Americký turbovrtulový letoun Beechcraft Denali pohání motor vyvíjený a testovaný z velké části v Česku. Letadlo má mít oproti obdobným strojům větší výkon, stoupat do větších výšek a ještě ušetřit na palivu. Jeho testy na Fakultě strojní ČVUT sledovali odborníci z celé Evropy.
V Česku vznikl unikátní letecký motor. Má nižší spotřebu a vyšší výkon než konkurenti
„Je to vždy ohromný milník, když máte první let,“ hlásil ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák v okamžiku, kdy letoun poprvé zkušebně vzlétal. Stroj pohání turbovrtulový motor, který má podle výrobce sídlícího v pražských Letňanech předčit konkurenci.
„Spotřeba paliva je až o dvacet procent nižší než konkurenční motory a zároveň motor dává mnohem vyšší výkon než konkurence. Až o deset procent,“ vyjmenovává Šlapák. Nový motor využívá technologie a materiály typické spíš pro proudové motory. Mezi pilotem a vrtulí je například autonomní digitální systém, který neustále optimalizuje chod motoru.
Testy na ČVUT
Motor prošel testováním ve zkušebně na Fakultě strojní ČVUT. „Je na něm 450 tlakových čidel, tři sta teplotních čidel, padesát akcelerometrů pro měření vibrací a další speciální čidla,“ popsal děkan fakulty Michael Valášek.
V kontrolní místnosti zkušebny seděli piloti, kteří mohli pákou ovládat tah motoru. Jeho chování a výstupy z čidel kontrolovali inženýři nejen na místě, ale díky on-line připojení i dalších čtyřicet odborníků po celé Evropě. ČVUT už také tvoří nástroje pro předvídání a plánování údržby motoru.
Certifikaci by měl získat příští rok. Částečně může spalovat i udržitelné syntetické palivo vyráběné z odpadních tuků. Určit jeho vhodný poměr bude další úkol zkušebny, která usiluje o zařazení do sítě výzkumných infrastruktur EU.