Projekt Smíchov City se těší uznání. Pochyby však vyvolává cena, za kterou developer koupil od Českých drah pozemky

20 minut
Reportéři ČT - Smíchov City
Zdroj: ČT1

Developerský projekt Smíchov City se těší už před svým zrodem uznání odborné i laické veřejnosti. Na zanedbaném a nevyužitém prostoru v oblasti nádraží vyroste moderní čtvrť s byty, obchody, parky a pěšími zónami. Na počátku projektu stál prodej pozemků státních Českých drah developerovi Luďku Sekyrovi. Podle odborníků byly však pozemky prodány výrazně pod cenou. Dráhy tvrdí, že cenu stanovily na základě posudků, které však odmítají zveřejnit. Tématu se věnovali Reportéři ČT.

Oblast Smíchovského nádraží byla dříve jednou z nepěkných zón na Praze 5. Scházeli se zde bezdomovci, byly tu bazary, připomíná realitní makléř David Pátek. Projekt za dvacet miliard, který tu buduje skupina Sekyra Group, má místo zcela proměnit. „Drtivá většina bude bydlení, plus tam jsou některé administrativní objekty,“ přiblížil ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřej Boháč. Bydlet nebo pracovat by tu mělo asi dvanáct tisíc lidí.

Věc má ale háček. Souvisí s pozemky, které developer Luděk Sekyra pro stavbu potřebuje a postupně je kupuje od státních Českých drah (ČD). Zatím koupil první část pozemků pro stavbu dvou bytových domů, a to za cenu 7,5 tisíce korun za metr čtvereční.

„Opravdu úžasná, skvělá, nízká cena z pohledu kupujícího. Z pohledu prodávajícího ale nerozumím tomu, proč by to někdo takhle levně prodával,“ komentuje věc realitní expert Tomáš Kučera. „Bylo by spousta developerů, kteří by o to projevili zájem a doslova by se asi o ten pozemek poprali,“ doplňuje další makléř Otakar Schuma.

Pozemky v oblasti nádraží v Praze na Smíchově
Zdroj: ČT1

Výrazně nižší cena než za pozemky na okraji Prahy

Na Smíchově se pozemky takto levně neprodávají ani podle dalšího realitního experta, Davida Pátka. „Cena za metr čtvereční je značně podhodnocena. Je minimálně o dvě třetiny nižší, než by měla být,“ upřesnil.

Tomáš Kučera upozornil, že cena za pozemky je vyšší i na okraji Prahy. Například v Kbelích činí u komerčně prodávaných pozemků zhruba deset tisíc korun za metr čtvereční.

Z toho tak plyne, že České dráhy prodaly parcely v lukrativní, centrální části Prahy, o čtvrtinu levněji, než se prodávají pozemky na kraji města.

Srovnání cen pozemků
Zdroj: ČT1

Pro srování: ve stejné oblasti u Smíchovského nádraží, kde kupuje pozemky od Českých drah Sekyrova skupina, koupil před pěti lety pozemky i konkurenční developer. Ten na místě postaví dva kancelářské objekty a bytový dům. „Za metr čtvereční jsme dali zhruba šestnáct tisíc korun,“ přiblížila ředitelka komunikace CWI Smíchov, skupiny UDI Group, Marcela Fialková.

Sekyrova skupina však získala pozemky za 7,5 tisíce korun včetně daně z přidané hodnoty. Zmíněný konkurenční developer pozemky koupil za šestnáct tisíc, ovšem bez daně. Pokud by se ta kvůli porovnání odečetla, vychází, že Sekyrova firma koupila pozemky víc než 2,5krát levněji.

„V našem případě byl pozemek standardně na trhu, bylo o něj víc zájemců, my jsme dali nejvyšší nabídku,“ zdůvodňuje cenu Fialková. A vyšší nákupní ceny dokládají i další smlouvy kupců. Makléři ale potvrzují, že právě tyto, tedy vyšší ceny, jsou tržní. Sekyrova skupina však o cenu pozemků, které kupovala od Českých drah, nesoutěžila. Určil ji znalecký posudek.

Srovnání cen pozemků v oblasti nádraží v Praze na Smíchově
Zdroj: ČT1

Smlouvu o prodeji pozemků na Smíchově podepsal předloni v prosinci tehdejší předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský. Ten už ale v současnosti šéfem podniku není. Ve vrcholném vedení však zůstal, je místopředsedou představenstva. Poskytnout rozhovor Reportérům ČT odmítl.

