V Aeru Vodochody montují prototyp nového letounu. Zájem je o něj v USA i Africe

Letadla L-39 poletí do světa: Aero Vodochody je dodá do Portugalska a do Ameriky (zdroj: ČT)

O cvičné letadlo L-39 nové generace, které se letos začalo sériově vyrábět v Aeru Vodochody, je mezi zákazníky zájem. Ještě není ani postavený první prototyp a závazně je objednáno skoro čtyřicet strojů od klientů z Evropy, Afriky i Severní Ameriky. Továrna tak má výrobní program zaplněný až do konce roku 2022.

Letoun L-39NG bude vybaven novou pohonnou jednotkou a moderními přístroji. Nový motor má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 bude nový stroj také lehčí.

Od začátku března zatím stihli dělníci sestavit trup nového letadla slangově zvaný doutník. Už teď je vidět specifický rys nového letadla. „Zásadním rozdílem je velké sklopení roviny kabiny pilotů. Umožníme zadnímu pilotovi skvělý výhled ven,“ uvedl zkušební pilot Aera Vodochody David Jahoda.

L-39NG
Zdroj: ČT24

Jahoda patří mezi čtyři tovární piloty Aera Vodochody. První cvičný let na novém stroji má s kolegy naplánovaný na konec roku.

Sériovou výrobu rozjela firma po dvaceti letech. Nový cvičný letoun přitom začal vznikat na rýsovacích prknech konstruktérů ve Vodochodech už před deseti lety, od té doby do něj Aero investovalo přes miliardu korun.

Události ČT: O cvičné letadlo L-39 nové generace je ve světě zájem (zdroj: ČT24)

Aero Vodochody se „vrací do hry“

„Podle mě je to nový začátek. Aero je opět zpátky ve hře jako velká letecká továrna. Historicky tady vyrábíme nejlepší cvičná letadla,“ poznamenal viceprezident firmy Marco Venanzetti. Společnost si letos přitom připomíná padesát let od vzletu letounu L-39 Albatros.

Původní cvičný letoun Aero L-39 Albatros
Zdroj: Wikipedia.org/Armáda ČR

Zájem hlásí Senegal, Portugalsko i USA

Nové stroje si jako první objednala senegalská armáda. Zájem mají i soukromé společnosti ze Spojených států a Portugalska. Šest letadel taky koupí státní podnik LOM Praha, který cvičí české vojenské piloty.

„Nový cvičný letoun L-39NG má obrovský potenciál. Probíhají jednání s dalšími zákazníky. Zájem je jak v zemích NATO, tak zemích Afriky, v zemích Blízkého a Dálného východu,“ přiblížil Jiří Podpěra, prezident největšího českého obchodníka s vojenským materiálem Omnipolu, který se na vývoji nového letounu finančně podílel.

Zájem o letouny L-39NG
Zdroj: ČT24

Aero je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.