Do roku 2030 budou hotové všechny dálnice, možná i dřív, plánuje ministr Ťok

9 minut
Události, komentáře: Stovky kilometrů nových dálnic
Zdroj: ČT24

V příštím roce se začne stavět více než 60 kilometrů nových dálnic a do roku 2030 budou hotové všechny dálnice v Česku. Je o tom přesvědčen ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který ve středu zhodnotil uplynulý rok a představil plány do budoucna. To, že v posledních letech šlo otevírání nových úseků jen po malých krůčcích, považuje hlavně za chybu svých předchůdců, za kterých se nové stavby nepřipravovaly. Rozhovor s Danem Ťokem vedl v Událostech, komentářích Michal Kubal.

Za budování a opravy infrastruktury chce ministerstvo dopravy v příštích dvanácti letech utratit 2,6 bilionu korun. To je zhruba dvojnásobek celého českého rozpočtu. Když to rozpočteme na jednotlivé roky, je to také dvojnásobek investic, které jdou do infrastruktury v těchto letech. Je to reálný odhad?

Bavíme se o čísle, které bylo v návrhu národního investičního plánu. Ministerstvo dopravy má dlouhodobé dopravní sektorové strategie, které ukazují, které silnice jsou v našich plánech a které bychom chtěli dostavět tak, abychom zkompletovali dálniční síť v ČR a síť silnic I. třídy. Z tohoto pohledu je to číslo, které je potřeba jednou proinvestovat. Jestli je poplatné hodnotě, kterou jste říkal, ukáže až soutěžení. Na všechny silnice ještě nejsou projekty a ještě nejsou ani kvalifikované odhady. Kdybychom to počítali podle odhadů, za co se stavělo v roce 2008, tak platíme dvojnásobek. V současné době jsme schopni stavět mnohem výhodněji. Ale přímá odpověď: Pokud dostavíme dopravní síť a umožníme zákony připravovat stavby, jak je plánováno, podobná čísla to mohou být.

Co za dvanáct let bude stát a co nebude stát?

Za dvanáct let bude dokompletovaná dálniční síť ČR, všechny velké dálnice. To je i náš závazek v síti TEN-T. D4 by mohla být do čtyř, pěti let. Věřím tomu, že v příštím roce začneme PPP (Public-Private Partnership – Partnerství veřejného a soukromého sektoru - pozn. red.) a dostaví se to jednou provždy.

Letos se otevřelo 3,7 kilometru dálnic. Odpovídá to tomu, že za dvanáct let budou stát všechny projekty – o kterých se dlouho říkalo, že už dávno měly stát?

Máme k tomu dobře vykročeno. Stavba dálnice trvá tři až čtyři roky. Když někdo posledních pět let nepřipravuje ani kilometr dálnice, na ministerstvu za první tři roky neuděláte zázraky. Od roku 2014 jsme uvedli do provozu 54,5 kilometru dálnic. Ale většinu těch dálnic jsme si museli zahájit. Nemohli jsme navazovat jako moji předchůdci na to, že někdo stavby připravil, a my jsme je potom mohli dokončit a přestřihnout pásku.

Ale vy v úřadu nejste pár měsíců.

Čtyři roky.

To znamená, že si otevíráte dálnice, které jste si sám zahájil?

Samozřejmě.

Proč jich tedy nešlo zahájit víc?

Když jsem přišel na ministerstvo, měli jsme v rozvratu Ředitelství silnic a dálnic. Přestali připravovat stavby, tak jsme vlili nejdříve 1,5 a pak až 3 miliardy korun do přípravy. Jenom než nachystáte projekt, trvá nějakou dobu a trvají také výkupy pozemků. Představa, že ministr přijde na své místo a za půl roku se ho redaktor zeptá‚ tak kolik jste, pane ministře, postavil dálnic, je absurdní.

Neptáme se po půl roce, pane ministře.

Já vím. Ale když se podíváte, tak jsme zahájili výstavbu 144,5 kilometru – když odečteme 75 kilometrů modernizace D1 – a máme rozestavěno téměř 200 kilometrů. Staví se tempem, kterým se dlouho nestavělo.

Není to tempo problém? Jsou na to připraveny úřady? Jsou na to připraveny všechny složky, které jsou nutné, všechna povolení?

Máme za sebou poslaneckou novelu zákona 416 o urychlení výstavby. Ta už funguje, mezitímní rozhodnutí se používá při přípravě stavby. Debatoval jsem s našimi resortními organizacemi a začínají s tím být dobré zkušenosti. A máme v meziresortu vládní novelu 416, kde budou další kroky k tomu, aby šla příprava rychleji a abychom odblokovali symptomatické a dlouhodobé chronické nemoci toho, že povolování trvá v ČR téměř 13 let.

Na závěr si dovolím ještě se zeptat na to, co mě opravdu fascinovalo: Za dvanáct let bude dostavěná dálniční síť v ČR?

