Kanadský sládek sbírá v tuzemsku zkušenosti, jeho ležák získává ceny. Českou vlajkou ozdobil i plechovky

Události: Kanadský sládek v Česku (zdroj: ČT24)

Odbyt pivovarů v Česku klesá, naopak se daří exportu. Ve srovnání s loňskem se piva vyvezlo zhruba o dvě procenta víc. Zájem roste i v zámoří, důkazem je sládek, který šíří pověst českého ležáku v Kanadě a sbírá za něj ceny. V těchto dnech navštěvuje tuzemské pivovary.

Cest po Česku má za sebou Luc Lafontaine několik. Ta před třemi lety mu změnila život. Zamiloval si zdejší pivo, jeho pivo si pak zamilovali v Torontu. Loni bylo v šestimilionovém městě nejlepší. „Mám rád, jak říkám, rafinovanou jednoduchost českého piva. Nedovolí vám cokoliv skrýt ani dělat chyby,“ popsal majitel a sládek pivovaru Godspeed v Torontu.

Ani svou inspiraci neskrývá. Do Kanady vzal kus Česka se vším všudy –⁠ včetně surovin, částečně vybavení i názvu piva. „Vyrábíme Godspeed Světlý Ležák, který má na sobě i českou vlajku,“ přiblížil Lafontaine. Loni získal v padesátičlenné konkurenci cenu za nejlepší torontský pivovar.

Český odkaz je v pivě kanadského sládka vidět na první pohled
Zdroj: ČT24

Jeho vzestup zblízka sledoval i Miloš Král, který se s pivovarníkem zná dvanáct let. „Většina sládků v Kanadě, v Americe ho obdivuje. Všichni by chtěli pít jeho pivo a snaží se napodobovat to, co dělá,“ popsal Král.

V jednom z českých pivovarů teď zahajoval speciální várku. Podle vrchního sládka Budějovického Budvaru Adama Brože je třeba ukázat světu, jak se český ležák vaří. „Není výhodou a radostí jenom pro pivovarníky, ale hlavně pro spotřebitele,“ uvedl Brož.

Česko je třetí největší vývozce chmele na světě

Díky podobným akcím roste zájem o tuzemské pivo, ale také o suroviny. Česko je po Spojených státech a Německu třetím největším vývozcem chmele. Polovina zdejší produkce míří do zahraničí, u žádaných odrůd je podíl i vyšší. Letošní sklizeň navíc bude podle chmelařů, i díky srážkám, rekordní.

„Očekáváme, že bude víc než osm tisíc tun chmele v České republice. V současné době evidujeme velký zájem právě z Kanady,“ řekl obchodní manažer Bohemia Hop Jan Podsedník.

Zámořské delegace přijíždí, s výjimkou loňska, každý rok. Nahlédnout do útrob výroby a skrze ležák nalézt společnou řeč.