Do roku 2030 budou hotové všechny dálnice, možná i dřív, plánuje ministr Ťok

9 minut
Události, komentáře: Stovky kilometrů nových dálnic
Zdroj: ČT24

V příštím roce se začne stavět více než 60 kilometrů nových dálnic a do roku 2030 budou hotové všechny dálnice v Česku. Je o tom přesvědčen ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který ve středu zhodnotil uplynulý rok a představil plány do budoucna. To, že v posledních letech šlo otevírání nových úseků jen po malých krůčcích, považuje hlavně za chybu svých předchůdců, za kterých se nové stavby nepřipravovaly. Rozhovor s Danem Ťokem vedl v Událostech, komentářích Michal Kubal.

Za budování a opravy infrastruktury chce ministerstvo dopravy v příštích dvanácti letech utratit 2,6 bilionu korun. To je zhruba dvojnásobek celého českého rozpočtu. Když to rozpočteme na jednotlivé roky, je to také dvojnásobek investic, které jdou do infrastruktury v těchto letech. Je to reálný odhad?

Bavíme se o čísle, které bylo v návrhu národního investičního plánu. Ministerstvo dopravy má dlouhodobé dopravní sektorové strategie, které ukazují, které silnice jsou v našich plánech a které bychom chtěli dostavět tak, abychom zkompletovali dálniční síť v ČR a síť silnic I. třídy. Z tohoto pohledu je to číslo, které je potřeba jednou proinvestovat. Jestli je poplatné hodnotě, kterou jste říkal, ukáže až soutěžení. Na všechny silnice ještě nejsou projekty a ještě nejsou ani kvalifikované odhady. Kdybychom to počítali podle odhadů, za co se stavělo v roce 2008, tak platíme dvojnásobek. V současné době jsme schopni stavět mnohem výhodněji. Ale přímá odpověď: Pokud dostavíme dopravní síť a umožníme zákony připravovat stavby, jak je plánováno, podobná čísla to mohou být.

Co za dvanáct let bude stát a co nebude stát?

Za dvanáct let bude dokompletovaná dálniční síť ČR, všechny velké dálnice. To je i náš závazek v síti TEN-T. D4 by mohla být do čtyř, pěti let. Věřím tomu, že v příštím roce začneme PPP (Public-Private Partnership – Partnerství veřejného a soukromého sektoru - pozn. red.) a dostaví se to jednou provždy.

Letos se otevřelo 3,7 kilometru dálnic. Odpovídá to tomu, že za dvanáct let budou stát všechny projekty – o kterých se dlouho říkalo, že už dávno měly stát?

Máme k tomu dobře vykročeno. Stavba dálnice trvá tři až čtyři roky. Když někdo posledních pět let nepřipravuje ani kilometr dálnice, na ministerstvu za první tři roky neuděláte zázraky. Od roku 2014 jsme uvedli do provozu 54,5 kilometru dálnic. Ale většinu těch dálnic jsme si museli zahájit. Nemohli jsme navazovat jako moji předchůdci na to, že někdo stavby připravil, a my jsme je potom mohli dokončit a přestřihnout pásku.

Ale vy v úřadu nejste pár měsíců.

Čtyři roky.

To znamená, že si otevíráte dálnice, které jste si sám zahájil?

Samozřejmě.

Proč jich tedy nešlo zahájit víc?

Když jsem přišel na ministerstvo, měli jsme v rozvratu Ředitelství silnic a dálnic. Přestali připravovat stavby, tak jsme vlili nejdříve 1,5 a pak až 3 miliardy korun do přípravy. Jenom než nachystáte projekt, trvá nějakou dobu a trvají také výkupy pozemků. Představa, že ministr přijde na své místo a za půl roku se ho redaktor zeptá‚ tak kolik jste, pane ministře, postavil dálnic, je absurdní.

Neptáme se po půl roce, pane ministře.

Já vím. Ale když se podíváte, tak jsme zahájili výstavbu 144,5 kilometru – když odečteme 75 kilometrů modernizace D1 – a máme rozestavěno téměř 200 kilometrů. Staví se tempem, kterým se dlouho nestavělo.

Není to tempo problém? Jsou na to připraveny úřady? Jsou na to připraveny všechny složky, které jsou nutné, všechna povolení?

Máme za sebou poslaneckou novelu zákona 416 o urychlení výstavby. Ta už funguje, mezitímní rozhodnutí se používá při přípravě stavby. Debatoval jsem s našimi resortními organizacemi a začínají s tím být dobré zkušenosti. A máme v meziresortu vládní novelu 416, kde budou další kroky k tomu, aby šla příprava rychleji a abychom odblokovali symptomatické a dlouhodobé chronické nemoci toho, že povolování trvá v ČR téměř 13 let.

Na závěr si dovolím ještě se zeptat na to, co mě opravdu fascinovalo: Za dvanáct let bude dostavěná dálniční síť v ČR?

Máme závazek, že dálniční síť v TEN-T máme dostavět do roku 2030. Myslím si, že v mnoha ohledech možná i dřív.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...