NSS zamítl stížnost proti plánované třetí přistávací dráze v Ruzyni

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost některých pražských městských částí kvůli plánované třetí přistávací dráze na ruzyňském letišti. Na soud se vedle několika fyzických osob či organizací obrátily městské části na severu Prahy, které se obávají nadměrného hluku. Proto se domáhaly aktualizace Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy, kterými se zmíněná vzletová a přistávací dráha vymezila. Už předtím neuspěly ani u Městského soudu v Praze.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Ivo Stejskal

„Jak setrvale říkáme v našich rozsudcích týkajících se územního plánování, nikdy není možné zajistit rozvoj ku prospěchu všech za současné záruky dosavadních standardů života pro všechny, kterých se územní plány týkají. V procesu územního plánování dochází k vážení řady zájmů soukromých i veřejných a výsledkem pak musí být rozhodnutí o upřednostnění některých zájmů před jinými,“ uvedl k tomu soudce zpravodaj Karel Šimka.

Rozhodnutí o rozložení zátěže v rámci určitého území je podle něj v podstatných ohledech politickou otázkou, soudní moc má být v zásazích do územního plánování zdrženlivá. „Máme kontrolovat, zda se politika nedopouští excesů a svévole a zda zátěž nedopadá na některé jednotlivce nepřiměřeně. Ale uvnitř těchto mantinelů musí rozhodovat politici,“ dodal soudce.

Žalobu podaly městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Lysolaje, Nebušice, Satalice a Suchdol. Případná stavba dráhy letiště podle nich výrazně zhorší životní podmínky na jejich území, například se má výrazně zvýšit hluk. Město navíc podle nich nedostatečně posoudilo vliv staveb na životní prostředí. Lepší alternativou by tak podle nich bylo lepší uspořádání provozu na stávajících drahách. Vedle toho vytýkali procesu aktualizace zásad územního rozvoje jednotlivá dílčí procesní pochybení.

Hlukové zatížení v okolí ruzyňského letiště
Zdroj: ČT24

Pražské Letiště Václava Havla podle odborníků novou vzletovou a přistávací dráhu potřebuje, s její výstavbou se proto dlouhodobě počítá. Současná kapacita hlavní a záložní dráhy totiž nestačí plnit požadavky letecké dopravy.

Třetí dráha by měla kopírovat tu hlavní. Po jejím dokončení letiště předběžně počítá s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání v průběhu jednoho dne.