Pražský magistrát pokračuje v přípravě systému, který by umožnil hasičům nebo třeba sanitkám snazší průjezd ucpanými ulicemi hlavního města. Ze svého vozu by totiž mohli ovládat semafory na křižovatkách a ve svém směru si nastavit zelenou. Podobně jako v okolí hasičské základny v Sokolské ulici, tam ovšem musí semafory ovládat dispečeři.
Už nikdy červená! Praha chystá systém, který umožní hasičům nebo sanitkám ovládat semafory
Praha systém otestovala v rámci pilotního projektu před dvěma lety na křižovatce na pražském Chodově. Doteď rovněž funguje ve dvou sanitkách. Podle řidiče a instruktora Roberta Tomky jde o systém, který před sanitkou „zamete silnici“. „Je to opravdu znát. Bavíme se tady v řádech desítek sekund, ale na cestě do nemocnice je těch křižovatek série,“ dodává Tomka.
Test byl úspěšný nejen podle záchranářů. Potvrzuje to i technická správa komunikací (TSK). Ta ale musí vyhodnotit jeho dopady na okolní dopravu. Podle mluvčí TSK Barbory Liškové jde totiž o poměrně významný zásah do funkčnosti systému celé křižovatky, navíc se musí tímto systémem vybavit vozy Integrovaného záchranného systému: „A důležité je, kdo ponese nejen náklady, ale i zodpovědnost za správu,“ doplňuje Lišková.
Štáb ČT si ucpané centrum Prahy v jednom houkajícím autě projel. Kolona začínala už na Nuselském mostě, kdy chyběla ulička pro záchranáře. Sanitka pak mezi auty kličkuje několik minut. Nakonec ale v koloně stejně uvízne, auta za zatáčkou totiž nemají kam uhnout, navíc mají v cestě čtyři semafory.
„Když by na všech těch křižovatkách až na Václavské náměstí byla zelená, tak by se celá vlna rozjela a nám by to hodně usnadnilo průjezd,“ popisuje výhody nového systému Radim Sirotek z pražského hasičského sboru.
Auta s majákem často uvíznou v koloně i kvůli zatravněným tramvajovým pásům nebo kvůli ostrůvkům pro chodce, které ulice zužují. Rozhodující je tak chování řidičů. „Nám je jedno, jestli sešlápne plyn, ujede a uhne až dál, nebo to udělá na místě. Nejhorší je, když jede před námi a na místě zabrzdí,“ upozorňuje řidič sanitky Robert Tomka.
Problémy ale řidičům působí i neukáznění chodci: „Říkáme jim mobilní zombie: mobil, sluchátka a ten člověk neví, co se kolem něj děje,“ uzavírá Sirotek.