Zácpy na dálnicích, plné vlaky a méně tramvají ve městech. Začínají prázdniny

Děti dostávají vysvědčení, je tedy na čase patřičně je odměnit, vzápětí naložit do auta a vyrazit na dovolenou. Začíná zvláště hektické období, a to nejenom v Česku. Školní rok končí i v mnoha dalších evropských zemích včetně většiny sousedů. Silničáři na to berou ohled jen částečně. Jako každý rok jsou letní prázdniny obdobím, kdy je na cestách nejvíce uzavírek. Začátek letošního července navíc ozvláštní několik akcí, při kterých se vypraví na cesty tisíce lidí navíc.

S koncem června, konkrétně letos 29. dne toho měsíce, končí školní rok v Česku, na Slovensku, celém Polsku, v části Rakouska (Burgenlandsku, Dolním Rakousku a Vídni, v ostatních zemích začnou až o týden později) a také v některých oblastech Švýcarska. V Německu potom začínají prázdniny v Dolním Sasku a Sasku-Anhaltsku.

Není to vše, na počátku července se sejde hned několik velkých akcí, na které vyrazí i ti lidé, které nechává začátek prázdnin klidnými. Je proto potřeba počítat s tím, že bude na silnicích, ale i ve vlacích nebo na letištích obzvláště těsno.

Video 90’ ČT24 - Odjezdy na dovolenou
video

90’ ČT24 – Odjezdy na dovolenou: Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří

Česko: Rozkopaná D1 a kolony na silnici do Vídně

Největší a nejproblematičtější uzavírky, které budou sužovat české řidiče o prázdninách, začaly již v předchozích měsících. „Abychom udrželi naše komunikace v dobrém stavu, musíme každoročně opravit přibližně pět procent sítě. V aktuálním období opravujeme výrazně více, protože v minulosti toto pravidlo nebylo dodržováno,“ zdůvodnil potřebu oprav mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Jde především o řadu omezení na páteřní dálnici D1, kde působí velké komplikace uzavírka jednoho jízdního pruhu v každém směru u Říčan a kde probíhá modernizace pěti úseků mezi Mirošovicemi a Kývalkou.

U Říčan mezi 12. a 16. kilometrem sice skončila první etapa prací, ale omezení trvá, nadále se jezdí směrem na Brno ve třech zúžených jízdních pruzích a v opačném směru ve dvou pruzích. V průběhu prázdnin ale bude ještě hůře, od poloviny července se bude jezdit obousměrně v jedné polovině dálnice a pro každý směr zbudou pouze dva jízdní pruhy.

Modernizace D1, která probíhá již šestou sezonu, se v současnosti děje na úsecích Ostředek–Šternov, Hořice–Koberovice, Humpolec – Větrný Jeníkov a Velké Meziříčí – Lhotka. Celkem je to 39 kilometrů ze 161, kterých se modernizace týká, tedy skoro čtvrtina délky. 

Kdo z dálnice D1 sjede, setká se s většími omezeními i na mnoha významných silnicích, které na ni navazují ve směru na Slovensko či do Rakouska. Začínají opravy silnice I/50 u Slavkova, na silnici I/52 trvá kyvadlový provoz na mostě přes novomlýnskou nádrž. Na hlavní trase z Brna do Vídně se tak takřka denně tvoří dlouhé fronty aut před semafory, které dopravu řídí.

Kdo cestuje například z Prahy do Vídně a domnívá se, že se zdrží méně, když pojede přes Jihlavu a Znojmo, může se poprvé zaseknout již v Jihlavě, kde je zúžená vozovka kvůli rekonstrukci mostů, následně ještě u Markvartic a Želetavy.

Semafory na mostu přes novomlýnskou nádrž nezmizí ještě dva roky
Zdroj: ČT24

Na silnici I/3 severně od Českých Budějovic potom pokračuje její přestavba na dálnici a s tím související omezení včetně snížení rychlostního limitu i jízdy po provizorní přeložce u Ševětína.

Řidiči by neměli zapomínat ani na práce, které probíhají na dálnici D5 mezi 0. a 5. kilometrem a také těsně před Rozvadovem. Na D11 pokračuje až do podzimu oprava nejstarší části mezi Prahou a Jirny, na D10 se pracuje u Brandýsa nad Labem a také mezi 62. a 66. kilometrem před Turnovem, na D8 pak pokračují práce na severním okraji Prahy a také mezi 69. a 70. kilometrem u Ústí nad Labem.

Kdo odjíždí z Brna a nejede směrem na Prahu, Vídeň nebo Uherské Hradiště, může se setkat ještě s omezeními například na svitavské silnici I/43 nebo olomoucké dálnici D46. Několik rozkopaných úseků s kyvadlovým provozem je také na silnici I/35 v oblasti Vysokého Mýta a Litomyšle.

