterou je schopná rafinerie zpracovat,“ řekl Petr Straka z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv. „Máme tady laboratorní jednotku, na které simulujeme procesy, pomocí kterých rafinerie bude pyrolyzní olej zpracovávat. A výsledkem je směs uhlovodíků, ze kterých bude možné oddestilovat benzin, letecký petrolej a motorovou naftu.“

Klasická motorová nafta je tmavší, naopak alternativní palivo spíš připomíná vodu. Vlastnosti ale mají podobné a v motorech fungují stejně.

Alternativní palivo je ovšem ekologičtější. Při jeho výrobě a využívání se do ovzduší – ve výsledku – uvolňuje méně oxidu uhličitého. Má však také nevýhody. Je dražší a k jeho výrobě je potřeba více vstupních surovin. „Potřebujeme více než pětinásobné množství té alternativní suroviny, ze které chci vyrobit něco podobného kvalitou, jako je ta klasická, třeba motorová nafta,“ řekl Pospíšil. 

I to je důvod, proč podle odborníků nemůžou tyto typy paliv zcela nahradit klasickou naftu nebo benzin. A rafinerie zatím neumí výhodně a ve velkém alternativní paliva vyrábět. 

Elektromobily a auta na vodík

Evropská unie zatím dál upřednostňuje elektromobily. V Česku začala první veřejná dobíjecí stanice fungovat v roce 2006 v Desné na Jablonecku. Nyní je v zemi kolem tisíce dobíjecích stanic a v nich zhruba dva tisíce dobíjecích stojanů. Podle plánů ministerstva dopravy by měl do roku 2030 činit počet těchto stojanů (bodů) mezi 19 až 35 tisíci, a to v závislosti na tom, kolik bude v Česku elektromobilů. 

Dobíjecí stanice jsou často i v obchodních centrech, aby si lidé mohli nakoupit, zatímco se automobily dobíjejí. A zatímco v Praze jsou místa často zabraná, jinde je zatím spíš prázdno. 

Řidiči už od úterý můžou – v Ostravě – využít i první veřejnou vodíkovou plnicí stanici.

Vodík je považován za ekologické palivo budoucnosti a stále více se uplatňuje v dopravě. Vozidla na vodík jsou alternativou ke klasickým elektromobilům, které využívají velké bateriové články. Vodíkový pohon se uplatňuje také v autobusech a nákladních automobilech.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na D1 na Vysočině se stala hromadná nehoda, směr na Brno stojí

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zcela zastavila hromadná dopravní nehoda nákladních aut, autobusu i osobních aut, uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková. Podle policie na místo míří všechny složky integrovaného záchranného systému. Za nehodou, která se stala před 8:30, se tvoří kolona. Policie vyzvala, aby řidiči dbali při dojezdu ke koloně zvýšené opatrnosti.
před 1 mminutou

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 18 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 31 mminutami

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 38 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami
Načítání...