Máme závazek, že dálniční síť v TEN-T máme dostavět do roku 2030. Myslím si, že v mnoha ohledech možná i dřív.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišova vláda má na programu první řádné zasedání

První řádné zasedání má v úterý na programu vláda premiéra Andreje Babiše (ANO), kterou v pondělí jmenoval prezident Petr Pavel. Ministři by měli v usneseních odmítnout systém emisních povolenek ETS 2 či unijní migrační pakt, schvalovat budou i změny stavebního zákona. Zabývat se budou mandátem pro Babiše na nadcházející summit EU. Na Babišův návrh by také mohli jmenovat velvyslance ČR ve Vietnamu Hynka Kmoníčka poradcem pro národní bezpečnost.
před 1 hhodinou

Hosté Událostí, komentářů hodnotili kondici tuzemska při střídání vlád

Hosté Událostí, komentářů debatovali o tom, v jaké kondici přebírá tuzemsko kabinet šéfa ANO Andreje Babiše. Předseda Pirátů Zdeněk Hřib, místopředseda sněmovny Jan Skopeček (ODS), předseda pražské organizace hnutí ANO Ondřej Prokop a místopředseda sněmovního ústavně-právního výboru Libor Vondráček (Svobodní, klub SPD) hovořili také o prvních krocích Babišovy vlády, vztazích mezi opozicí a koalicí a zahraničně-bezpečnostní politice nového kabinetu. V debatě pokračovali bývalí premiéři Vladimír Špidla (SOCDEM) a Jan Fischer.
před 6 hhodinami

Babišův první kabinet důvěru nezískal, uspěl až napodruhé

Je to téměř osm let, kdy exprezident Miloš Zeman na Hradě jmenoval první, jednobarevný kabinet šéfa ANO Andreje Babiše. Ten nezískal důvěru, v lednu 2018 pro vládu zvedli ruku jen zástupci jeho hnutí. I druhý kabinet byl menšinový – někteří ministři si křesla udrželi, jiné vystřídali zástupci koaličního partnera, a to ČSSD (nyní SOCDEM). Ani s hlasy sociální demokracie neměla vláda zaručenou podporu, ve sněmovně nakonec prošla díky toleranci komunistů. Babiš za své vlády čelil nejen kritice opozice, ale také hnutí Milion chvilek pro demokracii. V době pandemie musel kabinet řešit, jak ochránit zdraví občanů. Na konci Babišova vládnutí navíc vyšlo najevo, že za výbuchem munice ve Vrběticích stojí ruské zpravodajské služby.
před 7 hhodinami

Chlapce, který byl několik dnů vězněn na chatě, propustili z nemocnice

Policie zatím neobvinila muže, kterého zadržela v souvislosti se zmizením dvanáctiletého chlapce z Halenkovic. Toho v neděli pomohli najít svědci v chatové oblasti v obci Žlutava na Zlínsku. Podle informací ČT byl chlapec v pondělí propuštěn z nemocnice. Po čtyřdenním věznění ho čeká nejen fyzická, ale především psychická rekonvalescence. Pomoc už připravuje i základní škola ve Zlíně, do které z Halenkovic dojíždí. Krizová intervence má pomoci překonat složité trauma i dětem a rodičům.
před 8 hhodinami

Aktivisté protestovali vyvěšením transparentu na budovu MŽP

Několik členů Greenpeace ráno vylezlo na budovu ministerstva životního prostředí (MŽP) a rozvinulo transparent s nápisem Braňme přírodu. Protestovali tak proti tomu, že řízením resortu je od pondělí pověřen předseda Motoristů Petr Macinka. Na místě zasahovala policie, krátce před 18:15 na síti X uvedla, že aktivisti slezli a že jejich přestupkové jednání oznámí správnímu orgánu. Studenti také odpoledne demonstrovali na pražském Hradčanském náměstí i v některých krajských městech.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš uvedl ministry do úřadů

Premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl do úřadů nově jmenované ministry. Do funkcí je předtím na Pražském hradě jmenoval prezident Petr Pavel.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) pozastavil vyřizování žádostí o dotace firmám z holdingu Agrofert. Stalo se tak 9. prosince, kdy prezident Petr Pavel jmenoval předsedu hnutí ANO Andreje Babiše premiérem, informovala nyní mluvčí fondu Eva Češpiva. Nadále podle ní platí, že situace bude trvat do doby, než Babiš střet zájmů právně vyřeší. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding respektuje rozhodnutí správních orgánů.
před 11 hhodinami

Energoaqua dostala pokutu pět milionů korun v kauze otravy Bečvy

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila rožnovské společnosti Energoaqua v přestupkovém řízení v kauze otravy řeky Bečvy pokutu pět milionů korun kvůli vypouštění odpadních vod. Podle inspektorů spáchala firma přestupek proti vodnímu zákonu. Odpadní vody vypouštěla v rozporu s povolením, uvedla ČIŽP. Firma s rozhodnutím nesouhlasí a podala proti němu odvolání k ministerstvu životního prostředí. Rozhodnutí tak zatím není pravomocné.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...