Rakousko

Rakousko letos zavedlo novinku – elektronické dálniční známky. Souběžně s nimi fungují i tradiční nalepovací papírové, pro elektronické však není třeba jezdit do obchodu ani zastavovat na pumpě, mají však velký háček: Je třeba je koupit alespoň 18 dní předem. Zároveň je možné zakoupit si elektronicky jednorázový průjezd některým z dodatečně zpoplatněných tunelů, v takovém případě je možné vyrazit ihned.

Dálnice v zemi jsou však rozkopané na několika klíčových místech. Jednak se stále pracuje na průtahu Vídní, ačkoli ve srovnání s minulým rokem již v podstatně skromnějším rozsahu. Přesto je třeba počítat se zdržením kvůli zúžení za křižovatkou Inzersdorf Süd. Na dálnici A2 dále směrem ke slovinským hranicím jsou pouzavírány jízdní pruhy u Krumbachu, Hartbergu a také před sjezdem na pyhrnskou dálnici A9 ve Štýrském Hradci. 

Ačkoli se v Rakousku používají dálniční známky, musí řidiči navíc platit mýto za průjezd některými exponovanými úseky. Na trase z Prahy do Chorvatska je to zejména Bosrucký tunel. Na snímku je mýtnice v Brennerském průsmyku

Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Sven Hoppe

Kdo potom míří do Alp, narazí na omezení na inntalské dálnici A12, kde jsou pouzavírány jízdní pruhy v Milském tunelu.

V okolí Štýrského Hradce lze také čekat neobvykle silnou dopravu kvůli Velké ceně Rakouska formule 1 na okruhu Red Bull Ring u Zeltwegu. Závod se pojede 1. července, ale závodit či trénovat se bude na okruhu již od pátku.

Německo

V Německu se letos na dálnicích za auta do 3,5 tuny ještě neplatí, ale neznamená to, že by se na dálnicích nepracovalo. Několik rozkopaných úseků je na dálnici A4 u Drážďan, pracuje se také na třech úsecích A13 dále směrem na Berlín.

Cestu z Prahy do Mnichova zkomplikují opravy dálnice A9 severně od bavorské metropole, uzavírky jsou také na mnichovském dálničním okruhu, kde se opravují mosty.

Slovensko

Řidiči, kteří zamíří na dovolenou na Slovensko a pojedou autem, se mohou na počátku prázdnin zdržet na dálnici D1 u Važce a také severně od Košic, a kdo projíždí přes Slovensko do Maďarska, musí počítat s uzavírkou na dálnici D2 za Bratislavou. Uzavřený jízdní pruh je také u Nové Baně na rychlostní silnici R1 a na D1 u Piešťan.

Chorvatsko a Slovinsko

Kdo zamíří hned na začátku prázdnin do Chorvatska, na obvyklé trase přes Rakousko a Slovinsko, narazí již na dálnici A2 před Záhřebem na zúžení, další dílčí uzavírky číhají na přelomu června a července na dálnicích A3 či A4. Na páteřní dálnici A1 by ale měly větší práce před prázdninami skončit. Cestu do Koperu či Puly zase zkomplikují opravy na slovinské A1 u města Postojna.

 

Ačkoli je železnice dlouhodobě ve statistikách dopravních prostředků používaných k cestám na dovolenou popelkou, v žádném případě nelze na přelomu června a července očekávat prázdné vlaky. Jednak jimi přijíždějí turisté z jiných zemí, ale především se jimi ve velkém přemisťují ti, kterým se závěrem června skončila škola nebo práce.

České dráhy očekávají, že nápor na jejich vlaky bude o to větší, že v neděli začíná v Praze Všesokolský slet.

Nejvíce lidí ale zřejmě pojede již v pátek a v sobotu dopoledne. „Nejvíce posilových vozů vypravíme tradičně z Prahy na Moravu. Půjde ovšem nejen o linky do Ostravy, na Valašsko a do Luhačovic. Více vozů se objeví i v dalších frekventovaných směrech, hlavně z Prahy například do Českých Budějovic nebo do Chebu a na Moravě z Brna do oblasti Jeseníků nebo mezi Brnem a Ostravou,“ přiblížil Michal Štěpán z vedení Českých drah.

Například expres Petr Bezruč, který obvykle mívá v pátek sedm vozů, jich 29. června poveze deset, expres Súlov, který v pátek mívá šest vozů, jich poveze osm. RegioJet potom měl některé odpolední spoje na pátek po vysvědčení vyprodané více než s týdenním předstihem a třeba v nočním vlaku na Slovensko zbývala už jen jednotlivá poslední místa.