Ministr Ťok: Všem řidičům trpícím na D1 se omlouvám. Opozice kritizuje špatnou přípravu projektů

Modernizace D1 tématem Událostí, komentářů (zdroj: ČT24)

I během letošních prázdnin se řadě řidičů stane, že na několik hodin uvíznou v kolonách kvůli modernizaci dálnice D1. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se proto v Událostech, komentářích omluvil těm, kdo musí kvůli opravám páteřní silniční komunikace „trpět“, jinak to ale podle něj nejde; modernizace s sebou zkrátka nese kolony. Za další odklad dokončení prací podle něj mohou aktivisté. Opozice ovšem kritizovala i nekvalitní přípravu projektů a špatnou komunikaci mezi ŘSD a kraji či městy. Často se totiž opravují i silnice kolem D1, které by mohly být objízdnou trasou.

Dálnice má 10 let po své životnosti. Nemůžete se divit, že musí být modernizována. A když se modernizuje, jsou problémy. Všem řidičům, kteří tam musí trpět, se omlouvám, ale nedovedu si představit, jak to udělat jinak.
Dan Ťok

Ministr dopravy slíbil, že dálnice bude celá opravená a zprovozněná v roce 2021, což je však o rok později, než se plánovalo. „Ti, kteří nám nechtějí usnadňovat život a protestují proti výstavbě, což je v tomto případě hnutí Děti Země a pan Miroslav Patrik, nám to o rok prodloužili,“ postěžoval si Ťok.

Předseda poslaneckého klubu STAN Jan Farský označil takovou argumentaci za „tak trochu vymlouvání“. Skutečným důvodem, proč se některé rekonstrukce či stavby vlečou, je podle něj nekvalitní příprava projektů.

Podle místopředsedy KDU-ČSL Jiřího Miholy je špatná především synchronizace rekonstrukcí na D1, ale i dalších dálnicích. „Komunikace mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), kraji a městy je prostě šílená,“ zkritizoval.

„Myslím, že se to s kraji v mnohém zlepšilo,“ hájil se proti výtkám o špatné koordinaci Ťok. „Pokud ale mají kraje touhu přes prázdniny opravovat svoje silnice, tak se nám občas stane, že se opravují věci, které by mohly být na teoretické objízdné trase, zvlášť když se někde nestihne termín,“ připustil.

Farský by chtěl dlouhodobý plán

Farský poradil zaujmout dlouhodobou perspektivu. „Plánuje se z roku na rok. Tu se vyhádají dvě miliardy, tu čtyři miliardy na pomoc krajům se silnicemi druhé a třetí třídy. Ještě na začátku roku se neví, jestli finance budou, pak se to narychlo projektuje, soutěží, staví,“ rozlítil se. Pak podle něj je pak důsledkem, že kraje a obce investují tam, kde je to nejvíce potřeba, někdy i bez ohledu na koordinaci s dalšími stavbami.

„Je nezbytně nutný dlouhodobý plán, kdy práce na sebe budou navazovat,“ míní proto Farský. Podle něj by pomohl jak státu, protože zlevní stavby, tak i firmám, neboť jim zajistí stabilitu. Vysvětlil, že společnosti musí nakupovat drahou techniku a držet zaměstnance, k čemuž potřebují vědět, zda pro ně budou mít využití a práci.

Ťok: 24 hodin denně stavět nelze

Mnozí lidé se stojíce v koloně na D1 jistě sami sebe ptají, proč se dálnice neopravuje 24 hodin denně, aby se rekonstrukce urychlila. Ministr vysvětlil, že takový postup lze zvolit jen ve výjimečných případech, jako je třeba bourání mostů.

„Všude kolem dálnice jsou města. Místní samosprávy nám nepovolí noční práci, protože se chtějí vyspat,“ sdělil ministr vlády Andreje Babiše (ANO). „Není to jen otázka noci, i přes den je tam techniky minimum,“ oponoval Farský s tím, že to musí vidět každý, kdo po dálnici D1 jezdí.

Mapa modernizace D1
Zdroj: novad1.cz