„Vzhledem ke složitosti celé problematiky a s důrazem na faktickou přesnost informací zůstaneme u písemného vyjádření. Prodej pozemků se uskutečnil na základě historicky uzavřených smluv a byl řádně schválen orgány společnosti,“ uvedl mluvčí Českých drah Robert Pagan.

České dráhy i Sekyra Group cenu pozemků hájí, čísla ale neposkytly

Před šestnácit lety podepsaly Sekyrova skupina a státní dráhy smlouvu o tom, že zakládají společnou firmu. Smyslem tohoto společného podniku, jak se uvádělo ve smlouvě, bylo především připravit území Smíchovského nádraží pro výstavbu nových bytů a kanceláří.

„Už od počátku bylo možné, že všechny pozemky v dané lokalitě může koupit pouze Sekyra Group. Celkově byla ta smlouva nastavena velmi výhodně pro Sekyra Group,“ míní ředitel Transparency International Petr Leyer.

„Od počátku bylo plánem a principem toho smluvního vztahu, že v nějaký okamžik koupíme pozemky od Českých drah a budeme stavět samostatně,“ zdůrazňuje výkonný ředitel a místopředseda představenstva Sekyra Group Leoš Anderle.

Prodej pozemků byl tak nakonec jediný viditelný výstup společného podniku Českých drah a skupiny Sekyra Group. Státní dráhy z něj žádný jiný profit neměly. Z právního hlediska šlo o legální cestu, jak se vyhnout veřejné soutěži o cenu pozemků.

Cekově Sekyra Group nakoupí od státních drah na Smíchově postupně skoro sedmnáct hektarů pozemků. Zatím koupila čtvrtinu. Na pražské poměry je to ale mimořádně velký obchod. „V širším centru, když se jedná o takhle velký pozemek, je to extrémně velká developerská příležitost a výborný obchod,“ hodnotí makléř Pátek. „Tyto pozemky na Smíchově jsou samozřejmě velice lukrativní, je zde možné zastavět velké množství plochy a je zde možné postavit až šestipodlažní nebo sedmipodlažní budovu. V okolí tak nemají tyto pozemky obdoby,“ dodává realitní expert Schuma.

České dráhy i Sekyra Group cenu pozemků ale hájí. Podle smlouvy za ně Sekyrova skupina drahám zaplatila celkem 323 milionů korun, což odpovídá ceně 7,5 tisíce korunám za čtvereční metr.

Dráhy i developer tvrdí, že pro reálný obraz o ceně je do obchodu nutné zahrnout ještě další peníze. „K ceně, kterou České dráhy za pozemky získaly, je třeba připočítat náklady, které za České dráhy zaplatil kupující. Jde o výkup budov jiných vlastníků a jejich odstranění. Bez toho by nebylo možné lokalitu dál rozvíjet,“ vysvětluje mluvčí ČD Pagan.

Vykoupení a demolice starých staveb na pozemcích stálo Sekyrovu skupinu zhruba sto milionů korun. České dráhy tuto sumu přičetly ke 323 milionům, celkově tedy cena vychází kolem 420 milionů korun. Přesné vyčíslení ale ČD poskytnout odmítly. „Investice kupujícího do vypořádání starých zátěží byly řádně dokladovány. Vámi požadované dokumenty obsahují informace podléhající obchodnímu tajemství a nebudeme je veřejně komunikovat,“ reagoval na žádost Reportérů ČT mluvčí Českých drah.

Dráhy měly dostat tržní cenu, říká Transpareny International

Podle ředitele Transparency International ale měly České dráhy dostat cenu tržní. „Nelze k tomu přepočítávat různé další náklady developera, jiné jeho povinnosti, protože je běžné, že developer nějakým způsobem rozvíjí dané území na své náklady. To se neprojevuje v kupní ceně,“ uvedl.

I když by byla cena pozemků navýšena o zmíněných sto milionů, stále zůstává na polovině až třetině běžné tržní ceny na Smíchově. České dráhy a Sekyra Group mají ale ještě jedno vysvětlení.

„Dvě třetiny území, které kupujeme, jsou určeny pro vybudování veřejných prostranství, ať už to jsou parky, pěší bulvár, silnice, na které musíme poměrně velkým nákladem veškerou infrastrukturu vybudovat a následně předat městu,“ vysvětluje místopředseda představenstva Sekyra Group Leoš Anderle. „Tyto pozemky budou sloužit jako veřejný prostor, komunikace, parky a tak dále. Nelze je využít komerčně,“ dodává mluvčí ČD Pagan.

