Železniční dopravu po Česku komplikují nové jízdní řády a změny, které přinesly. Regionální doprava na úvod týdne kolabovala na Valašsku, problémy měla hlavně společnost Arriva. Se zpožděním či nefungujícím internetem na palubě se však museli vypořádat i cestující v Královéhradeckém nebo Libereckém kraji.
Nesnáze na železnici. Dopravci jezdili pozdě, nečekali na sebe a nekomunikovali
Nepříjemnost čekala například na cestující z Velkých Karlovic. Do Vsetína je sice přivezl modernější vlak než dřív, navazující spoj Českých drah ale na zpožděnou soupravu firmy Arriva nepočkal. Vlaky této společnosti měly problémy téměř na všech tratích. „Vnímáme rozčarování veřejnosti se zpožděním. To je způsobeno různými komplikacemi, které postupně řešíme,“ uvedl mluvčí Arrivy Jan Holub.
Soukromý dopravce ale nebojoval pouze s včasným příjezdem. Potíže měl i s prodejem jízdenek. V pondělí Arriva neprodala ani jednu. Cestující kvůli komplikacím jezdili zadarmo. „Společnost, která dodává systém pro odbavování cestujících, nám v neděli dodala novou verzi, která ale nepracuje tak, jak bychom si představovali,“ vysvětluje potíže Holub.
Třetí kolaps přišel na úrovni komunikace. Informace chyběly cestujícím, kteří nevěděli, odkud jejich vlak vyjede, i železničnímu personálu. „Já se například nemůžu dovolat na strojvedoucího, kdy potřebuju třeba změnit posun. To je katastrofa, to nejde. To je prostě ohrožení bezpečnosti,“ kritizuje Arrivu vsetínský výpravčí Drahomír Nosek. Firma musí chyby napravit okamžitě. Zlínský kraj, který vlaky objednal, už pohrozil pokutami.
Síly jsme nepřecenili, konkurence byla potřeba, věří Arriva
Arriva se stala pomyslným králem hříšníků, nespokojení cestující si ale na sociálních sítích stěžovali i na další soukromé dopravce. Kromě zpoždění vlaků zákazníkům vadilo třeba vypnuté topení, nefunkční WiFi, nebo dokonce úplně zrušený spoj.
„Je pravda, že na některých tratích docházelo k velkým zpožděním a za to se cestujícím musíme velice omluvit. Nemyslíme si, že jsme přecenili síly, přestože bylo poměrně málo času se na to připravit. Šli jsme do toho, je potřeba tu udělat konkurenci,“ věří mluvčí Arrivy Martin Farář.
Železničnímu kolapsu pomáhají autobusy, mají ale desítky minut zpoždění
Nové jízdní řády v pondělí komplikovaly dopravu také na Náchodsku. Spoje tam na sebe nenavazovaly, cestující proto často museli volit jiné trasy nebo čekat na pozdější spoje. V úseku Jaroměř – Česká Skalice se totiž neplánovaně protáhla výluka, s níž nové řády nepočítaly.
Kvůli opravě železniční stanice v Jaroměři odsud míří vlaky jen do Hradce Králové a Liberce. Lidé, kteří přijedou výlukovými autobusy z Náchodska a Trutnovska, navazující spoje nestíhají. Například Michal Kult se do Hradce Králové dostal nově nasazeným spěšným vlakem Dobrošov z Broumovska. „Museli jsme jet přes Trutnov oklikou, jinak bychom museli jet autobusy, které nenavazují,“ vysvětluje.
České dráhy coby výhradní dopravce na těchto tratích problémy přikládají prodloužení výluky v úseku Jaroměř – Česká Skalice, která se protáhla kvůli zpožděné dodávce zabezpečovacího zařízení pro železniční přejezdy. „Termín 20. 12. je definitivním pro uvedení do zkušebního provozu,“ slibuje dozorce stavby Radomil Novák ze Správy železniční dopravní cesty.
Královéhradecký kraj sice objednal další výlukové autobusy, jejich dojezdové časy ale neberou v potaz provoz na hlavním silničním tahu z krajského města na Náchod. Kvůli přetížené dopravě pak nabírají až desítky minut zpoždění.
Zpoždění v pondělí nabíraly i vlaky na Jablonecku. Na trati mezi Tanvaldem a Železným Brodem spadly v šest ráno stromy a balvany. Trasu od neděle obsluhuje nový dopravce, kterému trvalo téměř tři hodiny, než zajistil náhradní autobusovou dopravu. Hasiči suť z kolejí odstranili kolem poledne.
Podle oslovených dopravců by se situace měla do týdne ustálit. Někteří budou ale až do konce roku přijímat i jízdenky koupené u konkurence. To je třeba případ firmy RegioJet na trati z Brna do Bohumína. „Vzhledem k tomu, že se jedná o velkou změnu a řadu novinek pro cestující, budeme do 31. 12. přepravovat i ty, kteří nastoupí s dokladem Českých drah,“ uvádí mluvčí Aleš Ondrůj.