Legislativních návrhů na změnu zákona o státním zastupitelství je za posledních několik měsíců tolik, že i nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman má potíž se v nich orientovat. Řekl to po návštěvě ústavně-právního výboru Senátu. Nezávislost státních zastupitelství by podle něj nejlépe garantovalo, pokud by z ústavy nebyla součástí výkonné moci. Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO) by takový nápad podpořila.
Pro nezávislost žalobců by bylo nejlepší, kdyby fungovali mimo výkonnou moc, myslí si Pavel Zeman. Benešová je pro
„Já bych si velice přál, aby tyto návrhy byly směřovány jednou ambicí, a sice tou, kam to asi chce jít, jak zlepšit fungování soustavy státního zastupitelství a jak ji udělat nezávislejší. Já se trošku bojím toho, aby ambicí v současné době nebylo: chci si za každou cenu prosadit svoje,“ prohlásil nejvyšší státní zástupce.
Podle jeho slov je systém veřejné žaloby ve všech zemích, kde funguje, křehký, ale zásadní. Třeba už proto, že vytváří filtr toho, o čem soud bude rozhodovat. Proto se veřejná žaloba zásadním způsobem podílí na dosahování právního státu.
„Nechci, aby se veřejná žaloba nějak rozložila. Nerad bych, aby to znělo nějak hystericky, ale je to tak. Návrhů je v současné době přemíra a přehršel, myslím si, že by v jednu chvíli stálo za to všechny je dát nějak dohromady, vypořádat případné připomínky a budu velice rád, pokud o těchto připomínkách bude moci debatovat i státní zastupitelství,“ prohlásil Pavel Zeman.
Samostatné zakotvení
Státní zastupitelství by podle něj mělo být zakotveno samostatně, podobně jako moc soudní. „Nevím, jestli je k tomu politická vůle v současné době, nicméně bavíme-li se o nezávislosti státního zastupitelství, tak je to přesně tento krok, který by nezávislost státního zastupitelství garantoval,“ uvedl Zeman.
Návrh nejvyššího žalobce podpořil předseda senátního ústavně-právního výboru a někdejší žalobce Miroslav Antl (za ČSSD), kterému se nelíbí, že je státní zastupitelství mezi výkonnými složkami. „Státní zastupitelství by mělo mít svoje nezávislé postavení v ústavě,“ dodal.
Antl i Zeman shodně odmítli návrh ministryně spravedlnosti Marie Benešové, aby vedoucí státní zástupce vybírala pětičlenná komise, do níž by ministryně jmenovala tři členy. „Pokud by v té výběrové komisi mělo mít ministerstvo z pěti dva (členy) plus soudce zřejmě na přání ministerstva spravedlnosti, v tu chvíli je to 3:2,“ uvedl Antl.
Senátor Antl také podobně jako šéf státních zástupců doporučil zachovat stávající proces nominací, kdy kandidáty předkládají sami vedoucí žalobci. „Ponechme to rozložení sil tak, jak by mělo být. To znamená, státní zástupce navrhuje svého kandidáta a ministr spravedlnosti jmenuje, nebo nejmenuje. Jakákoliv ingerence ministra spravedlnosti do té předcházející fáze je podle mého názoru špatná,“ uvedl Zeman. Dodal, že státní zástupci také nemají vliv na jmenování představitelů soudů.
Ministryně Benešová se staví k nápadu na samostatné postavení státních zastupitelství vstřícně. „Já bych tomu byla nápomocna. Protože si myslím, že jde o něco jako NKÚ. Je to útvar svého druhu s vlastním rozpočtem,“ řekla České televizi.
Senátorská novela, podobně jako poslanecké předlohy, počítá se zavedením desetiletého funkčního období pro nejvyššího státního zástuce a sedm let pro vrchní, krajské a okresní žalobce. Odvoláni by mohli být jen pro kárné provinění. Novela má zabránit tomu, aby byl nejvyšší žalobce vládou odvolán bez udání důvodu, což umožňuje současný zákon. Chystaný návrh ministryně spravedlnosti Marie Benešové počítá s jednotným sedmiletým funkčním obdobím.