Do roku 2030 budou hotové všechny dálnice, možná i dřív, plánuje ministr Ťok

9 minut
Události, komentáře: Stovky kilometrů nových dálnic
Zdroj: ČT24

V příštím roce se začne stavět více než 60 kilometrů nových dálnic a do roku 2030 budou hotové všechny dálnice v Česku. Je o tom přesvědčen ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který ve středu zhodnotil uplynulý rok a představil plány do budoucna. To, že v posledních letech šlo otevírání nových úseků jen po malých krůčcích, považuje hlavně za chybu svých předchůdců, za kterých se nové stavby nepřipravovaly. Rozhovor s Danem Ťokem vedl v Událostech, komentářích Michal Kubal.

Za budování a opravy infrastruktury chce ministerstvo dopravy v příštích dvanácti letech utratit 2,6 bilionu korun. To je zhruba dvojnásobek celého českého rozpočtu. Když to rozpočteme na jednotlivé roky, je to také dvojnásobek investic, které jdou do infrastruktury v těchto letech. Je to reálný odhad?

Bavíme se o čísle, které bylo v návrhu národního investičního plánu. Ministerstvo dopravy má dlouhodobé dopravní sektorové strategie, které ukazují, které silnice jsou v našich plánech a které bychom chtěli dostavět tak, abychom zkompletovali dálniční síť v ČR a síť silnic I. třídy. Z tohoto pohledu je to číslo, které je potřeba jednou proinvestovat. Jestli je poplatné hodnotě, kterou jste říkal, ukáže až soutěžení. Na všechny silnice ještě nejsou projekty a ještě nejsou ani kvalifikované odhady. Kdybychom to počítali podle odhadů, za co se stavělo v roce 2008, tak platíme dvojnásobek. V současné době jsme schopni stavět mnohem výhodněji. Ale přímá odpověď: Pokud dostavíme dopravní síť a umožníme zákony připravovat stavby, jak je plánováno, podobná čísla to mohou být.

Co za dvanáct let bude stát a co nebude stát?

Za dvanáct let bude dokompletovaná dálniční síť ČR, všechny velké dálnice. To je i náš závazek v síti TEN-T. D4 by mohla být do čtyř, pěti let. Věřím tomu, že v příštím roce začneme PPP (Public-Private Partnership – Partnerství veřejného a soukromého sektoru - pozn. red.) a dostaví se to jednou provždy.

Letos se otevřelo 3,7 kilometru dálnic. Odpovídá to tomu, že za dvanáct let budou stát všechny projekty – o kterých se dlouho říkalo, že už dávno měly stát?

Máme k tomu dobře vykročeno. Stavba dálnice trvá tři až čtyři roky. Když někdo posledních pět let nepřipravuje ani kilometr dálnice, na ministerstvu za první tři roky neuděláte zázraky. Od roku 2014 jsme uvedli do provozu 54,5 kilometru dálnic. Ale většinu těch dálnic jsme si museli zahájit. Nemohli jsme navazovat jako moji předchůdci na to, že někdo stavby připravil, a my jsme je potom mohli dokončit a přestřihnout pásku.

Ale vy v úřadu nejste pár měsíců.

Čtyři roky.

To znamená, že si otevíráte dálnice, které jste si sám zahájil?

Samozřejmě.

Proč jich tedy nešlo zahájit víc?

Když jsem přišel na ministerstvo, měli jsme v rozvratu Ředitelství silnic a dálnic. Přestali připravovat stavby, tak jsme vlili nejdříve 1,5 a pak až 3 miliardy korun do přípravy. Jenom než nachystáte projekt, trvá nějakou dobu a trvají také výkupy pozemků. Představa, že ministr přijde na své místo a za půl roku se ho redaktor zeptá‚ tak kolik jste, pane ministře, postavil dálnic, je absurdní.

Neptáme se po půl roce, pane ministře.

Já vím. Ale když se podíváte, tak jsme zahájili výstavbu 144,5 kilometru – když odečteme 75 kilometrů modernizace D1 – a máme rozestavěno téměř 200 kilometrů. Staví se tempem, kterým se dlouho nestavělo.

Není to tempo problém? Jsou na to připraveny úřady? Jsou na to připraveny všechny složky, které jsou nutné, všechna povolení?

Máme za sebou poslaneckou novelu zákona 416 o urychlení výstavby. Ta už funguje, mezitímní rozhodnutí se používá při přípravě stavby. Debatoval jsem s našimi resortními organizacemi a začínají s tím být dobré zkušenosti. A máme v meziresortu vládní novelu 416, kde budou další kroky k tomu, aby šla příprava rychleji a abychom odblokovali symptomatické a dlouhodobé chronické nemoci toho, že povolování trvá v ČR téměř 13 let.

Na závěr si dovolím ještě se zeptat na to, co mě opravdu fascinovalo: Za dvanáct let bude dostavěná dálniční síť v ČR?

Máme závazek, že dálniční síť v TEN-T máme dostavět do roku 2030. Myslím si, že v mnoha ohledech možná i dřív.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 24 mminutami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 1 hhodinou

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 1 hhodinou

Metnar nechal z budovy vnitra sundat ukrajinskou vlajku

Ministr vnitra Lubomír Metnar (ANO) nechal z budovy svého resortu na pražské Letné sundat ukrajinskou vlajku, informovaly weby iDNES.cz a Publico. Vlajka tam visela od začátku otevřené ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022. Ukrajinskou vlajku nechal už na začátku listopadu sundat z budovy sněmovny nově zvolený předseda dolní komory Tomio Okamura (SPD).
16:03Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Senát schválil roční odklad úplného spuštění systému elektronické tvorby zákonů

Senát schválil roční odklad povinnosti předkládat novely v systému elektronické tvorby zákonů. Místopředsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů zvolila horní komora Petra Jägera. Senát dále doporučil nové vládě, aby se zasazovala o alespoň humánní zacházení s politickými vězni a ukrajinskými válečnými zajatci v Rusku. V lednu také Senát uspořádá veřejné slyšení k zákonu o podpoře bydlení.
10:01Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek požádal prezidenta o schůzku

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek požádal ve středu dopoledne prezidenta Petra Pavla o schůzku a čeká na návrhy termínu. Napsal to ČTK na dotaz ohledně zdraví a kroků, které chystá v souvislosti se svou nominací. Hrad o žádosti ví, ve čtvrtek se bude řešit, jak by mohl vzhledem k prezidentovu programu vyhovět, sdělil mluvčí Filip Platoš.
14:40Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
10:15Aktualizovánopřed 5 hhodinami

„Ahoj, našel jsem tvoji fotku.“ WhatsAppem se šíří nový podvod

V Česku se šíří nový typ podvodu, při kterém útočníci dokážou získat plný přístup k účtu komunikační aplikace WhatsApp, aniž by k tomu potřebovali ukrást její heslo, kód dvoufaktorového ověřování nebo prolomit šifrování. Místo toho uživatele přesvědčí, aby jim přístup sám předal. Přístup k účtu pak mohou zneužít ke krádežím identity nebo vydírání, upozornila bezpečnostní firma Gen v tiskové zprávě.
před 7 hhodinami
Načítání...