Podle Anderleho je tak jen přibližně třetina území kupovaného v první etapě fakticky zastavitelná: „Jsem přesvědčený, že cena je vysoce tržní, za tu zastavěnou plochu platíme asi 25 tisíc korun za metr čtvereční.“

Realitní makléři a developeři však s tvrzením Českých drah a Sekyrovy skupiny nesouhlasí. S chodníky, silnicemi a parky na svých pozemcích v oblasti Smíchovského nádraží totiž počítají i jiní developeři.

„Počítáme s tím, že budovy, které plánujeme postavit, zaberou zhruba 37 procent pozemku, většina bude sloužit jako silnice, chodníky, park. Ty vybudujeme samozřejmě na naše náklady a převedeme je zdarma městu tak, jak je to běžné u všech developerů,“ uvedla například Fialková za CWI Smíchov.

Že je takový postup ze strany developerů běžný, potvdil i ředitel Transparency Intenatinal Leyer: „Výklad ze strany Sekyra Group, že to bude veřejné prostranství, a tím pádem za to v podstatě nemusí platit, protože to je příspěvek do veřejného prostoru, je samozřejmě zastírací manévr.“

Realitní makléři také připomínají, že lidé, kteří si v Sekyrových domech budou kupovat byty, budou platit v průměru kolem 150 tisíc za metr čtvereční. To je skoro o polovinu víc, než je v Praze běžné. Bez infastruktury by byly byty za takové peníze neprodejné.

Cena měla být o 500 milionů korun vyšší, říkají makléři

Z dalších sdělení makléřů také vyplynulo, že ani cena 25 tisíc korun za čtvereční metr pod obytnými domy není běžnou tržní cenou na Smíchově. „Minimálně dvojnásobek, což by bylo aspoň padesát tisíc korun za metr čtvereční,“ odhaduje Pátek. „Cena přímo zastavěné plochy by se měla pohybovat někde okolo šedesáti až sedmdesáti tisíc za metr čtvereční,“ doplňuje makléř Schuma.

Podle Pátka se tak České dráhy prodejem pozemků za 7,5 tisíce korun za metr čtvereční připravily o 450 až 500 milionů korun. „Vzhledem k propočtům mi vychází, že cena za prodávané pozemky měla být o 500 až 600 milionů vyšší,“ dodává Schuma.

„Cena byla určena znaleckým posudkem, ten byl následně verifikován znaleckým ústavem, komplexním posudkem,“ zdůrazňuje Anderle ze Sekyra Group. Zmíněné posudky však České dráhy odmítly ukázat. „Vámi požadované dokumenty obsahují informace podléhající obchodnímu tajemství a nebudeme je veřejně komunikovat,“ reagovaly na žádost Reportérů ČT.

Podle stanov Českých drah musela prodej pozemků schválit jejich dozorčí rada. Předsedou rady je bývalý viceguvernér České národní banky Pavel Kysilka. „Dozorčí rada rozhoduje s péčí řádného hospodáře. Cena jednotlivých parcel byla ověřena dvěma nezávislými znaleckými posudky v okamžiku prodeje,“ uvedl ve svém vyjádření.

V jižní části projektu Smíchov City bude stát nové reprezentativní sídlo banky Česká spořitelna, v jejímž čele do konce roku 2015 stál právě Pavel Kysilka.

Sekyra Group bude nakupovat pozemky dál, cenu nezveřejní

Developer zatím koupil od ČD asi čtvrtinu pozemků, které pro svůj projekt potřebuje. Zbylé tři čtvrtiny tak teprve bude pořizovat. Cenu za ně však sdělit odmítá. „Nepovažujeme to za veřejnou informaci. Je k dispozici smluvním stranám, jejich orgánům, případně příslušným kontrolním orgánům,“ uvedl Anderle. Cenu zbývajících pozemků nesdělily ani České dráhy.

„Cena nemovitosti, kterou prodává veřejná instituce, nemůže být obchodním tajemstvím v žádném případě,“ reaguje však ředitel Transparency International.

České dráhy přitom nejsou v situaci, kdy by si mohly dovolit rozprodávat svůj majetek se ztrátami. Už na jaře snížily například mzdy v administrativě a zaměstnancům také oznámily reorganizaci. Pokud by ale prodaly i své zbývající pozemky za stejnou cenu jako první čtvrtinu, mohla by ztráta z nevýhodného prodeje ještě narůst.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...